Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Sen kan jag inte undgå att börja känna mig lite trött på media-folk som framhåller mp3-komprimerad musik som ett problem för allt möjligt. Ta tag i nåt vettigt att sätta sökljuset på istället; som mastringshelvetet...
Conan skrev:Lyssnade just, men har svårt att se att essäisten lyckades göra kopplingen mellan introduktionen av den digitala tekniken och ett snedvridet användandet av "Good Enough".
Den analoga mänskliga rösten kan bara återges riktigt exakt av en analog teknik, där ljudvågorna från rösten bevaras så att säga hela vägen, från mikrofon till högtalare, i stället för att som i en digital inspelning lagras som en massa siffror i en dator.
Att få tillgång till något här och nu värderas högre än att få det perfekt. Effektivitet har blivit vårt nya kvalitetsbegrepp.
Magnuz skrev:
Nä och i det inledande har han ju direkt fel:Den analoga mänskliga rösten kan bara återges riktigt exakt av en analog teknik, där ljudvågorna från rösten bevaras så att säga hela vägen, från mikrofon till högtalare, i stället för att som i en digital inspelning lagras som en massa siffror i en dator.
...
Strmbrg skrev:Ja, och med det - lätt klassiska - resonementet kan man ju undra varför det i så fall inte betraktas som att det blir tokigt och förvrängt, även då luftrörelserna från rösten görs om till elektronrörelser i en sladd. För att sedan göras om till luftrörelser igen.
Strmbrg skrev:Det handlar väl egentligen BARA om var man lägger ribban?
"Äh, den här produkten är (redan nu) tilräckligt bra för att vi skall kunna kränga massor av den."
Eller
"(Först) Nu är det tillräckligt bra för att hålla i säkert tjugo år och fungera felfritt och inte skapa någon somhelst irritation för användaren. Vederbörande kan nyttja prylen till det den är avsedd till och helt slippa distraheras av dess tillkortakommanden i något somhelst avseende."
Det är den senare hitte-på-citeringen som gäller för min del.
Och - fingret i luften - då skall detta inte bara vara en massa ord. Det skall VERKLIGEN VARA så med den verkliga produkten såklart.
Strmbrg skrev:Ord är ju skitlätta att producera. Typ företags visions- och mål- och ledordsformuleringar. "Bock!" Nu har vi präntat ner detta och lagt ut på intranätet samt ramat in orderiet i personalmatsalen.
Men, sen då?..
Strmbrg skrev:Ord är ju skitlätta att producera. Typ företags visions- och mål- och ledordsformuleringar. "Bock!" Nu har vi präntat ner detta och lagt ut på intranätet samt ramat in orderiet i personalmatsalen.
Men, sen då?..
Conan skrev:Sen kan jag inte undgå att börja känna mig lite trött på media-folk som framhåller mp3-komprimerad musik som ett problem för allt möjligt. Ta tag i nåt vettigt att sätta sökljuset på istället; som mastringshelvetet...
Max_Headroom skrev:Conan skrev:Sen kan jag inte undgå att börja känna mig lite trött på media-folk som framhåller mp3-komprimerad musik som ett problem för allt möjligt. Ta tag i nåt vettigt att sätta sökljuset på istället; som mastringshelvetet...
Hur många känner till probemen med mastringen och att skivbolagen avsiktiligt knasar ljudkvaliteten? Inte många.
Strmbrg skrev:Max_Headroom skrev:
Hur många känner till probemen med mastringen och att skivbolagen avsiktiligt knasar ljudkvaliteten? Inte många.
Som oftast har jag ingen riktig aning, men jag tar för sannolikt att det är väldigt få.
Och även om de skulle känna till saken (få det berättat för sig) så skulle de nog knappast bry sig om det.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Max_Headroom skrev:
Som oftast har jag ingen riktig aning, men jag tar för sannolikt att det är väldigt få.
Och även om de skulle känna till saken (få det berättat för sig) så skulle de nog knappast bry sig om det.
Med tanke på hur "vanligt folk" lyssnar på musik idag är det försvinnande få som skulle bry sig. Det är bara vi kufar som håller till på dessa kufiska forum som bryr oss om sådana kufiska saker som mastringar.
xeizo skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Max_Headroom skrev:
Med tanke på hur "vanligt folk" lyssnar på musik idag är det försvinnande få som skulle bry sig. Det är bara vi kufar som håller till på dessa kufiska forum som bryr oss om sådana kufiska saker som mastringar.
Gemene man tror ju att eftersom allt är digitalt idag så är allt "perfekt" även genom en mp3-spelare för 99Kr och definitivt oavsett vad det är för mastring ...
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Max_Headroom skrev:
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Hjalmar_Branting och 32 gäster