JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:IngOehman skrev:Men igen - värmemodulationen (läs; varmt - kallt - varmt - kallt - varmt...) 
som följer tryckalstringen (övertryck - undertryck - övertryck - under...) är 
större nära ett litet membran än nära ett stort för ett givet fjärrljudtryck, 
men den representerar ingen förlorad effekt. 
Får man inte någon extra distorsion då? Om inte kompressionen och expansionen sker helt i fas med ljudvågen (tryckutbredningen) borde det väl bli något knas?
 
Njae, det är i sig linjära fenomen, och att det finns en ledsagande värme-
modulation (alltid om inte luften är isotermiserad) går inte något olinjärt, 
men dessutom finns det ju en olinjär komponent i form av den geometriska 
distorsionen som finns både som funktion av volym av innesluten luft och 
ljudtryck, både på innesluten och fristrålande luft. 
Isotermisering kan påverka distorsionen i någon grad, men inte på något 
sätt som är sammanfattningsbart i någon enkel regel, eftersom påverkans-
graden beror även på lastimpedansen. Gäller det lådans geometriska dist-
orsion så är den som regel någon mindre när man studerar den "på andra 
sidan konen", om luften i lådan är isotermiserad. Men hur summan ser ut 
beror på hur det ser ut när man jämför upphängningskompoiansens olinjär-
iteter med de från lådan. 
Lådan kan agera båda linjäriserande och motsatsen. 
Vh, iö
 
  
 JM
 
Okej, då svarar jag: 
 
 Du glömde skriva ned vad det var du ville fråga om. Bara ett frågetecken 
är ju liksom inte mycket att gå på. 
Vh, iö
 
I skogen av frågetecken som ditt inlägg genererade skall jag försöka fokusera på isotermisering.
För att förenkla och så att jag förstår - antag att vi pratar om ett elektrodynamiskt högtalarelement i en sluten låda. 
Jag antar att du med isotermisering menar lika temperatur i minst 2 punkter. I vilka punkter? 
Är det lika temperatur i luften i lådan som i luften utanför högtalaren? 
JM
 
Genom att förenkla når man aldrig någon förståelse, det är just för-
enklingar som stället till förståelsen. 
Så vad jag behöver göra är att nog att förenkla mindre, att sluta för-
utsätta att en massa förkunskap finns och berätta även sådant som 
jag inte berättade nyss. Dina frågor är exempel på oklarheter om alla 
de saker sig jag inte beskrev i detalj, just för att jag förenklade. 
1. Om vi talar om elektrodynamiskt system eller inte spelar ingen roll. 
Vi talar om ljudvågen som framskriver från något som har puffat på 
luften, med mer eller mindre stor yta. Hur kraftgenereringen för detta 
membrans drivning går till är en helt annan fråga. 
2. Om det är en sluten låda, en basreflexlåda, en öppen baffel eller en 
annan kabinettkonstruktion spelar heller ingen roll. Det frågan handlar
om är inte primärt vad som sker i lådan, utan vad som sker framför det 
membran skapar ljudet, alltså om vad som sker i ljudvågen som lämnar 
membranet (båda vad som händer på fram- och baksidan av membranet
kan vara intressant, men frågeställningen här var främst hur adiabatisk
miljö påverkade ljudet som strålar framåt som funktion av membranets 
area). 
 
3. Isotermisering är en term som jag myntade för en massa år sedan, 
och som verkar ha blivit accepterad idag, som betyder att man håller 
temperaturen så stilla man kan som funktion av TIDEN. Detta sker som 
regel genom att man introducerar ett material som har en mycket högre
värmekapacitivitet per volym, än luft, i luftvolymen. Något som är fluffigt
och som mycket snabbt kan absorbera energi från luften. T ex glasull.
I en kavitet eller ett ljudfält där ljudet tillåts att breda ut sig fritt utan 
dämpmaterial i vägen så har vi en adiabatisk miljö, vilket är motsatsen, 
nämligen en miljö utan energiutbyte med andra material än luften själv 
kan man säga. I en sådan miljö får man en temperaturmodulation som 
funktion av ljudtrycket. Höjer man trycket så stiger temperaturen, vilket 
i sig ju ökar trycket, så i en adiabatisk miljö så får man en större tryck-
stegring än den enkelt uträkningsbara geometriska tryckhöjningen.
 Vid efterkommande expansion till ursprungsvolymen återfår man dock 
omedelbart tillbaka originaltrycket och originaltemperaturen, så temp-
eraturvariationen kan ses som en artefakt bara.
 Tittar man på fjädrings-/kompliansberäkningarna man kan göra så 
yttrar temperaturmodulationens som komprimerbarhetskonstanten, 
således att k på ytan A för en volym V blir 142800*A^2/V. 142800 är
alltså produkten av komprimerbarhetskonstanten och lufttrycket i 
pascal. 
Vilken statisk temperatur det är i lådan eller utanför lådan eller hur de 
förhåller sig till varandra har inte med den aktuella frågan att göra. Det 
frågan handlar om är ju om hur temperaturen i den framåtskridande 
ljudvågen är modulerat av trycket i samma ljudvåg. Och som den som 
från början förda fråga på tal så är modulationen förstås större fram-
för ett litet membran än framför ett stort, vid samma ljudtryck t ex 3
meter från högtalaren. Men att anföra att just temperaturmodulationen 
skulle utgöra ett specialproblem tycker jag känns omotiverat, när man 
ju lika gärna kan hävda att tryckets modulation är problemet. 
För de följer ju varandra och tittar man på trycket så har det ju defakto-
olinjäriteter, och dessa har som sagt på geometriska orsaker. Små hög-
talare har helt enkelt vissa handikapp när det gäller att spela lika starkt 
som stora.
 Om dessa dominerar över systemens andra egenskaper är en annan 
fråga... I praktiken kan en högtalare med ett mindre membran spela 
både starkare och renare än en annan högtalare med ett större mem-
bran, men det är svårare och därför ovanligare.
 Och just detta att statistiken inte går att koka ned till sanningar om 
enskildheter (varken i det här fallet eller i något annat) är väldigt svårt 
att förstå intuitivt för många. Är man vetenskapligt kunnig så är det en 
självklarhet, men för många tycks instinkten och det faktum att det för 
dem är lite kontraintuitivt att något i ett enskilt fall kan vara tvärtom 
mot det de upplevs som en sanning när de tagit del av rätt många fall, 
ställa till analysen således att felaktiva slutsatser dras.  
Det finns MÅNGA parametrar, och jag tycker mig se i tråden att folk för-
söker (omedvetet) använda sina erfarenheter (och andras) och koka 
ned erfarenheterna till tumregler, som skall berätta hur ytors storlekar 
relaterar till upplevelserna. Men så enkla svar blir alltid falska. Såsom 
tumregler nästan alltid är. 
Även om man bara sett vita svanar så är det INTE en sanning att alla 
svanar är vita, och - det blir heller inte "mer och mer sant" ju flera vita 
svanar man sett. I själva verket så påverkas inte sanningen av vad 
någon tror överhuvudtaget. Den är alltid helt och hållet fristående från 
eventuella uppfattningar om den. 
Det är en av vetenskapens mest fundamentala sanningar.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten 
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D 
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).