Hej,
Jag deltar egentligen inte på Faktiskt längre, men denna fråga har irriterat mig rätt länge så jag gör ett undantag och lättar på trycket.
Ljudet på Aktuellt havererade till en absolut bottennivå samtidigt som man ändrade program-upplägget. Det investerades i en gigantisk, dyr, skrytig och enormt störande akvie-bildskärm, men att ljudet blev störande dåligt, så dåligt att man knappt kan uppfatta budskapet bitvis, det har man låtit passera. Ungefär i samma veva gick det käpprätt åt helvete med ljudkvaliten även i andra prat-program (ännu ett snäpp sämre än tidigare). Det har gradvis gått utför de sista åren.
Man överskruvar numera limitrar/kompressorer något så förbannat att det ibland tom blir svårt att höra vad som sägs i fladdret (utan att man egentligen vinner upplevd ljudnivå, så det är helt poänglöst). Releasetiderna så korta att stavelserna tuggas sönder. Att man med den hårda och missanpassade kompressionen även drar upp studio/mik-bruset har man taffligt löst med sunkig noisegatning (olämplig typ av brustvätt) så att första konsonanten i orden ofta saknas, ljudet klipps av innan sista stavelsen är klar och om någon pratar svagt så hörs det knappt alls! I bästa fall stannar det vid störigt bruspumpande.
Ofta är talljudet mycket, mycket bättre från livereportagen filmad med bärbar kamera!
-Pinsamt.
Det är inte mygg-tekniken som huvudsakligen är skyldig till detta. Det beror på urusel hantering av ljudet som kommer ur myggan (när den nu sitter vettigt monterad).
Det mest otroliga är att det gått timmar, hela program, dagar, veckor, månader utan att någon har anpassat automat(?)-inställningarna eller bytt ut undermålig apparatur i tex Aktuellt.
En rätt inställd limiter (look-a-head är att föredra), anpassad för respektive talare och situation skulle minska behovet av att noise-gata, vilket i praktiken skadat taluppfattbarheten. Det handlar inte om dyr utrustning utan om en vettig grundanpassning och någon form av någorlunda kontinuerlig övervakning/anpassning av en _något_lite_ kunnig person.
SVT hade en gång en stolt inställning till ljudkvalité och talupfattbarhet och lyckades hyggligt med detta, men detta är uppenbarligen historia. -Eller har man kvar stoltheten och fortfarande pratar om det, men resultatet talar för sig själv. Det är under all kritik!
SVT-humor:
http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna ... -horbarhet
För böveln, nu när man har den bästa kvalitén på överföringen någonsin, så överför man det sämsta ljudet, särskilt på studio-talet. Det är ta mig tusan inte klokt. Det är i jämförelse en fröjd att plocka fram en gammal VHS från 80-talet, trots VHS-bandbrus, dropouts och fimpad diskant. Tal-ljudet under början av Nicam eran var generellt fantastiskt mycket bättre, ja det var långt bättre än nu även långt, långt före det...
Tillägg 130705: Jag har inte sett Aktuellt på ett par månader. Delvis på det irriterande dåliga ljudet, delvis på de röriga heltimmesupplägget. I går kväll kollade jag en stund och det verkar som om de äntligen fått ordning på studioljudet. Det var i alla fall mycket bättre än i vintras/våras och det gick bra att höra vad som sades. Det var verkligen på tiden...
-På självvald "semester".