Paradoxala Pickup Problem

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nimrod

Paradoxala Pickup Problem

Inläggav Nimrod » 2013-11-03 14:13

Jag fick tag på en moving coil pickup till min skivspelare. En Technics EPS 310MC, som är ovanlig nuförtiden men fått bra kritik.
Begagnad och fanns i vårt västra grannland, men jag chansade och köpte den då säljaren verkade pålitlig och sa att den inte spelats mycket.
Men den uppför sig konstigt hos mig.
Ibland fungerar den normalt, med ljudet centrerat som det ska, men så mitt under en spelning av en LP flyttas ljudbilden åt vänster.
Sitter man i centrum låter det då som om sångaren står till vänster och sjunger. Ljudet finns fortfarande även i den högra högtalaren men svagare och lite dovare.
Jag tog upp det med säljaren men han hävdar att det aldrig varit något problem med den.
Så jag testade med en annan förstärkare, också med MC ingång, men felet är samma i den.
Så nu återstår bara min skivspelare som eventuell felkälla, men den fungerar utan problem med MM pickup.

Så jag tänkte, som en sista koll innan säljaren får ta tillbaka den, höra om någon här som bor i Stockholm/Mälardalen har en skivspelare med T4P pickup, så jag kanske kunde få komma över och prova pickupen på den?

Eller om ni har några andra tips eller idéer vad som kan vara fel.

1947

Inläggav 1947 » 2013-11-03 14:32

Kan det vara tonarmen som kärvar när den flyttar sig?

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2013-11-03 14:47

1947 skrev:Kan det vara tonarmen som kärvar när den flyttar sig?

Kanske det. MC pickupen är ju känsligare än MM och skivspelaren hade stått oanvänd länge när jag köpte den.
Men det är absolut inget som går att känna, armen känns hur fin som helst när man rör den i sidled.
Kan man experimentera med antiskatingen för att testa?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-03 17:02

Kan det vara att tonarmslyften inte riktigt sänker sig tillräckligt långt ner, går den ifrån ordentligt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2013-11-03 19:11

paa skrev:Kan det vara att tonarmslyften inte riktigt sänker sig tillräckligt långt ner, går den ifrån ordentligt?

Ja, det är kollat, och den har god marginal.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-11-03 19:13

Kan det vara tonarmskabeln som inte sitter ordentligt i stiften på pickuppen?

Har du löstagsbart skal? Kan du prova med en annan pickup?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2013-11-03 19:39

PerStromgren skrev:Kan det vara tonarmskabeln som inte sitter ordentligt i stiften på pickuppen?

Har du löstagsbart skal? Kan du prova med en annan pickup?

På den här skivspelaren är T4P systemet helt inkapslat och oåtkomligt, men min MM pickup fungerar utan problem.
Men jag testade och vred knappen för den elektroniska antiskatingen fram och tillbaka några gånger och ställde sen in rätt värde igen, och efter det har felet inte uppkommit efter att ha spelat några LP skivor, så kanske antiskatingen var felaktig pga den stått oanvänd länge och nu fixade till sig. Hoppas det.
Tack för alla svar.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-03 19:52

Själv så skulle jag börja med att rengöra samtliga kontaktstift/hylsor med DeoxIT eller åtminstone Isopropanol. Tycker att symtomen påminner om
fel som kan uppstå med just skitiga kontakter . . . typ.*

*Ser just att du testat med att vrida på antiskatingkontrollen, men tycker att felet även borde uppstå med en MM-pupp.(Om du nu inte har ett helt annat
inställt värde när du kör med MC)?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2013-11-03 20:00

Laila skrev:Själv så skulle jag börja med att rengöra samtliga kontaktstift/hylsor med DeoxIT eller åtminstone Isopropanol. Tycker att symtomen påminner om
fel som kan uppstå med just skitiga kontakter . . . typ.*

*Ser just att du testat med att vrida på antiskatingkontrollen, men tycker att felet även borde uppstå med en MM-pupp.(Om du nu inte har ett helt annat
inställt värde när du kör med MC)?

Jo, sent igår kväll gjorde jag rent stiften med isopropanol, så kanske det påverkade, svårt att säga när det blev bättre när man testar olika saker.
Jag tänkte att MC pickupen är känsligare överhuvudtaget och då påverkades mer av antiskating fel, men jag vet inte.

Återgå till Generellt om hifi