Är ljudanläggningen ett minne blott?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-02 11:07

RogerGustavsson skrev:Fast med bilar är det likadant som hifi, de yngre är inte så intresserade. Återspeglas inte minst i körkortstagandet.

Magnepan verkar känna av det där svikande intresset och söker nya vägar att nå ut till köpare. Än så länge bara i USA och möjligen Kanada. Även i USA är specialbutiksdöden ett faktum.

Körkort eller ej är väl ganska mycket en ekonomisk fråga, det tar längre tid innan ungdomarna är etablerade på arbetsmarknaden och därmed får råd att ta "lappen". Den är väl ganska dyr idag. Min kära dotter fick sitt körkort mot att hon aldrig började röka och det kostade mig en hel del och det är ändå 10 år sedan. Sen fick jag skaffa en extra bil dessutom. Har i varje fall sluppit problem med rökning i bilarna :-)

Kan man jämföra intresset för hifi med det för amatörradio? Det är det väl inte många ungdomar som pysslar med nuförtiden, men det var väl också rätt hett en gång. Säkert det där internets fel. När den flugan går över återgår folk säkert till riktig lyssning och amatörradiokontakter igen. Just wait and see...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-10-02 11:16

hifikg skrev:Kan man jämföra intresset för hifi med det för amatörradio?

Inte för att jag vet men jag har svårt att tro att amatörradio ens varit i närheten av HiFi vad gäller antalet utövare.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-02 11:26

Panelguy skrev:

Inte för att jag vet men jag har svårt att tro att amatörradio ens varit i närheten av HiFi vad gäller antalet utövare.

Nä, det tror inte jag heller, men tänkte på popularitetskurvan som sådan. Jag vet att jag gjorde studiebesök hos amatörradioklubben i skolans regi när jag var ung. Sådant förekommer nog inte så ofta numera. Tror jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-10-02 12:20

Max_Headroom skrev: Förr i tiden var Hifi status. Det ansågs fint och lite tufft med en biffig stereo. Det gör det inte idag.

Förr i tiden var paraboler status. Det ansågs fint och lite tufft med en biffig parabol på taket. Det gör det inte idag.
Biffiga paraboler gick utmärkt bra att leva på förr i tiden. :)

Harryup skrev: Däremot om man uppgraderat TV'n till 65" ifrån 54" så har man skaffat en ball och fin pryl att visa och prata om.
mvh/Harryup

Förr i tiden var platt tv status, ju plattare desto mer status. Det ansågs fint och lite tufft med en biffig plattis på väggen. Det gör det inte idag.

Det är ingen som längre vill ha en ful platt svart sak hängandes i blickfånget, men bilden vill man gärna ha. Det löser man med en projektor. Den syns inte, men den jättestora bilden syns när man behöver den. Nåt man kan visa och prata om. Status. :)

Ljud? Det skall bara finnas, inget man visar upp.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-02 12:52

hifikg skrev:
Panelguy skrev:

Nä, det tror inte jag heller, men tänkte på popularitetskurvan som sådan. Jag vet att jag gjorde studiebesök hos amatörradioklubben i skolans regi när jag var ung. Sådant förekommer nog inte så ofta numera. Tror jag.

Fast där har naturlagarna liksom ändrats sig, det har de inte vad gäller hifi. De som lyssnade på amatörradio ville lyssna på och kommunicera med folk långt borta. Det går att göra mycket enklare via IP numera.

För hifi krävs fortfarande ungefär samma utrustning idag som på 60-talet. Digitala källor har tillkommit, men inte mycket annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-10-02 14:58

Manga och kloka tankar har. En trend som jag finner ratt sa nedstammande ar just ljudkvaliteten pa vanlig javla musik. Inte bara sa forsoker man komprimera sonder originalet, utan man ar pa vag att helt ga over till ett samre lagringsformat. Eller kanske man ska kalla det distributionsformat?
Tidigare sa har varje "paradigmskifte" lett till ett battre lagringsformat: Fonogramrullar med folie -> vaxskivor -> stenkakor -> vinyl-LP -> CD
i stora drag. Varje steg har okat kapacitet med avseende pa lagringshallbarhet och ljudkvalitet. Men vad har vi idag? CD:n finns kvar i diverse format, men mycket musik kan man knappt kopa pa CD idag, utan de kommer enbart som mp3 eller finns i molnet pa liknande förstörande komprimerade format.
Egentligen sa visar det val bara pa trenden i samhallet i stort (i de rika lander som leder den har utvecklingen). De som vaxer upp nu har det samre an deras foraldrar pa manga olika satt. (Skyller det pa alla fyrtitalister som inte sett efter varlden och framtiden, utan bara sig sjalva. Bortskamda ungar! 8) )

Nar jag sager "man" sa menar jag den stora massmarknaden, den som driver allting framat genom sitt pengainflode till producenter och utvecklare.
Ett bra exempel ar UK's "ledande digitalradiotillverkare", som har diversifierat in pa natverksspelarmarknaden. De har just lanserat en ny serie "heta" produkter som ska funka med DLNA och andra natverksprotokoll (typ SMB och nfs) i hemmanatverket. Flaggskeppet kostar runt £300 och har bade optisk och elektrisk digitalutgang "for battre ljud". Men de klarar inte av att spela upp de tva vanligaste ickeforstorande filformaten: .flac och .wav...
(Jag vet, for frun jobbar dar och jag leker betatestare av deras nya produkter innan de kommer ut pa marknaden.)
3000 spann for nat jag kan gora battre med en Raspberry Pi for 300 spann:?: Outrageous! Men det ar vad marknaden efterfragar, sa det ar vad de utvecklar...
__
/ony

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-10-02 15:08

Det räcker väl nästan med existerande, redan tillverkade, anläggningar för att täcka hela nuvarande behovet av stereoanläggningar?
Det borde finnas betydligt fler anläggningar ute på begmarknaden än vad efterfrågan är.

Samma sak med musiken, det räcker väl nästan med existerande, redan inspelad, musik för att täcka behovet av olika musikstycken att spela på anläggningen?

Det finns säkert betydligt mer musik redan inspelad än vad en konsument hinner lyssna på under sin livstid. Dessutom förhoppningsvis inspelad på ett trevligare sätt. Nya låtar är inte nödvändigtvis bättre än gamla.

På det här sätter slipper vi både artister, upphovsrätt-tjafs, Copyswede-avgifter och dålig mastring. Vi slipper också miljöförstöringen vid tillverkningen av nya dåliga musikanläggningar.

Back to basics, en 70-talsstereo åt alla (intresserade). :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-10-02 15:18

phon skrev:Back to basics, en 70-talsstereo åt alla (intresserade). :D

+1 :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-02 15:32

phon skrev:Det finns säkert betydligt mer musik redan inspelad än vad en konsument hinner lyssna på under sin livstid.

Det behöver man inte ens vara matematiker för att räkna ut... Är väl därför det inte är överdrivet stort intresse att ta över stora skivsamlingar som den i Värmland häromåret? Även om man skulle lyssna 1000 timmar per år, skulle det bli ca tre timmar per dygn. På t.ex. 60 år blir det bara maximalt 90000 fonogram om du kör dem en gång.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi