Varför är ljudet så olika i TV?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Varför är ljudet så olika i TV?

Inläggav Nagrania » 2013-05-25 13:22

Jag har funderat mycket på varför man har så olika frekvensomfång när man tittar på TV. Jag får min TV via en digitalbox från Comhem . Jag har märkt att vissa program har en högsta frekvens upp till drygt 16KHz medan andra går upp till 20KHz. Sedan en annan sak som jag tror Johan L ska svara på. Varför är det så olika ljudkvalitet på olika inslag i Rapport eller i Aktuellt. Vissa inslag låter det som om man dragit ner en filt mellan den som intervjuas och mikrofonen. T.o.m i studion kan det bli så. Det är dom förbannade myggorna som sitter fel och som låter skit när folk vänder bort sitt huvud. Jag tycker att man borde införa mera headset i vanliga program. SVT måste börja tänka på att folk i allmänhet lyssnar via de inbyggda högtalarna. Jag lyssnar oftast via stora högtalare men också då låter det ofta ganska illa i diskanten även om det låter lite bättre.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-05-25 13:29

inte mycke att göra nåt åt de, men jag håller me å det fullständigaste :x :cry:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-25 15:32

De har sparat in på tekniker, reportrarna klipper och lägger ljud själva.

Det är mitt tips till förklaring.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-05-25 16:32

MagnusÖstberg skrev:De har sparat in på tekniker, reportrarna klipper och lägger ljud själva.

Jo jag vet att räknenissarna säger så. Numera är det så enkelt att filma att vem som helst kan göra det och samtidigt ta upp ljudet. Typ exemplet är när man gjort en ståuppare med en överexponerad bakgrund. Men varför bearbetar man inte ljudet när man kommit hem?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Varför är ljudet så olika i TV?

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-05-25 20:30

Hej Nagrania!

Comhem består av blandad flora av programkanaler som antingen kodas av dem själva eller att de bara vidarebefordrar en färdigkodad transportström som bara remuxas. I och med att ljud i digitalteve alltid har kodats enligt någon förekommande snålkodningsalgoritm, så beror övre gränsfrekvensen på den aktuella algoritmens beteende och inställd bithastighet.

Vad gäller Rapport och Aktuellt, kan man väl säga att det ljud som når tittarna kan delas upp i en lång rad beståndsdelar där samtliga har någon form av påverkan för ljudkvaliteten och hörbarheten. Inslagen har varierande ljudkvalitet vilket det görs åtgärder på att förbättra. Dock är kunskapsnivån vad gäller ljud hos journalister extremt varierande.

I och med HDTV kan det av visuella skäl undvikas headmikes, men de används då och då.

Jag vet inte riktigt hur du önskar att SVT ska tänka att kompensera(?) för folks sunkiga ljud i platt-tv(?). Allmänt sett är målet att ljud mixas i en monitorlyssningsmiljö med så rak frekvensgång som möjligt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-05-25 21:55

Hej Johan! I ett program som Agenda har jag ibland märkt att det ibland saknas i studioljudet så pass mycket bas att det låter lite för mycket telefon. Då är det ändå en ljudtekniker som står för ljudet. Detta har jag t.o.m uppfattat i det sunkiga ljudet från TV.ns sunkiga nedåtriktade högtalare. Jag tror att man måste ha en rimlig basnivå som inte får skäras allt för tidigt. Sedan måste man höja diskanten och inte presens som brukar vara det vanliga. detta för att kunna öka uppfattbarheten i det svenska språket. Om man använder en mygga så kan man med fördel höja basen något så att man tillför lite värme i rösten.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-05-26 19:53

Myggor är djävulens påfund. Jag lovar att allt dialogljud skulle bli bättre om myggor försvann. Dock finns det några få som är riktigt bra på att sätta myggor och då kan det låta skitbra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2013-05-26 21:48

Jag är part i målet men jag måste försvara myggan. Kan förstås börja med att hålla med om att ljudet oftast blir bättre med handhållen mikrofon, men det finns åtminstone två goda anledningar att använda mygga.

1. Chansen att få bra "säg" ökar. Om man myggar på en intervjuperson medan denne håller på med någon aktivitet kan man få med bra saker som man förmodligen annars inte fått. Om man sprungit runt med en handhållen mikrofon hade man förmodligen ändå fått hålla sig en bit ifrån (beroende på vad intervjupersonen håller på med) för att inte störa intervjupersonen, med följden halvtaskit ljud. Och det är ju inte säkert att det ens varit möjligt, oftast vill man i sådana lägen inte hamna i bild som reporter.

2. Mygga underlättar väldigt när man intervjuar en person som inte är så van att bli intervjuad. Att då få en stor mikrofon uppkörd i ansiktet gör ofta att intervjupersonen inte alls blir särskilt naturlig eller avslappnad, och intervjun blir sällan särskilt bra.

Skillnad är det förstås med vana intervjupersoner, då är en handhållen mikrofon oftast att föredra, inte bara för ljudets skull utan för att det också ger reportern makten att styra intervjun mera, det är ju bara att dra tillbaka micken om intervjupersonen börjar svamla alltför mycket.

För en videojournalist som filmar samtidigt som hen är reporter finns det också fördelar med myggor, rent arbetstekniskt. (Där handlar det bland annat om avvägningen mellan bättre bild och möjligen något sämre ljud.)

Sedan finns det förstås, som Johan säger, en rad olika skäl till varför det inte låter så bra som det skulle kunna (eller borde...) göra, jag är den förste att hålla med om att det kunde/borde låta bättre än vad det stundtals gör.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-05-28 08:28

En del personer puffar och visslar i micken något hemskt, och puffskydd brukar man ju tumregelsmässigt inte använda inomhus, men med en mygga så undviker man ju dessa problem.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-28 08:42

Leif GW Persson är ju inte heller rolig att höra närmickad...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2013-05-28 10:12

Hej,

Jag deltar egentligen inte på Faktiskt längre, men denna fråga har irriterat mig rätt länge så jag gör ett undantag och lättar på trycket.

Ljudet på Aktuellt havererade till en absolut bottennivå samtidigt som man ändrade program-upplägget. Det investerades i en gigantisk, dyr, skrytig och enormt störande akvie-bildskärm, men att ljudet blev störande dåligt, så dåligt att man knappt kan uppfatta budskapet bitvis, det har man låtit passera. Ungefär i samma veva gick det käpprätt åt helvete med ljudkvaliten även i andra prat-program (ännu ett snäpp sämre än tidigare). Det har gradvis gått utför de sista åren.
Man överskruvar numera limitrar/kompressorer något så förbannat att det ibland tom blir svårt att höra vad som sägs i fladdret (utan att man egentligen vinner upplevd ljudnivå, så det är helt poänglöst). Releasetiderna så korta att stavelserna tuggas sönder. Att man med den hårda och missanpassade kompressionen även drar upp studio/mik-bruset har man taffligt löst med sunkig noisegatning (olämplig typ av brustvätt) så att första konsonanten i orden ofta saknas, ljudet klipps av innan sista stavelsen är klar och om någon pratar svagt så hörs det knappt alls! I bästa fall stannar det vid störigt bruspumpande.
Ofta är talljudet mycket, mycket bättre från livereportagen filmad med bärbar kamera!
-Pinsamt.

Det är inte mygg-tekniken som huvudsakligen är skyldig till detta. Det beror på urusel hantering av ljudet som kommer ur myggan (när den nu sitter vettigt monterad).

Det mest otroliga är att det gått timmar, hela program, dagar, veckor, månader utan att någon har anpassat automat(?)-inställningarna eller bytt ut undermålig apparatur i tex Aktuellt.
En rätt inställd limiter (look-a-head är att föredra), anpassad för respektive talare och situation skulle minska behovet av att noise-gata, vilket i praktiken skadat taluppfattbarheten. Det handlar inte om dyr utrustning utan om en vettig grundanpassning och någon form av någorlunda kontinuerlig övervakning/anpassning av en _något_lite_ kunnig person.

SVT hade en gång en stolt inställning till ljudkvalité och talupfattbarhet och lyckades hyggligt med detta, men detta är uppenbarligen historia. -Eller har man kvar stoltheten och fortfarande pratar om det, men resultatet talar för sig själv. Det är under all kritik!
SVT-humor: :lol: :lol: :lol:
http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna ... -horbarhet

För böveln, nu när man har den bästa kvalitén på överföringen någonsin, så överför man det sämsta ljudet, särskilt på studio-talet. Det är ta mig tusan inte klokt. Det är i jämförelse en fröjd att plocka fram en gammal VHS från 80-talet, trots VHS-bandbrus, dropouts och fimpad diskant. Tal-ljudet under början av Nicam eran var generellt fantastiskt mycket bättre, ja det var långt bättre än nu även långt, långt före det...

Tillägg 130705: Jag har inte sett Aktuellt på ett par månader. Delvis på det irriterande dåliga ljudet, delvis på de röriga heltimmesupplägget. I går kväll kollade jag en stund och det verkar som om de äntligen fått ordning på studioljudet. Det var i alla fall mycket bättre än i vintras/våras och det gick bra att höra vad som sades. Det var verkligen på tiden...
Senast redigerad av RogerJoensson 2013-07-05 11:46, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-05-28 10:56

paa skrev:En del personer puffar och visslar i micken något hemskt, och puffskydd brukar man ju tumregelsmässigt inte använda inomhus, men med en mygga så undviker man ju dessa problem.
Nej det tror jag verkligen inte.
Hifi Is Great Everyday

Återgå till Generellt om hifi