Mestadels det där grova i ljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Re: Mestadels det där grova i ljudet?

Inläggav boom » 2013-02-22 07:11

Kronkan skrev:
steveo1234 skrev:
PerStromgren skrev:
steveo1234 skrev:Att kunna spela starkt med bas och sånt är bara ett fokusområde tills man kan göra det. När begränsningen att INTE kunna göra det är borta så funderar man inte på det längre. Då lyssnar man bara.

Du har nog en poäng där. Jag har aldrig ägt en system som kan återge en akustisk (eller el-) bas på ett trovärdigt sätt, utan att jag varit rädd att det ska börja skramla eller klippa eller dista eller ha sig. Min tråd om Bela Fleck tror jag visar detta tydligt. Jag är nog inte heller beredd att belamra mitt lyssningsrum (ca 40 kvm) med vad som behövs för att åtgärda denna brist.

Jag har hört kompetenta system, men jag är som sagt inte riktig beredd att skaffa ett, eftersom de är så jäkla stora.

De MÅSTE ju inte vara stora. Min låda är knappt 400liter stor i lyssningsrummet och det kan man faktiskt klara sig med om man är lite finurlig.

Beömmer att Per stora bekymmer för att kicka igång basen inte är det relativt stora rummet utna att han bor i en träkåk där basen siprar ut igenom väggarna och att det därmed blir för lite rumsstöd för basen i förhållande till anläggningens kapacietet.

I mitt fall arbetar jag inte med 400 liter utan hela den akustiska rumsvolymen som ju är ca 100 m3. Stefan från Akkelis Audio var hemma för ett år sedan och skulle ta lite bilder. Vilket han fick. Han uppmärksammade basen speciellt vid den lilla lyssningen på cd som gjordes. PU hade precis brakat ihop.

Men Per är ett exempel där det måste till mera energi i basormrådet om man vill ha mera och bättre bas. Men i ett rum med stort rumstöd för basen behöver man inte alltid påföa mera enerigs.. Åtminstone inte alltid. Det går under vissa förutsättningar att stämma av rummet men det fodras på något sätt en öppen planlösning, hallar m m.

Så om man noga ser på bilderna som Stefan från Akkelis tog så är det ju så att man kan se de snedställda LP-skivorna som spelar en viss roll. Sedan kan det anas en bräda under soffan. Hela soffan är sluten. Brädan är ersatt med annan konstruktion idag. Brädan ser enkel ut men det är gjort mängder av exeperiment. Så till min förvåning så skulle det sitta en bräda i soffans framkant. Detta i just detta rummet.

För att göra detta så var jag tvungen att använda mätutrustning. Men den är undanplockad nu och jag fortsätter nu att lyssna mig fram.
Men anläggningen mäter att nivån behålls till 16 Hz och där går gränsen för mätprogrammet som jag har.

http://shop.textalk.se/se/shopwindow.ph ... ow=1233304

Även skivbackarna m m ingår i hur jag diffuserat basen.

Du har inte funderat varför du har en högtalare i mot vägg och en vid dörr du får ju en snedbelastning av systemet då du gainar den ena mera än den vid dörr.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-22 08:33

Det har jag också funderat på när jag sett bilderna, att stödet för resp. högtalare ser ut att vara väldigt olika. Samtidigt är det där med rumsstödet en faktor som blir annorlunda med dipoler som väl Per har? Lite lagom veka väggar kan väl vara välgörande i och med att resonanserna nere i basen inte slås an som i en betongbunker?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-22 10:10

[OT]

Jag får tillbaka tron på att det går att skapa fin återgiven musik i möblerade rum, när jag ser bilderna i http://shop.textalk.se/se/shopwindow.ph ... ow=1188258 . I alla fall skulle jag tro att det låter hyggligt, med tanke på att folk ansträngt sig. Att det är snyggt står utom tvivel!

[/OT]
Senast redigerad av PerStromgren 2013-02-22 10:14, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-22 10:12

KarlXII skrev:
PerStromgren skrev:Jag har hört kompetenta system, men jag är som sagt inte riktig beredd att skaffa ett, eftersom de är så jäkla stora.

...bara en rad i en bokhylla. :)

Eller varför inte en sån här liten diskret IB a lá Allram?
Bild

Går det fint att kombinera med resten av systemet då, som ju är dipolärt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-22 10:30

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:
Strmbrg skrev:Typ "högt ljud, bastryck och annat sådant"?

Är det "sånt" du huvudsakligen fokuserar på?

Eller lyssnar du mer på de subtila nyanserna?

Vad för slags musik?

---

Vaddå? Det ena utesluter väl inte det andra?
Är hela inlägget väldigt dumt och provocerande kanske?

Jag fokuserar nog inte lika mycket på det som du gör tror jag...

Att kunna spela starkt med bas och sånt är bara ett fokusområde tills man kan göra det. När begränsningen att INTE kunna göra det är borta så funderar man inte på det längre. Då lyssnar man bara.

Jag är beredd att hålla med. Så många trådar som Strmbrg skapat i liknande ämnen så måste det gnaga i honom.

Han har väl till våren då han skall ta Vespan hem till Komorok att fundera. Sedan är det kört.

Strmbrg skapar ju för bövelen fler bastrådar än vad jag gör :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-22 10:47

PerStromgren skrev:[OT]

Jag får tillbaka tron på att det går att skapa fin återgiven musik i möblerade rum, när jag ser bilderna i http://shop.textalk.se/se/shopwindow.ph ... ow=1188258 . I alla fall skulle jag tro att det låter hyggligt, med tanke på att folk ansträngt sig. Att det är snyggt står utom tvivel!

[/OT]

Fast jag är inte säker på att det låter helt bra i alla de rummen. I flera fall ser rummen för kala ut, åtminstone med min erfarenhet av sparsamt möblerade rum och hur det brukar vara att köra högtalare i sådana miljöer.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-22 10:53

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:[OT]

[/OT]

Fast jag är inte säker på att det låter helt bra i alla de rummen. I flera fall ser rummen för kala ut, åtminstone med min erfarenhet av sparsamt möblerade rum och hur det brukar vara att köra högtalare i sådana miljöer.

Jo, du har nog rätt. Det är bara så befriande att se något annat än mörklagda bolstrade rum i de här sammanhangen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-02-22 11:01

ESL-988, sofistikerat, snyggt, musikaliskt. Vill jag ha magsmockor skaffar jag ett par Tannoy med 15-tumsbas eller ett par JBL modell större...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-22 11:05

Men har man inte hembio behöver det inte vara mörkt, fast det är ganska befriande att lyssna i ett nedsläckt rum på kvällskröken. Bolstrade behöver de heller inte vara, brukar räcka med rejält möblerat och en massa prylar så att det inte ekar så fort man höjer rösten. Helt obrutna öppna ytor som på några av bilderna länken ledde till, uppfattar jag som svåra att lyssna på högtalare i.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-22 13:56

RogerGustavsson skrev:Det har jag också funderat på när jag sett bilderna, att stödet för resp. högtalare ser ut att vara väldigt olika. Samtidigt är det där med rumsstödet en faktor som blir annorlunda med dipoler som väl Per har? Lite lagom veka väggar kan väl vara välgörande i och med att resonanserna nere i basen inte slås an som i en betongbunker?

Möjligtvis "lagom" veka men inte alltför veka. I en gammal broschyr säger Magnepan så här; "Solid room walls are best. Weak walls absorb bass and make midrange stand out".

Ser att Kronkan har en likadan (fast nyare årsmodell) Gyrodec som jag. En vacker pjäs :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-22 20:19

”Du har inte funderat varför du har en högtalare i mot vägg och en vid dörr du får ju en snedbelastning av systemet då du gainar den ena mera än den vid dörr”.
Hej Boom klart att man funderat och ursäkta med dröjsmålet med svaret på din fråga
Jo, placeringen av anläggningen i rummet var i början uppe till diskussion. Finns inte i praktiken inget annat sätt att ställa upp den på. Skulle gå att vända anläggningen 180 grader men i praktiken samma problem där. Där finns en öppning mot hallen. Uppställning är problematisk ur flera synpunkter. En högtalare kommer för nära väggen på vänster sida. Hörnet förstärker till skillnad mot dörren också såsom du påpekar. Det fanns också en mängd hänsyn som skulle tas. Att kunns ae ut vara viktigt eftersom vi har ett utsiktsläge med en hygglig vy dygnetets alla timmer. Sedan är det både en kompeten stereo samt en hygglig femkanals bioanläggning. Sittplatsen för skrivbordet skall också vara i sweetspot. Så om jag lutar mig nu tillbaka så hamnar jag exakt i sweetspot.

Nackdelarna är flera. Men bakom vänster panel så är det i hörnet ca 25 cm djup absorbent för att dels bidra till att reglera basen samt för att kompensera för dörröppning på höger sida.
Om man ger sig på att bygga ett biorum så kan man redan i början kanske optimera placeringar och akustik. I vardagsrum gäller det att hantera svårigheter som beror på att det inte riktigt går att åstadkomma optimala lösningar. Man får hantera situationen som det är.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-22 20:47

RogerGustavsson skrev:Det har jag också funderat på när jag sett bilderna, att stödet för resp. högtalare ser ut att vara väldigt olika. Samtidigt är det där med rumsstödet en faktor som blir annorlunda med dipoler som väl Per har? Lite lagom veka väggar kan väl vara välgörande i och med att resonanserna nere i basen inte slås an som i en betongbunker?

Hej Roger! Se svaret till Boom.

Det är uppenbart att Per har ett litet bekymmer med att basen inte riktigt hänger med. Det behöver ju inte vara ett bekymmer för honom. MEn tror att han har en träkåk. Sjävklart kan det också vara så att förstärkaren inte riktigt utnyttjar högtalarens kapacitet. Eller så är det så att högtalarens storlek och kapacietet inte räcker för det stora rummet och de något veka väggarna. Eller en kombination av alla faktorer.

Vet inte riktigt hur Per har löst det i basen. Om det är en separat lösning eller om det bara är dipolerna som spelar. Och är det enbart dipolerna så är det begränsat i den lägre basen.

Vad jag ville få in i debatten att det finns olika sätt att få basen att spela. Dte handlar inte alltid om effekt och storlek på element. Även om min lösning tillhör undantagen och knappast något som man köper i butik eller ens finns beskriver på nätet.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-22 21:11

PerStromgren skrev:
KarlXII skrev:
PerStromgren skrev:Jag har hört kompetenta system, men jag är som sagt inte riktig beredd att skaffa ett, eftersom de är så jäkla stora.

...bara en rad i en bokhylla. :)

Eller varför inte en sån här liten diskret IB a lá Allram?
Bild

Det fungerade för Allram som hade dipoler tidigare.

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-02-23 01:45

Strmbrg skrev:Typ "högt ljud, bastryck och annat sådant"?

Är det "sånt" du huvudsakligen fokuserar på?

Eller lyssnar du mer på de subtila nyanserna?

Vad för slags musik?

---

Vaddå? Det ena utesluter väl inte det andra?
Är hela inlägget väldigt dumt och provocerande kanske?

Dynamik är mitt ledord!
Och sålänge mina grannar störs såpass mycket att jag får ett å annat anti-beundrarbrev i lådan så är jag nöjd.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-23 09:04

kodapa skrev:
PerStromgren skrev:
...

Det kanske fonkar finfint.
Men själv skulle jag inte ens bemöda mig med att undersöka saken.

Det vill säga: Det hela beror nog väldigt mycket på vad man värdesätter.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-23 10:00

Strmbrg skrev:
kodapa skrev:
PerStromgren skrev:
...

Men du har väl precis en sådan kombination, när du lirar på Quadarna? Och tycker att det funkar, right?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-23 10:05

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:
kodapa skrev:
PerStromgren skrev:
...

Men du har väl precis en sådan kombination, när du lirar på Quadarna? Och tycker att det funkar, right?

Nu måste jag korrigera hr Strmgrn en (hel) del:
Jag har Magneplanar MG1.6 och jag har ingen separat bashögtalare.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-23 10:53

Tycker att man fåt sortera vad som är eventuella problem i basen. En god bas är för mig något som utvidgar nöjet med musik. Finns inget grovt med bas. Hur basen hanterar musiken kan, enligt min erfarenhet, styra vad du lyssnar på. Men det handlar ju också om hur man värderar.
Det finns ju flera faktorer när det gäller bas. Dels nivån, hur lågt ner och efterklang och andra färgningar. Men har man valt att mest lyssna på klassisk musik där rythm inte alltid är det centrala. Om man jämför med annan musik i den afro-amerikanska traditionen där rythm är något centralt. Rythm finns ju inte bara i basen. Om jag som nu lyssnar på Julian Bream så visst finns det riktigt låga toner men de är ju inte meningsbärande.
https://www.youtube.com/watch?v=HV8vPE4IAqY

Men om man skulle lyssna på Rolling Stones – Sympathy for the Devil så blir det ju inget som går att förstå om du inte har en trevlig bas. Där ligger ju hela fundamentet.
https://www.youtube.com/watch?v=iLddJ1WceHQ
Så om man skall spela en hel del musik såsom rock, pop, blues, soul, viss mån jazz så tycker inte jag att man kan vara helt liknöjd eller som hr Strmberg kanske är rent likgiltig med hur basen är i ens anläggning.

Gäller också Tecno som ju kanske inte bara har sina rötter i en afro-amerikansk tradition
https://www.youtube.com/watch?v=6S7-7K7sDsM

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-23 11:46

Panelguy skrev:Möjligtvis "lagom" veka men inte alltför veka. I en gammal broschyr säger Magnepan så här; "Solid room walls are best. Weak walls absorb bass and make midrange stand out".

Fast om rummet är väldigt stort eller om det har öppningar till stora ytor blir det inte mycket stöd alls. Blir väl nästan som att lyssna utomhus?

Mitt lyssningsrum har huvudsakligen väggar av liggtimmer men dessvärre är det lite väl öppet mot resten av huset. I bästa fall är det 31 kvm som ska "trycksättas". Den kavitet som rummet utgör skapar en resonans vid 34 Hz som kan vara störande med slutna eller portade lådor. Med mina dipoler slås den inte an.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-23 12:16

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Möjligtvis "lagom" veka men inte alltför veka. I en gammal broschyr säger Magnepan så här; "Solid room walls are best. Weak walls absorb bass and make midrange stand out".

Fast om rummet är väldigt stort eller om det har öppningar till stora ytor blir det inte mycket stöd alls. Blir väl nästan som att lyssna utomhus?

Mitt lyssningsrum har huvudsakligen väggar av liggtimmer men dessvärre är det lite väl öppet mot resten av huset. I bästa fall är det 31 kvm som ska "trycksättas". Den kavitet som rummet utgör skapar en resonans vid 34 Hz som kan vara störande med slutna eller portade lådor. Med mina dipoler slås den inte an.

Men är det inte så att ditt system börja falla av innan 34 Hz och att eventuellt basåtergivningen får stöd av 34 Hz resonansen? Jag bedömer att timmerväggar ger mkt stöd. Mera än väggar beståden av skivmaterila och ull bakom. Där sipprar basen ut.

Men oavsett om du har dipoler så får du väl resonanser i den längd där dipolen spelar. Medans spridningen i övrigt blir lägre. ÄR det inte så det fungerar? Självhar jag ingen djupare erfarenhet av dipoler i basomrdået. Där har jag ju själv alltid haft låda antingen i kombo med paneler eller horn.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-23 12:39

Dipolen skapar ju ett undertryck på baksidan samtidigt som den skapar övertrycket på framsidan, och vice versa.
Så, även i den riktningen skiljer den sig ju från punktkällan.

Vad den skillnaden ger för skillnad i lyssningsupplevelsen är en fråga i sig. Men, jag funderar på om den skillnaden möjligen kan ha betydelse även för resonanser i "lyssningsriktningen" i rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-23 12:49

Strmbrg skrev:Dipolen skapar ju ett undertryck på baksidan samtidigt som den skapar övertrycket på framsidan, och vice versa.
Så, även i den riktningen skiljer den sig ju från punktkällan.

Vad den skillnaden ger för skillnad i lyssningsupplevelsen är en fråga i sig. Men, jag funderar på om den skillnaden möjligen kan ha betydelse även för resonanser i "lyssningsriktningen" i rummet.

Jo här slutar min direkta erfarenhet. Men jag tror inte att det är någon skillnad i lyssningsrummets riktning. En vanlig lådbas använder ju mest rumstöd om den står kloss an mot väggen. Flyttar du ut den från vägen så minskar stödet. Alltså dipolen liknar ju när baslådan/högtalaren står nära väggen. Men dipolen srpider mindre så totalt är det mindre energi som rumlar rut i rummet vilket kan vara en fördel eller ibland en nackdel. JAg använder att basen rumlar runt och att det totalt blir mera energi. Men styr energin till de resonanser som ger behövligt rumsstöd.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi