Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:hmm... nu är inte jag största experten här precis... kan gissa att de vill ha frekvensgångar off-axis...
Nattlorden skrev:Hypotetiskt så finns det ju två ytterligheter och sen en massa mellanlägen.
Det enda paret kan ju sträcka ljudbilden mer i bredd än vad den skall vara.
Det andra paret kan vara för mycket av center, höger eller vänster, men inget direkt däremellan.
Båda kan ju ha dessa fel t.o.m. Sen kan ju dessa effekter vara placeringsberoende också, så att du kanske inte fått något av paren som de bör vara.
Sen finns ju chansen att det ena av paret gör hyffsat rätt (helt rätt är ju en omöjlighet, så det säger jag inte), men vilket av dem är ju svårt att uttala sig om så här.
IngOehman skrev:Om högtalare upplevs vara lite diffusa men väldigt utsträckta i ljudbilden beror det ofta på större andel reflekterat ljud än vad som är lämpligt i det använda rummet, det vill säga att det är primärt studsar från rummets väggar man lyssnar på.
Om en högtalare å andra sidan har dålig form rent akustiskt, således att den är illa drabbad av diffraktion (vassa kanter, tygfronter med träram, element som inte harmoniska/hastiga övergångar med avseende på varifrån på membranen som den akustiska energin strålar ut), så är det ofta lätt att lokalisera högtalarna som tydliga ljudkällor.
Om den ena av de två är av ena sorten och den andra är mycket bra kommer det att vara den bra som upplevs som mera djup/bredd-kapabel, men är den den andra sorten som jämförs mot den goda högtalaren kommer den senare att upplevas vara den som låter plattare.
Därutöver kommer tonkurveeffekter och distorsionsegenskaper att synnerligen mycket påverka de nämnda effekterna.
På dina beskrivningar låter det som om båda högtalarna drar sig med rätt stora fel, men det kan naturligtivs bero på svagheter hos lyssningsrummet också. Eller något annat som ger de genomgående karaktärerna.
Vilka är de två paren högtalare? (Och vad är jämförelseobjektet, alltså dina vanliga högtalare?)
Och inte minst: Hur ser rummet ut som lyssningen skedde i - hur är det möblerat?
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Är intressant med din beskrivning av hur sångarna står placerade. Känner inte till inspelningen men det lär väl röra sig om panorerad stereo? Kan du verkligen höra höjden med sådan precision? Det gör man knappast när man lyssnar på levande musik. Är ganska roligt att stänga ögonen vid akustiskt framförd musik… Verkar som man lyssnar mycket med ögonen också!
RogerGustavsson skrev:Med de mått du anger borde du sitta ungefär en meter närmare högtalarna. Du har för liten vinkel mellan dessa. Du har mycket bidrag från rummet med det lyssningsavstånd som du angett. Förmodligen får du mycket bidrag från sidoväggarna som kan ställa till breddåtergivningen. Är högtalarna invinklade eller pekar de rakt fram?
Är intressant med din beskrivning av hur sångarna står placerade. Känner inte till inspelningen men det lär väl röra sig om panorerad stereo? Kan du verkligen höra höjden med sådan precision? Det gör man knappast när man lyssnar på levande musik. Är ganska roligt att stänga ögonen vid akustiskt framförd musik… Verkar som man lyssnar mycket med ögonen också!
Jag gjorde en höjdinspelningsmikrofon 1978, som gav häpnadsväckande öppningar av nya dimensioner till inspeningsvärlden, men inspelningsindustrin var då helt ointresserad. Det är den fortfarande.
Om man nu delar vid 500 Hz, måste för samma lokaliseringsoberoende, baselementet befinna sig så nära under de andra elementet som det är möjligt, för att inte få en fantom onödigt utsträckt i vertikalled.
För frekvenser över 1000 Hz, måste baselementet befinna sig i samma horisontella plan som de andra elementet för skarpast fantom.
IngOehman skrev:...eftersom det finns massor av "viktigare" trick man kan utnyttja för att ge intryck av höjd, som inte nämnts.
IngOehman skrev:Nej. Höjdinformation får man inte med på det viset. Mikrofoner är i regel väldigt höjdsymmetriska, det vill säga låter likadant 10 grader ovanför mittaxeln som 10 grader under. Och när de inte är det, så är dera höjdberoenden inte på något sätt liknande de höjdberoenden som krävs för att man skall slepa in höjdinformation. Jag gjorde en höjdinspelningsmikrofon 1978, som gav häpnadsväckande öppningar av nya dimensioner till inspeningsvärlden, men inspelningsindustrin var då helt ointresserad. Det är den fortfarande.
LeifB skrev:Är du helt säker på att du inte av misstag har tryckt in monoknappen vid avspelning??

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster