Good Enough revolutionen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Good Enough revolutionen

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-21 20:22

Intressant radioprogram i gårdages P1, http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/28 ... gramid=503

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-12-21 20:44

Trevligt. Handlar programmet om något?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-12-21 20:47

Undergången.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-21 22:01

Ni får väl lyssna själva...Det handlar om den digitala utvecklingen och hur det ändrat på en del företelser. POGE är nyckelordet, principle of good enough.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-21 22:06

Det var tillräckligt bra för att rekommendera. Tack för länken.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-12-22 10:20

Lyssnade just, men har svårt att se att essäisten lyckades göra kopplingen mellan introduktionen av den digitala tekniken och ett snedvridet användandet av "Good Enough".

Digital teknik möjliggjorde en hel del tekniska framsteg, men hur vi brukar eller missbrukar tekniken ligger i oss själva och samhället vi lever i.

Först och främst är ju "analogt" inte alltid synonymt med "bättre" vilket essäisten tycks förutsätta. Ungefär som om allt osmidigt och krångligt alltid skulle vara att föredra ur ett "kvalitetsperspektiv" framför nåt enkelt och smidigt. Känns kanske skönt att ha en "grundfelorsak" att skylla på, men jag tror det verkliga problemen ligger på en annan nivå.

Hela frågan med "Good Enough" ligger i att definiera "Enough" som jag ser det. T.ex. det vanliga visdomsordet om att "Vi behöver inte ha bästa kvaliteten på xxx utan det ska bara vara tillräckligt bra" brukar nästan uteslutande uttalas av personer som inte har en susning om vad nivån "tillräckligt" bör ligga på.

Sen kan jag inte undgå att börja känna mig lite trött på media-folk som framhåller mp3-komprimerad musik som ett problem för allt möjligt. Ta tag i nåt vettigt att sätta sökljuset på istället; som mastringshelvetet... :?

Nä nu ska jag ta mig en skiva julskinka till... :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-22 10:41

Conan skrev:Sen kan jag inte undgå att börja känna mig lite trött på media-folk som framhåller mp3-komprimerad musik som ett problem för allt möjligt. Ta tag i nåt vettigt att sätta sökljuset på istället; som mastringshelvetet... :?

True dat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-22 11:17

Ja, jag har ju surrat en hel del om Tillräckligt Bra - och att Tillräckligt Bra per difinition räcker - i andra trådar.

En del tycker att "tillräckligt bra" känns som något riktigt dåligt och oambitiöst.
Andra uppfattar "tillräckligt bra" som en MYCKET hög braighets-nivå.

Jag tillhör den senare kategorin.

Det handlar väl egentligen BARA om var man lägger ribban?

"Äh, den här produkten är (redan nu) tilräckligt bra för att vi skall kunna kränga massor av den."

Eller

"(Först) Nu är det tillräckligt bra för att hålla i säkert tjugo år och fungera felfritt och inte skapa någon somhelst irritation för användaren. Vederbörande kan nyttja prylen till det den är avsedd till och helt slippa distraheras av dess tillkortakommanden i något somhelst avseende."

Det är den senare hitte-på-citeringen som gäller för min del.
Och - fingret i luften - då skall detta inte bara vara en massa ord. Det skall VERKLIGEN VARA så med den verkliga produkten såklart.

Ord är ju skitlätta att producera. Typ företags visions- och mål- och ledordsformuleringar. "Bock!" Nu har vi präntat ner detta och lagt ut på intranätet samt ramat in orderiet i personalmatsalen.
Men, sen då?..
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-12-22 11:42

Conan skrev:Lyssnade just, men har svårt att se att essäisten lyckades göra kopplingen mellan introduktionen av den digitala tekniken och ett snedvridet användandet av "Good Enough".

Nä och i det inledande har han ju direkt fel:
Den analoga mänskliga rösten kan bara återges riktigt exakt av en analog teknik, där ljudvågorna från rösten bevaras så att säga hela vägen, från mikrofon till högtalare, i stället för att som i en digital inspelning lagras som en massa siffror i en dator.

Däremot håller jag med honom om att det är ett problem att
Att få tillgång till något här och nu värderas högre än att få det perfekt. Effektivitet har blivit vårt nya kvalitetsbegrepp.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-22 11:54

Magnuz skrev:
Nä och i det inledande har han ju direkt fel:
Den analoga mänskliga rösten kan bara återges riktigt exakt av en analog teknik, där ljudvågorna från rösten bevaras så att säga hela vägen, från mikrofon till högtalare, i stället för att som i en digital inspelning lagras som en massa siffror i en dator.

...

Ja, och med det - lätt klassiska - resonementet kan man ju undra varför det i så fall inte betraktas som att det blir tokigt och förvrängt, även då luftrörelserna från rösten görs om till elektronrörelser i en sladd. För att sedan göras om till luftrörelser igen.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-12-22 12:10

Strmbrg skrev:Ja, och med det - lätt klassiska - resonementet kan man ju undra varför det i så fall inte betraktas som att det blir tokigt och förvrängt, även då luftrörelserna från rösten görs om till elektronrörelser i en sladd. För att sedan göras om till luftrörelser igen.

Precis.

Strmbrg skrev:Det handlar väl egentligen BARA om var man lägger ribban?

"Äh, den här produkten är (redan nu) tilräckligt bra för att vi skall kunna kränga massor av den."

Eller

"(Först) Nu är det tillräckligt bra för att hålla i säkert tjugo år och fungera felfritt och inte skapa någon somhelst irritation för användaren. Vederbörande kan nyttja prylen till det den är avsedd till och helt slippa distraheras av dess tillkortakommanden i något somhelst avseende."

Det är den senare hitte-på-citeringen som gäller för min del.
Och - fingret i luften - då skall detta inte bara vara en massa ord. Det skall VERKLIGEN VARA så med den verkliga produkten såklart.

Precis. Men det som styr är normalt sett att det går att tjäna pengar, d.v.s. "kränga massor" av något. Då är det inte så konstigt att det blir som det blir.

Strmbrg skrev:Ord är ju skitlätta att producera. Typ företags visions- och mål- och ledordsformuleringar. "Bock!" Nu har vi präntat ner detta och lagt ut på intranätet samt ramat in orderiet i personalmatsalen.
Men, sen då?..

Haha, mitt i prick. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-12-22 12:15

Jag har inte lyssnat, men är kluven till idén/principen. Å ena sidan säger ingenjören i mig att det förstås är bra att optimera saker. Att inte överarbeta och göra saker onödigt bra så att de har finesser eller egenskaper som aldrig kommer att märkas.

Å andra sidan får prylar ibland en användning som de inte alls var avsedda för. Det händer inte i en majoritet av fallen, men den lilla minoriteten kan vara något som driver en utveckling vidare.

Att aktivt välja bort allt som man inte ser nyttan med vid konstruktionen betyder att man tar på sig ansvaret för att veta alla funktioner som prylen ska ha, att man dumförklarar användarna.

Det här är större än bara prylar, det gäller även undervisning. Det pratas om tydliga mål, vilket leder till en optimering mot just det och bara det som kurskonstruktören tror är bra. Det fria tänkandet hamnar i fara. Men sett till det mätbara, eller det som folk kommer på att mäta så blir det bättre.

Det är också kostnadsoptimering som gör att hörbarheten hos hifiapparater ofta ligger precis över hörbarhetsgränsen. 95% av lyssnarna hör inte felen, men när man testar under optimala förhållanden så hamnar man automatiskt bland de sista 5 procenten.

Så om jag ska sammanfatta: Optimering är bra, men ju längre man driver den desto bättre måste man kunna mäta vad man egentligen vill ha. Om man inte driver den för långt är det ett alldeles utmärkt sätt att få bort sådant som är helt onödigt, men man ska passa sig noga för att öka trycket för mycket. Det är ofta det som händer när klåfingriga ekonomer ska göra någonting "ännu bättre" och tror att man kan göra samma sak som första gången, en gång till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-12-22 12:19

Strmbrg skrev:Ord är ju skitlätta att producera. Typ företags visions- och mål- och ledordsformuleringar. "Bock!" Nu har vi präntat ner detta och lagt ut på intranätet samt ramat in orderiet i personalmatsalen.
Men, sen då?..

Ja, som man hör i högskolevärlden ganska ofta: "Vi måste höja genomströmningen" och i nästa mening "och kvalitén". Det där sista ditlagt som förekommande av den uppenbara kommentaren att "visst vi kan få 100% genomströmning genom att göra släpptentor".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-12-22 15:02

Nyqvist-teorin är rätt bra att luta sig mot när det gäller digitalt och "good enough" fungerar väldigt väl där. Lägg till införandet av digitala musiksignaler som ren data med checksummor som håller allt på plats så har "bra nog" helt klart en plats inom hifin.
Så fort signalen konverteras till analog så är man ju tillbaka i jakten på det optimala även om jag personligen inte har några större problem med att tillämpa bra nog på kablar och förstärkeri. Högtalarna är och förblir min stötesten men jag håller tummarna att jag hittar mitt "good enough" där också så småningom. :)
När det gäller undervisning och livet i stort så är nog olika människors åsikter om vad som är just bra nog kombinerat med bristfälliga tillämpningar de största problemen. I vissa fall tror jag personligen att det skulle kunna förbättra saker och ting, tex betygsskalan i lägre årskurser. En finkornig skala är bara för att underlätta för senare antagningsenheter.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-12-22 19:29

Conan skrev:Sen kan jag inte undgå att börja känna mig lite trött på media-folk som framhåller mp3-komprimerad musik som ett problem för allt möjligt. Ta tag i nåt vettigt att sätta sökljuset på istället; som mastringshelvetet... :?

Hur många känner till probemen med mastringen och att skivbolagen avsiktiligt knasar ljudkvaliteten? Inte många.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-22 20:14

Max_Headroom skrev:

Hur många känner till probemen med mastringen och att skivbolagen avsiktiligt knasar ljudkvaliteten? Inte många.

Som oftast har jag ingen riktig aning, men jag tar för sannolikt att det är väldigt få.
Och även om de skulle känna till saken (få det berättat för sig) så skulle de nog knappast bry sig om det.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-12-22 20:28

Strmbrg skrev:
Max_Headroom skrev:

Som oftast har jag ingen riktig aning, men jag tar för sannolikt att det är väldigt få.
Och även om de skulle känna till saken (få det berättat för sig) så skulle de nog knappast bry sig om det.

Med tanke på hur "vanligt folk" lyssnar på musik idag är det försvinnande få som skulle bry sig. Det är bara vi kufar som håller till på dessa kufiska forum som bryr oss om sådana kufiska saker som mastringar.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-12-22 20:31

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:
Max_Headroom skrev:

Med tanke på hur "vanligt folk" lyssnar på musik idag är det försvinnande få som skulle bry sig. Det är bara vi kufar som håller till på dessa kufiska forum som bryr oss om sådana kufiska saker som mastringar.

Gemene man tror ju att eftersom allt är digitalt idag så är allt "perfekt" även genom en mp3-spelare för 99Kr och definitivt oavsett vad det är för mastring ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-12-22 20:40

xeizo skrev:
Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:
Max_Headroom skrev:

Gemene man tror ju att eftersom allt är digitalt idag så är allt "perfekt" även genom en mp3-spelare för 99Kr och definitivt oavsett vad det är för mastring ...

Vad då, menar du att SKIVORNA kan låta illa? De görs väl av proffs?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-12-22 20:48

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:
Max_Headroom skrev:

I de miljöer de spisar sin musik så vore det nog vådligt overkilligt att förbättra kvaliteten.

Återgå till Generellt om hifi