Jag fick tag på en moving coil pickup till min skivspelare. En Technics EPS 310MC, som är ovanlig nuförtiden men fått bra kritik.
Begagnad och fanns i vårt västra grannland, men jag chansade och köpte den då säljaren verkade pålitlig och sa att den inte spelats mycket.
Men den uppför sig konstigt hos mig.
Ibland fungerar den normalt, med ljudet centrerat som det ska, men så mitt under en spelning av en LP flyttas ljudbilden åt vänster.
Sitter man i centrum låter det då som om sångaren står till vänster och sjunger. Ljudet finns fortfarande även i den högra högtalaren men svagare och lite dovare.
Jag tog upp det med säljaren men han hävdar att det aldrig varit något problem med den.
Så jag testade med en annan förstärkare, också med MC ingång, men felet är samma i den.
Så nu återstår bara min skivspelare som eventuell felkälla, men den fungerar utan problem med MM pickup.
Så jag tänkte, som en sista koll innan säljaren får ta tillbaka den, höra om någon här som bor i Stockholm/Mälardalen har en skivspelare med T4P pickup, så jag kanske kunde få komma över och prova pickupen på den?
Eller om ni har några andra tips eller idéer vad som kan vara fel.