Tips om högupplöst musik i HiFi&Musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 12:33

chrnee skrev:Jag förstår mig inte på skivindustrin. Här har de en kundkrets som är villiga att betala och det finns ingen konkurrens med piratkopierade filer då kidsen nöjer sig med Mp3 och så tillhandahåller man ingen försäljningskanal!

De lever fortfarande i en tid där man pinkar in sitt revir. Troligen tillåter inte de som levererar materialet att försäljning sker utanför USA. Anledningen kan man bara spekulera i, kanske andra distributörer på G i övriga världen?

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-05-15 13:59

chrnee skrev:Gick inte sist jag försökte... En del sidor känner av om man använder proxy och nekar då.

Jag förstår mig inte på skivindustrin. Här har de en kundkrets som är villiga att betala och det finns ingen konkurrens med piratkopierade filer då kidsen nöjer sig med Mp3 och så tillhandahåller man ingen försäljningskanal!

Jag vet inte om piraterna är kids men inte nöjer de sig då, gör man en snabb sökning går nästan allt att hitta i FLAC. Och påfallande många har gett sig på vinylrippar i 24/96! Ja, som vanligt lönar det sig tydligen för de som väljer att vara pirater!

Önskan efter bättre kvalitet är nog generell hos de flesta som är det minsta intresserade i ämnet, det är bara skivbolagen som gillar att bromsa. Dom som inte är intresserade och bara konsumerar är tyvärr överlägset flest i antal så taktiken fungerar än så länge.

Någon nämnde att Spotify har börjat låta sämre, jag kan inte verifiera saken, men det låter inte otroligt med tanke på att Googles streamingtjänst släpps i USA idag. Kanske har de lagt vantarna på puddingen av filer från skivbolagen ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-05-15 14:05

Ja, men "vinylrippar"? Hur muppigt är inte det? Hur många källor finns det inte som kan påverka ljudet när man pysslar med sådant? Har sett dem på TPB och det brukar inte stå en rad om vilken utrustning som har använts. Hur intressant blir det med högupplöst om källan är en halvtaskig vinylspelare med billig signalförstärkare? Och sedan kommer hela steget med digitalkonverteringen...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 14:31

chrnee skrev:Ja, men "vinylrippar"? Hur muppigt är inte det? Hur många källor finns det inte som kan påverka ljudet när man pysslar med sådant? Har sett dem på TPB och det brukar inte stå en rad om vilken utrustning som har använts. Hur intressant blir det med högupplöst om källan är en halvtaskig vinylspelare med billig signalförstärkare? Och sedan kommer hela steget med digitalkonverteringen...

De flesta vinylrippar jag tagit hem har inkluderat en text-fil med info om använd utrustning. Ofta ganska bra sådan men ibland en Technics 1200 med Stanton-pickup....

/ B

Användarvisningsbild
chrnee

Inläggav chrnee » 2013-05-15 14:44

OK, det har jag missat. Är verkligen Technics SL 1200 HiFi föresten? Bara det faktum att den är direktdriven borde få en och annan vinylfantast att slå bakut... Känns lite som att påstå att en Land Rover är en sportbil ;-)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-05-15 15:13

chrnee skrev:OK, det har jag missat. Är verkligen Technics SL 1200 HiFi föresten? Bara det faktum att den är direktdriven borde få en och annan vinylfantast att slå bakut... Känns lite som att påstå att en Land Rover är en sportbil ;-)

Det beror på vad man jämför med, jämför man med en svarv från genomsnittligt sk stereopaket från dom dagarna så är SL1200 extrem-HiFi ;-)

Jag har sett rippar med typ Linn LP-12, Koetsu Black och professionella ljudinterface som påstådd utrustning som använts. Svårt att kontrollera dock, men man hör ju om det är bra eller dåligt, det behövs det ingen etikett för ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-15 15:18

chrnee skrev:OK, det har jag missat. Är verkligen Technics SL 1200 HiFi föresten? Bara det faktum att den är direktdriven borde få en och annan vinylfantast att slå bakut... Känns lite som att påstå att en Land Rover är en sportbil ;-)

Du kan använda en Land Rover som sportbil, men du kan inte använda en sportbil som terrängbil. Alltså är Land Rovern helt överlägsen om du ska ta dig från A till B på ett tryggt och kompetent sätt 8) 8) 8) :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 15:31

Bill50x skrev:
chrnee skrev:Jag förstår mig inte på skivindustrin. Här har de en kundkrets som är villiga att betala och det finns ingen konkurrens med piratkopierade filer då kidsen nöjer sig med Mp3 och så tillhandahåller man ingen försäljningskanal!

De lever fortfarande i en tid där man pinkar in sitt revir. Troligen tillåter inte de som levererar materialet att försäljning sker utanför USA. Anledningen kan man bara spekulera i, kanske andra distributörer på G i övriga världen?

Har fått mail från HDtracks och de skriver, inte oväntat, att det är legala problem att sälja utanför US.

"Due to licensing, publishing and royalty restrictions and issues that still need to be worked out with all of our partner labels, unfortunately, we are unable to offer our services to international customers at this time."

Men svaret säger ju ingenting om varför det är ett problem, jag har bett om ett förtydligande.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-15 16:34

Bill50x skrev:
Bill50x skrev:

Har fått mail från HDtracks och de skriver, inte oväntat, att det är legala problem att sälja utanför US.

"Due to licensing, publishing and royalty restrictions and issues that still need to be worked out with all of our partner labels, unfortunately, we are unable to offer our services to international customers at this time."

Men svaret säger ju ingenting om varför det är ett problem, jag har bett om ett förtydligande.

/ B

Om inte HD-tracks ändrat sig senaste månaden så kan man handla från Sverige. Jag skrev in alla uppgifter korrekt, men på stat skrev jag Alaska, det är väl lite som Sverige? Köper någon högupplöst inspelning därifrån varje månad, ibland oftare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2013-05-15 19:24

chrnee skrev:Alltså, att det ska vara så svårt att köpa högupplösta inspelningar?

Sajten www.hdtracks.com har slutat att leverera till annat än USA så där går det inte längre...

Någon som har något tips?
Funkade alldeles utmärkt för mig för nån vecka sen, betalade via paypal.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-05-16 01:02

Funkar ikväll med, blev tvungen att testa. Blev ett 24/192 album för fem dollar, big spender kg slog till!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-05-18 10:54

Jag har köpt en del musik på HD format och det är tydligt att kvaliteten kan variera mycket. Allt från sämre än framför allt motsvarande tidiga CD-utgåva. Kanske är det loudness-mastring som satt sin prägel, kanske även de senare utgåvorna gjorts från andra masters eller så är det åldring av masternanden som gjort sitt?

Kvaliteten från HD Tracks tycks tvivelaktig genrellt. Varför vet jag inte. Däremot har jag köpt många inspelningar från Linn Records sajt, både deras egna och från andra bolag på samma sajt och som varit lysande bra (till exempel Janine Jansen, DECCA). Bra musik, bra framförd, väl inspelad och på HD format kan vara avsevärt bättre än samma inspelning på standard CD format. Det är trist att det inte alltid är det dock. På Linn Records sajt kan man köpa inspelningar från ett stort antal bolag och det verkar som att de håller ganska bra koll på det material som kommer in.

För övrigt betalar jag mycket hellre 200 Kr för något man har glädje av i åratal än något som man inte har nästan någon glädje av alls.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi