Jag har köpt en del musik på HD format och det är tydligt att kvaliteten kan variera mycket. Allt från sämre än framför allt motsvarande tidiga CD-utgåva. Kanske är det loudness-mastring som satt sin prägel, kanske även de senare utgåvorna gjorts från andra masters eller så är det åldring av masternanden som gjort sitt?
Kvaliteten från HD Tracks tycks tvivelaktig genrellt. Varför vet jag inte. Däremot har jag köpt många inspelningar från Linn Records sajt, både deras egna och från andra bolag på samma sajt och som varit lysande bra (till exempel
Janine Jansen, DECCA). Bra musik, bra framförd, väl inspelad och på HD format kan vara avsevärt bättre än samma inspelning på standard CD format. Det är trist att det inte alltid är det dock. På Linn Records sajt kan man köpa inspelningar från
ett stort antal bolag och det verkar som att de håller ganska bra koll på det material som kommer in.
För övrigt betalar jag mycket hellre 200 Kr för något man har glädje av i åratal än något som man inte har nästan någon glädje av alls.