Shit min stereo börjar låta transparent och neutral!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Shit min stereo börjar låta transparent och neutral!

Inläggav majjen04 » 2013-11-02 20:24

Hmm!

Min rigg från Electrocompaniet samt högtalare från Infinity och min "topp" LP12:a har alltid låtit varmt och röraktigt. Nu har jag bytt till nytt strömkablage från Oyaide samt ett nytt RIA steg Musical Fidelity M1 ViNL
Plötsligt låter både vinylen samt cd:n mer analytiskt, transparent samt neutralt 8O Vem vill lyssna på t ex Hair utan subjektiv värme och rör känsla! "Äkta" ljud berör inte mest alltid. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-02 20:41

Alternativt är din uppfattning om hur transparent låter feltaktig. Med tanke på att du blandar in analytisk i sammanhanget så tror jag snarare du fått till en alltför ljus klingande återgivning snarare än något neutralt. Du vore långt ifrån den förste att göra det dock, det är snarare en vanligt förekommande feluppfattning om "neutral/transparent".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-03 02:32

Så du köpte de där Oyaide-kablarna från Norge?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Kaha

Re: Shit min stereo börjar låta transparent och neutral!

Inläggav Kaha » 2013-11-03 02:47

majjen04 skrev:Hmm!

Min rigg från Electrocompaniet samt högtalare från Infinity och min "topp" LP12:a har alltid låtit varmt och röraktigt. Nu har jag bytt till nytt strömkablage från Oyaide samt ett nytt RIA steg Musical Fidelity M1 ViNL
Plötsligt låter både vinylen samt cd:n mer analytiskt, transparent samt neutralt 8O Vem vill lyssna på t ex Hair utan subjektiv värme och rör känsla! "Äkta" ljud berör inte mest alltid. 8)

Om din musik låter tråkigt på en transparent anläggning, så beror det på att du lyssnar på tråkig musik.
Byt till roligare musik!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-03 02:52

majjen04 skrev:Vem vill lyssna på t ex Hair utan subjektiv värme och rör känsla!

*Trycker på gilla-knappen*
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-11-03 02:59

Hifi-filistéerna kanske är något för dig majjen04? De har en tidning som förklarar sånt där.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-11-03 11:16

Låter som att du har dåligt ljud hemma.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-03 13:02

Koppla ur RIAA-steget från anläggningen och stäng av den genom att dra ur dess nätkabel. Lyssna sedan på CD. Låter det fortfarande analytiskt, transparent samt neutralt utan subjektiv värme och rörkänsla?

Om inte, så kontaminerar RIAAns nätdel din övriga utrustning. Om det fortfarande är neutralt utan subjektiv värme och rörkänsla så återstår nätkablarnas inverkan.

Prova då att använda dina tidigare nätkablar.

Byter man ut flera saker samtidigt så får man oftast göra en felsökning och det enda som gäller är att gå strikt metodiskt tillväga.

Det var så Bengan och jag ofta fick göra då vi hade Ljudbutiken. Det var ju en mängd produkter som strömmade igenom och kunderna hade allsköns olika saker. Då är det inte så lätt att detektera det som inte gillas. Man måste ha stor erfarenhet och sunt förnuft och en ansenlig portion ödmjukhet då man vill ställa rätt diagnos.

Man skulle kunna göra det lätt för sig och kalla samtliga lyssningsintryck för placebo. Men den som lyssnar blir inte lyckligare för det. Man får utgå från att det är den hörmässiga skillnad som beskrivs och att skillnaden beror på någonting i stereon.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-03 13:15

Jag ser nu i en annan tråd att du har problem med att ändra volymen. Det kan vara ett sammansatt problem och sprakandet vid volymändring bör nog först lösas innan du går vidare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

adagio

Inläggav adagio » 2013-11-03 13:44

Alltid svårt att säga vad som gör vad när man ändrar mångsyssleri samtidigt
De erfarenheter jag har av bl.a. Oyaide är att dom stramar uppochnyaserar basen och gör det lättare att hänga med i händelseförloppet i de övre registren. Transparent och dynamiskt. När jag mickar med vinylriggen försöker jag att ha samma skiva på cd för att ha som referes när de låter så lika som möjligt har man en neutral vinylrigg. Vinylen tycker jag generellt har en "goare" känsla och jag andas ut och slappnar av på ett skönare sätt när jag lyssnar på vinyl. CDn är mer på och pockar på uppmärksamheten på ett helt annat sätt. Tonalt ligger de mycket, mycket nära dock. Har du kvar det gamla RIAAt? I så fall jämför, med och utan Oyaide. Tycker du ska sätta Oyaiden i stärkaren om du bara har en sladd.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-03 14:44

Byt tillbaka till det du hade innan om det gjorde dig mer nöjd. Eller vad är problemet?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-03 23:24

Nattlorden skrev:Alternativt är din uppfattning om hur transparent låter feltaktig. Med tanke på att du blandar in analytisk i sammanhanget så tror jag snarare du fått till en alltför ljus klingande återgivning snarare än något neutralt. Du vore långt ifrån den förste att göra det dock, det är snarare en vanligt förekommande feluppfattning om "neutral/transparent".

Nja!

Missade att jag också bytt CD, tänkte ej på detta då den är av samma märke som den gamla. Ljudet är ej direkt ljust, det var dock lite mörkare innan bytena. Ljudet är enligt ett par andra mer korrekt, vilket är svårt att avgöra då jag ej vet hur den ordinarie "matrisens" låter. Förut lät det mer "romantiskt" nu mer neutralt. Riia steget är extremt tyst och vinylen saknar "knasstret" m.m Låter mer cd likt! CD låter mer upplöst, neutralt.
Jag är mer "rör" freak och det här låter mer "LTS" dvs Ljudtekniskt snyggt 8)

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-03 23:25

Rydberg skrev:Så du köpte de där Oyaide-kablarna från Norge?

Nej!

Köpte nya!
Tack för tipset!

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-03 23:26

CODY skrev:Hifi-filistéerna kanske är något för dig majjen04? De har en tidning som förklarar sånt där.

Låter bra! :D

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-03 23:29

petersteindl skrev:

Koppla ur RIAA-steget från anläggningen och stäng av den genom att dra ur dess nätkabel. Lyssna sedan på CD. Låter det fortfarande analytiskt, transparent samt neutralt utan subjektiv värme och rörkänsla?

Om inte, så kontaminerar RIAAns nätdel din övriga utrustning. Om det fortfarande är neutralt utan subjektiv värme och rörkänsla så återstår nätkablarnas inverkan.

Prova då att använda dina tidigare nätkablar.

Byter man ut flera saker samtidigt så får man oftast göra en felsökning och det enda som gäller är att gå strikt metodiskt tillväga.

Det var så Bengan och jag ofta fick göra då vi hade Ljudbutiken. Det var ju en mängd produkter som strömmade igenom och kunderna hade allsköns olika saker. Då är det inte så lätt att detektera det som inte gillas. Man måste ha stor erfarenhet och sunt förnuft och en ansenlig portion ödmjukhet då man vill ställa rätt diagnos.

Man skulle kunna göra det lätt för sig och kalla samtliga lyssningsintryck för placebo. Men den som lyssnar blir inte lyckligare för det. Man får utgå från att det är den hörmässiga skillnad som beskrivs och att skillnaden beror på någonting i stereon.

Mvh
Peter

Tack för tipsen låter logiskt skall testa detta, skall hitta någon som kan hjälpa mig med volymproblemet först.
Mv
Kenth

Återgå till Generellt om hifi