majjen04 skrev:Hmm!
Min rigg från Electrocompaniet samt högtalare från Infinity och min "topp" LP12:a har alltid låtit varmt och röraktigt. Nu har jag bytt till nytt strömkablage från Oyaide samt ett nytt RIA steg Musical Fidelity M1 ViNL
Plötsligt låter både vinylen samt cd:n mer analytiskt, transparent samt neutralt

Vem vill lyssna på t ex Hair utan subjektiv värme och rör känsla! "Äkta" ljud berör inte mest alltid.

Koppla ur RIAA-steget från anläggningen och stäng av den genom att dra ur dess nätkabel. Lyssna sedan på CD. Låter det fortfarande analytiskt, transparent samt neutralt utan subjektiv värme och rörkänsla?
Om inte, så kontaminerar RIAAns nätdel din övriga utrustning. Om det fortfarande är neutralt utan subjektiv värme och rörkänsla så återstår nätkablarnas inverkan.
Prova då att använda dina tidigare nätkablar.
Byter man ut flera saker samtidigt så får man oftast göra en felsökning och det enda som gäller är att gå strikt metodiskt tillväga.
Det var så Bengan och jag ofta fick göra då vi hade Ljudbutiken. Det var ju en mängd produkter som strömmade igenom och kunderna hade allsköns olika saker. Då är det inte så lätt att detektera det som inte gillas. Man måste ha stor erfarenhet och sunt förnuft och en ansenlig portion ödmjukhet då man vill ställa rätt diagnos.
Man skulle kunna göra det lätt för sig och kalla samtliga lyssningsintryck för placebo. Men den som lyssnar blir inte lyckligare för det. Man får utgå från att det är den hörmässiga skillnad som beskrivs och att skillnaden beror på någonting i stereon.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.