Mätningar på ljudutgång på iPhone 5

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Mätningar på ljudutgång på iPhone 5

Inläggav paa » 2014-02-27 19:24

Ken Rockwell har gjort en serie ingående mätningar på ljudutgången från en iPhone 5.
Bra eller Anus, kolla själva:

http://www.kenrockwell.com/apple/iphone ... uality.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-27 19:55

Tycks verifiera det jag själv tyckt mig uppleva, bra ljud helt enkelt:

"Summary top

Confirming what I hear with critical listening, the iPhone 5 is a wonderful high-fidelity audio source. While publications funded mostly by advertisements from makers of expensive cables, power conditioners and outboard DACs don't want you to know this, the iPhone 5 is a better audio source than most DACs will be when connected to a computer or CD transport. The only difference is that the iPhone has a level 6 dB lower than a proper CD player, but the iPhone still has more output at 1 V full-scale than some outboard audiophile DACs! (Stereophile wrote that "The iPod's measured behavior is better than many CD players" back when the iPod first came out and was only considered as a toy and not as a better player than most of the exotic fluff gear out today.)

The iPhone lacks a fan or hard drive, so it runs silently as it plays from its buffered solid-state memory.

The iPhone 5 has the additional benefits of being self-powered, so you have no ground loops as you will when using AC-powered gear or anything connected to a computer via a electrically conductive cable.

Ignore those who confuse the iPhone with crappy MP3 players; the iPhone has wonderful audio quality for serious music listening either directly with good or great headphones or plugged into the rest of your high fidelity system.

Enjoy your iPhone! "

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-02-27 20:11

Det förklarar varför det låter grymt bra genom sennheiser momentum-lurarna i alla fall.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-27 20:20

Hur är det med 4/4s? Låter ju också bra såvitt jag kan bedöma. Finns motsvarande mätningar..?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-02-27 20:27

Jag har sätt mätningar på 4, 4S & 5, men inte 5S, där var 4S bäst. Men 4:an var bättre på någon punkt, men minns inte vad just nu. 5:an var sämst men riktigt bra den med. Största skillnaden tror jag låg i linjäriteten på den inbyggda micen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-27 20:31

Så om man bortser från mic'en så lät de i princip lika bra allihop vid uppspelning hörlursutgång...? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-27 21:46

Blir inte alls förvånad, levde med en iPod i flera år innan jag fick mitt återfall. Att lyssna rakt ut från en MacBook Pro är inte så tokigt det heller. Någon som mätt på en sådan?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
focus1999

Inläggav focus1999 » 2014-02-27 21:47

Min gamla Samsung-telefon gav i princip upp för någon vecka sedan. Den började starta om, gång på gång. Det hände även mitt i telefonsamtal. Jag ersatte den med en iPhone 5s. Jag var lite tveksam till valet eftersom iPhone kostar en del, men jag hade ganska bråttom att få tag på en ersättare och jag ville ha "krångelfri" telefon så iPhone kändes som ett ganska tryggt val.

Jag har ett par hyggliga portabla lurar. Oftast använder jag dom till datorn. Jag har kopplat dom till samsung-mobilen vid några tillfällen men jag har inte tycket att det låtit särskilt bra, men nu när jag testade dom med iPhone så blev det skillnad. Det lät riktigt bra, så pass bra att jag bestämde mej för att köpa ett par nya lurar för att ha till iPhonen. Det blev ett par B&W P7. Jag är riktigt nöjd med den kombinationen. Jag har haft lite funderingar på att köpa en hörlursförstärkare för att ha i sovrummet men nu känns det inte som det behövs.

Det fungerar också riktigt bra att streama från iPhonen med hjälp av AirPlay. Sitter just nu och lyssnar på Chris Jones - Smoke and Noise, streamad från Wimp HIFI på mobilen till stereonanläggningen :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-02-27 22:52

Det verkar väl vara mer bra än "anus" :)

Hoppas jag inte bryter mot någon forumregel, men _Fredrik_ har nog sitt finger med i leken eftersom han är au-pair hos Rockwells.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=54950&highlight=rockwell
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-28 01:03

CODY skrev:Det verkar väl vara mer bra än "anus" :)

Hoppas jag inte bryter mot någon forumregel, men _Fredrik_ har nog sitt finger med i leken eftersom han är au-pair hos Rockwells.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=54950&highlight=rockwell

Fan vet var han har haft sitt finger. :evil:

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-28 17:09

Inte tokigt alls, men hur fick han in rådata att mäta på?
Apples produkter kan väl inte spela FLAC eller WAV?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-28 17:13

Hittade svar - man kan tydligen spela "ALC", vilket är något proprietärt apple-format. :roll: Vilket mög alltså.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-02-28 17:13

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-28 17:57

Morello skrev:Hittade svar - man kan tydligen spela "ALC", vilket är något proprietärt apple-format. :roll: Vilket mög alltså.

Alac, kallas mina filer som är Iphone-, och Ipad-kompativa.
Alc? Är det detta som är möget? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-28 18:01

Morello skrev:Hittade svar - man kan tydligen spela "ALC", vilket är något proprietärt apple-format. :roll: Vilket mög alltså.

Du menar nog ALAC, det är lossless och inget mög. Men varför Apple absolut skulle skapa ett eget format istället för att ansluta sig till wav och flac, det kan man ju undra. Men det gäller väl att låsa in kunderna så mycket det går, öppna standarder har väl aldrig tilltalat Apple...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
focus1999

Inläggav focus1999 » 2014-03-01 00:34

Jag håller med om det var onödigt med ytterligare ett format för lossless, men Apple har släppt kontrollen över formatet.
Den engelskspråkiga versionen av Wikpedia ger lite fylligare beskrivning än den svenska

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lossless

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-01 01:14

Tycker det är nästan intressantare hur mikrofon och mikrofonsteg samt
ADC beter sig.

Sedan trean så har nog alla Iphone varit rätt så usla därvidlag, så påstås
det i varje fall. Men jag personligen har inte koll alls på hur den senaste
beter sig.

Utöver rena tonkurveproblem (kraftig avskärning av låga frekvenser) så är
signalhanteringen riktigt, riktigt dålig när det gäller hur den hanterar stör-
miljöproblem och olika infallsvinklar på ljud. (Att hålla en iphone lite fel gör
man inte ostraffat...)

Jag vet inte om iphonen är absolut sämst av alla telefoner som finns på
marknaden därvidlag, men de kan inte vara långt ifrån sämst i varje fall.

Att prata med folk med iphon är ingen höjdare. Den som har en själv drab-
bas mindre illa dock. Det största problemet för den som har iphone är väl
att de man pratar med frågar om hela tiden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-03-01 01:45

IngOehman skrev:Att prata med folk med iphon är ingen höjdare. Den som har en själv drabbas mindre illa dock. Det största problemet för den som har iphone är väl att de man pratar med frågar om hela tiden.

Stämmer, men det har väl inte så mycket med ljudkvaliteten ut från hörlursutgången att göra. Och den verkar bra enligt många.

Men hur är det om man plockar ut digitalt ljud via bottenkontakten? Jag har hört att det går och det borde väl vara en fördel att köra via separat dac?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2014-03-01 01:50

Konstigt. Jag har aldrig märkt att min Iphone har så uselt ljud att jag inte hör vad folk säger. Jag tycker tom att ljudet är klart bättre på Iphone än min sambos Samsung Galaxy mini. Den är inget vidare i ljudväg men det är iofs en enkel modell. Min Sony och min Iphone är ungefär lika bra tycker jag.

Är det din (IÖ alltså) upplevelse eller är det någon form av fakta att Iphones har dåligt ljud?. Det vore intressant att se om det gjorts någon större jämförelse mellan lurar i detta hänseende :)

Min egen uppfattning är att Sony och Iphone är väldigt jämbördiga på det mesta medans sambons lur är lite sämre på det mesta sas :). Jag använder dock själv mest Iphone numera då jag har den på jobbet numera förutom på fritiden.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-01 01:56

Birger skrev:....Konstigt. Jag har aldrig märkt att min Iphone har så uselt ljud att jag inte hör vad folk säger.

Du nej, men kanske folk som samtalar med dig . . . typ :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2014-03-01 10:01

:D

Ah jag såg just att det var tvärtom som menades. Jag skall höra runt bland mina vänner och kolleger som jag ringer mest. Jag har inte hört något ännu i alla fall om att jag hörs sämre i en Iphone. Nu har jag en rätt kraftig röst (kallades megafonen i lumpen) så det kan ju vara därför :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-03-01 10:33

Morello skrev:Inte tokigt alls, men hur fick han in rådata att mäta på?
Apples produkter kan väl inte spela FLAC eller WAV?

När det gäller datorer (Macbook, Mac Pro, iMac osv) så är det mjukvaran man har installerad och använder som avgör vilka format som kan spelas. Finns inga begränsningar som så.

Kör man Apples egen iTunes så kan man välja hur man skall importera en CD tex. Alternativen är:
WAV
AIFF
AAC
MP3
ALC

För man över till iPhone eller iPod från iTunesbiblioteket i sin dator så överförs filen i samma format. Jag har själv fört över WAV, AIFF, MP3 till iPhone 4s och verifierat att filen inte ändrat typ efter överföring.

Väljer man att komprimera vid överföringen till iPhone/iPod är det AAC som gäller och man kan då välja bitrate.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-01 10:56

IngOehman skrev:Tycker det är nästan intressantare hur mikrofon och mikrofonsteg samt ADC beter sig.

Jag håller med om att det är intressant, men förstår om inte Aplle (eller vilken telefontillverkare som helst) tycker det. Majoriteten av användarna använder DAn till att lyssna på musik, men mikrofonen för att "bara prata". Det förra har nog högre prio för de flesta om de alls tänker på ljudkvalitet.

Det finns förstås smärtgränser för båda, men jämför man dem med samma måttsticka (och inte med smärtgränsen) så är nog DAn viktigast.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
focus1999

Inläggav focus1999 » 2014-03-01 15:04

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Att prata med folk med iphon är ingen höjdare. Den som har en själv drabbas mindre illa dock. Det största problemet för den som har iphone är väl att de man pratar med frågar om hela tiden.

Stämmer, men det har väl inte så mycket med ljudkvaliteten ut från hörlursutgången att göra. Och den verkar bra enligt många.

Men hur är det om man plockar ut digitalt ljud via bottenkontakten? Jag har hört att det går och det borde väl vara en fördel att köra via separat dac?

/ B

Många hembioförstärkare har usb-ingång (typ A) för Apples iPrylar. En sådan ingång fungerar oftast bara med apparater från Apple. Har för mej att Apple har någon typ av certifieringsprocess som tillverkaren av förstärkaren måste gå igenom för att få montera en sådan ingång på förstärkaren.

Jag har hört talas om att det ska gå att koppla en iPryl till vilken usb-dac som helst med hjälp av en sådan här adapter (se länk nedan) men jag har aldrig testat själv.

http://store.apple.com/se/product/MD821 ... cfb3146608

Återgå till Generellt om hifi