Kronkan skrev:steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:Att kunna spela starkt med bas och sånt är bara ett fokusområde tills man kan göra det. När begränsningen att INTE kunna göra det är borta så funderar man inte på det längre. Då lyssnar man bara.
Du har nog en poäng där. Jag har aldrig ägt en system som kan återge en akustisk (eller el-) bas på ett trovärdigt sätt, utan att jag varit rädd att det ska börja skramla eller klippa eller dista eller ha sig. Min tråd om Bela Fleck tror jag visar detta tydligt. Jag är nog inte heller beredd att belamra mitt lyssningsrum (ca 40 kvm) med vad som behövs för att åtgärda denna brist.
Jag har hört kompetenta system, men jag är som sagt inte riktig beredd att skaffa ett, eftersom de är så jäkla stora.
De MÅSTE ju inte vara stora. Min låda är knappt 400liter stor i lyssningsrummet och det kan man faktiskt klara sig med om man är lite finurlig.
Beömmer att Per stora bekymmer för att kicka igång basen inte är det relativt stora rummet utna att han bor i en träkåk där basen siprar ut igenom väggarna och att det därmed blir för lite rumsstöd för basen i förhållande till anläggningens kapacietet.
I mitt fall arbetar jag inte med 400 liter utan hela den akustiska rumsvolymen som ju är ca 100 m3. Stefan från Akkelis Audio var hemma för ett år sedan och skulle ta lite bilder. Vilket han fick. Han uppmärksammade basen speciellt vid den lilla lyssningen på cd som gjordes. PU hade precis brakat ihop.
Men Per är ett exempel där det måste till mera energi i basormrådet om man vill ha mera och bättre bas. Men i ett rum med stort rumstöd för basen behöver man inte alltid påföa mera enerigs.. Åtminstone inte alltid. Det går under vissa förutsättningar att stämma av rummet men det fodras på något sätt en öppen planlösning, hallar m m.
Så om man noga ser på bilderna som Stefan från Akkelis tog så är det ju så att man kan se de snedställda LP-skivorna som spelar en viss roll. Sedan kan det anas en bräda under soffan. Hela soffan är sluten. Brädan är ersatt med annan konstruktion idag. Brädan ser enkel ut men det är gjort mängder av exeperiment. Så till min förvåning så skulle det sitta en bräda i soffans framkant. Detta i just detta rummet.
För att göra detta så var jag tvungen att använda mätutrustning. Men den är undanplockad nu och jag fortsätter nu att lyssna mig fram.
Men anläggningen mäter att nivån behålls till 16 Hz och där går gränsen för mätprogrammet som jag har.
http://shop.textalk.se/se/shopwindow.ph ... ow=1233304
Även skivbackarna m m ingår i hur jag diffuserat basen.
Du har inte funderat varför du har en högtalare i mot vägg och en vid dörr du får ju en snedbelastning av systemet då du gainar den ena mera än den vid dörr.