Besökte Radiolagret i Göteborg (edit)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Besökte Radiolagret i Göteborg (edit)

Inläggav Kraniet » 2005-09-14 14:17

Riktigt trevlig butik. Pratade med Tomas en av de som driver stället (som jag förstod det ett familjeföretag som startades av hans far och nu drivs av Tomas och hans äldre bror).
En rätt så anonym butik med egen idé och ett rejält avståndsstagande från den vanliga HiFi kommersen med allt vad det kan innebära.
En del småsaker som att man ska ha diabas under elektroniken osv kom in med tills jag fått det demonstrerat så säger jag varken från eller till.
Hade även ett par nya svenska högtalare i butiken: Melos från Elektroakustik.

Butikens idé är att man är intresserad av musikåtergivare istället för ljudåtergivare. Tonkurva är alltså underordnat känslan som musik ska förmedla. Realism och dylika saker tar man avstånd från eftersom det inte finns en realistisk inspelning, allt är ju förvanskat mer eller mindre. Dock vill man att det "musikaliska budskapet" ska komma fram. När anläggningen väl har det kan man bekymmra sig om eventuella personliga preferenser när det gäller värme, klang osv.
Kanske inte resonemang helt i linje med mina egna men som sagt en trevlig butik där det är musik istället för teknik som är på dagordningen.

edit: kan tillägga att jag bara varit där en gång än och det blev bara prat den gången. jag var dock gladeligen välkommen tillbaka för lyssning så länge jag lovade prata om musik :wink:
Produkterna som finnes är Acoustic Energy, Cyrus, Arcam, Cambridge, Sherwood, Micromedia och några till som jag glömt av.

edit: hmm verkar ha blandat ihop Tonläget och Radiolagret.. vet inte varför man jag fick för mig att butiken hette Tonlagret istället för Radiolagret.
Så för att klargöra Radiolagret ska det vara inget annat. :oops:
Senast redigerad av Kraniet 2005-09-15 14:03, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-09-14 14:38

Var där 86 och blev extremt illa bemött för att jag var ute efter CD-spelare och inte fattade att deras LP-spelare var mycket, mycket bättre. Var så illa att en av de andra som jobbade i butiken fick rycka in och lugna ner idioten. Går aldrig dit igen.

Långsint? Ibland... :twisted:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-14 14:41

Ni talar nog om två olika butiker? Kraniet har besökt Radiolagret
men Audix har (liksom jag själv) blivit dåligt bemött på Tonläget?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-14 14:42

Hm... är det inte så att du blandar ihop Tonläget med Radiolagret? Tonläget ligger på Aschebergsgatan och är en Linn-butik som drivs av Anders, Radiolagret ligger iofs i närheten men på Engelbrektsgatan. Två bröder som tagit över efter far sin låter mer som Radiolagret :-)

Det var evigheter sedan jag var där, det var när de små BBC-monitorerna var i ropet, 20-25 år sedan typ....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-14 14:44

Hetsporren skrev:Ni talar nog om två olika butiker? Kraniet har besökt Radiolagret
men Audix har (liksom jag själv) blivit dåligt bemött på Tonläget?

Du hann före Stefan... Men dåligt bemött hos Anders? Troligen var det Berndt-Inge som på den tiden var delägare. Det är en kul och trevlig kille, men lite kantig och så långt ifrån en insmickrande säljare man bara kan komma :-D

/ B

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-14 15:13

Dåligt bemötta på Tonläget?

Jag har varit där flera gånger och pratat och lyssnat och alltid blivit mycket bra bemött. Jag har bara positiva erfarenheter därifrån!
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-14 16:01

Har bara besökt Tonläget en gång, och då blev jag som i övriga butiker som jag besökte i Göteborg den gången väl bemött.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2005-09-14 16:14

Själv gillar jag ingen av dom butikerna.
Bröderna på radiolagret älskar att mästra och skriva folk på näsan om hifi och Anders på tonläget är alldeles för fanatisk Linn/Naimare för min smak. Den enda butiken jag gillar i Göteborg är Ågrens.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-14 16:19

pinnen skrev:Själv gillar jag ingen av dom butikerna.
Bröderna på radiolagret älskar att mästra och skriva folk på näsan om hifi och Anders på tonläget är alldeles för fanatisk Linn/Naimare för min smak. Den enda butiken jag gillar i Göteborg är Ågrens.

Jag tycker Anders är cool :-)

Framför allt är han en mästare på att få Linn-grejor att låta bra, jag är normalt sett inte speciellt förtjust i deras grejor med undantag av LP12:an.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-09-15 14:07

ja nog var han (Tomas) på Radiolagret lite speciell. Han började tex mötet med en flera minuter lång monolog om hifi som sedan bara stundtals blev en dialog. men det är ändå roligt med människor som har en bestämd åsikt framför de som inte har det. jag vet ju vad jag tycker så för min del tycker jag det bara är intressant att höra andras åsikter. vem vet kanske säger dom nåt som är värt att fundera över.

Tonläget har jag inte varit till än, dock gått förbi. Förstår inte riktigt hur man kommer in bara :?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-15 14:57

Kraniet skrev:Tonläget har jag inte varit till än, dock gått förbi. Förstår inte riktigt hur man kommer in bara :?

Genom dörren som vanligt :-)

Skämt åsido, öppettiderna har varit rätt sporadiska eftersom Anders är pappaledig. Men om du går in på hans web site så finns upplysningar där (www.tonlaget.se)

/ B

Återgå till Generellt om hifi