Elektronikens Världens högtalartävling 90-talets början

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo

Elektronikens Världens högtalartävling 90-talets början

Inläggav MKo » 2005-02-21 21:12

Hej!

Är det någon som minns högtalar tävlingen EV arrangerade, och kanske eventuellt deltagit?

Är det kanske någon som har tidningen, tänkte i.s.f. om någon då kunde scanna in en bra bild från framsidan där alla högtalar-bidragen står, minna står nämligen där ibland dessa! :)

mvh Michael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-21 21:43

Den har jag nog med stor sannolikhet. :) Frågan är bara var... :?

Hur såg ditt bygge ut?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-21 21:49

Dom hade tvälingen 2 år i rad. Jag har numret med den sista tävlningen. Någonstans...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-21 22:05

Hej! :)

Det låter bra att du har ev. numret, dock ingen panik, tag god tid för o finna den! :D

Bygget är väldigt likt LTS-3v-f1, förutom att mitt bygge är en 2-vägs högtalare med 8" bas och 1" diskant.
Bild

EDit: Hoppas det är ok att jag länkade till LTS hemsida.. :oops:

8" basen har en korg som är lite fyrkantig, det är ett MGR element från ljudia.

Färgen på lådan är annars ljus-blå/grå, blev aldrig lackade utan det är bara grundfärgen, o den har dom ännu idag för faktum är att jag gilllade den ljusa, svala o matta nyanasen i "färgen"! :D

Har nånstans brevet från Bertil Hellsten där han gett en kommentar om mina högtalare, tyvärr befinner jag mig på annan ort ett bra tag till, men ska ta o leta rätt o berätta vad som stog i det när jag besöker mitt hem.

Lite kort kan sägas att det var 53 deltagare i tävlingen och enligt Bertil tillhörde mina högtalare absolut den bättre fjärdedelen, vilket jag anser vara ett mycket bra betyg med tanke på att jag använde långt ifrån lika dyra element som t.ex vinnaren som för övrigt också, vill jag minnas, var en 2-vägare med danska premium element :!:

Jag kallade mitt bygge lite på skoj för "Tusenlappen" eftersom allt material hamnade på ca 1000-1100 kronor på den tiden, verkligen budget bygge.

Volymen på lådorna är närmare 70 liter och väger ca 21 kg styck.

mvh Michael

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2005-02-21 22:42

En av de där tävlingarna kommer jag ihåg! Jag minns att testpanelen beskrev de minst välljudande deltagande bidragens basförmåga som "slag på liten pappkartong", och att någon konstruktör hade bidragit med en högtalare med flera underhängande PVC-rör i olika längder. Det gick inget vidare för den...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-02-21 23:02

Hade tidningen bakom ryggen där jag sitter, tittar i den nu. Problemet är bara att jag tydligen inte har installerat någon drivrutin till scannern när jag bytte Hd och operativ. återkommer ... kanske, om jag hittar drivrutinen här nånstans ...

Vilken högtalare är det? Tre på bilden på framsidan, en med avloppsrör, en större tvåvägare och en mindre.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-22 00:02

Skall tillägga att längst ner på framsidan sitter en lite basreflex port öppning, ca 20 cm från nederkant.

Högtalaren är rätt hög (70 liter netto), se första högtalaren till vänster i bilden ovan jag länkade till, den liknar väldigt mycket min med elementen högt o tight placerade.

Om jag minns rätt så har man staplat bara ena av min högtalare nånstans i den övre raden... finns 53 stycken att välja på! ;)

mvh Michael

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-02-22 00:31

Ojoj, Primax gör inga drivers till XP säger dom, men men, jag fick igång den ändå med en NT-driver, nu ska vi se, syns det här kanske? Nu fick jag lagom storlek, men kvaliten är väl sådär. Går nog att scanna lite bättre .... hmmm .-..

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-02-22 00:37

Molle, den med avloppen kom trea, inte så pjåkigt av 33 stycken tävlande.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-02-22 00:46

Nu fick jag nog med din högtalare, den står högt upp lite till vänster. Måste vara den.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-22 00:51

Hahahaa, ljuva minnen!

Var det inte Wijk som tog hem det hela?

:)

/Peter

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-22 02:00

Där har vi den "phon"! :D

Lite till vänster på övre raden.

Den som vann var den lådan med mörk träfanér och ljusa träinläggs kanter.

Om man får vara kritisk än idag så tycker jag det var en liten miss att inte ha tightare placering av elementen i vinnande högtalare, och jag undrar om man ens försänkte elementen i baffeln vilket jag gjorde på mina..

Tyvärr hann jag aldrig optimera filtret inför tävlingen som i stort var bara en konding och en spole för respektive element... :cry:

mvh Michael

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-22 02:15

MKo skrev:Om man får vara kritisk än idag så tycker jag det var en liten miss att inte ha tightare placering av elementen i vinnande högtalare

Varför då?

edit: Det borde ju vara ett visst givet avstånd mellan elementen m.a.p. delning, rum den skall spela i (takreflex) och kanske för att få andra fiffiga egenskaper.

edit 2: fast jag kanske missförstår... :) (och ej försänkta element brukar ju ge en del rippel, och det är ju inte så bra om man nu inte vill ha det för att ta ut nåt annat rippel..)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-22 09:26

Vinnande bidrag har ju lite likheter med LTS-F1, rent utsendemessigt iaf:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-22 11:26

Tidningen var lyrisk över vinnarens bas, så jag kopierade den (basdelen alltså), men det skulle jag aldrig göra idag. Väldigt skum dimensionering. Skumt Dynaudioelement med Q runt 1. Bumlig och svulstig bas såklart, men den gick rätt djupt. Fattar inte hur juryn tänkte/hörde.

Anders Cöster här på förumet, du var väl med? Försvara dig! :wink:

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-22 21:48

norman skrev:
MKo skrev:Om man får vara kritisk än idag så tycker jag det var en liten miss att inte ha tightare placering av elementen i vinnande högtalare

Varför då?

edit: Det borde ju vara ett visst givet avstånd mellan elementen m.a.p. delning, rum den skall spela i (takreflex) och kanske för att få andra fiffiga egenskaper.

edit 2: fast jag kanske missförstår... :) (och ej försänkta element brukar ju ge en del rippel, och det är ju inte så bra om man nu inte vill ha det för att ta ut nåt annat rippel..)

Norman,

jag tycker att man ska ha elementen nära placerade för att det "ser snyggt ut"! 8)

din tur:

1. Varför skall man behöva separera elementen "lagom mycket" för att det ska passa filtret eller hur du nu tänkte?

2. Hur påverkas takreflexen ev. mera positivt/förmildras pga att man har annat avstånd mellan elementen än att ha dom dikt ann?

3. Vad "andra fiffiga egenskaper" innebär?

4. Vad är det för "annat rippel" man skall ev. ta bort genom att skapa rippel pga att diskanten inte är sänkt jäms med baffeln?

Jag är helt förbryllad och inväntar ivrigt på dina svar för att få lugn i min själ! :wink:

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2005-02-22 22:18

Phon skrev

Molle, den med avloppen kom trea, inte så pjåkigt av 33 stycken tävlande.

Nä, det var inte den på bilden jag menade. Det bidrag jag minns kanske tävlade det andra året. Där var det fråga om flera PVC-rör i olika längd som hängde under själva högtalaren. Lite som en orgel.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-02-22 22:51

Jag har oxå kvar just de där numren av EV konstigt att den med avloppsrören placerade sig så bra...

Och det är otroligt vad utvecklingen gått framåt med alla simulerings möjligheter som finns idag. Sanslöst vad bra högtalare man kan bygga hemma i köket nuförtiden.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-02-23 00:20

Aha, det finns fler rörhögtalare, har inte nån direkt koll faktiskt, även om jag nog har nästan alla tidningar kvar. Orgel, kanske kan vara nåt. Ett rör för varje frekvens med en högtalare i andra änden. Många rör blir det.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-23 01:23

MKo skrev:din tur:

1. Varför skall man behöva separera elementen "lagom mycket" för att det ska passa filtret eller hur du nu tänkte?

2. Hur påverkas takreflexen ev. mera positivt/förmildras pga att man har annat avstånd mellan elementen än att ha dom dikt ann?

3. Vad "andra fiffiga egenskaper" innebär?

4. Vad är det för "annat rippel" man skall ev. ta bort genom att skapa rippel pga att diskanten inte är sänkt jäms med baffeln?

Jag är helt förbryllad och inväntar ivrigt på dina svar för att få lugn i min själ! :wink:

ok :-)
1 & 2. Har man lagom avstånd som passar filtret så kan man se till att reflexen i taket blir någorlunda rak i tonkurvan (elementen kan då t.ex. ligga i fas rakt fram och återigen i fas 45grader uppåt)

3. Det vet jag inte riktigt.. än.. :-) Iof, om jag plankar( :oops: ) lite från byggbeskrivningen till lts tvåvägare så kan man anpassa tonkurvan så att den lite snett uppåt ändras i samma grad fast tvärtom som huvudets påverkan av ljud infallande nedifrån, då kan man tydligen få det att låta som ljudet kommer rakt framifrån fast man står upp...

4. det vet jag inte riktigt heller... Tänkte bara att det kunde vara en möjlighet :-)

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-23 16:49

Tack Norman! :)

Det man kan säga är att ju längre avstånd mellan elementen desto lägre ner i frekvens ges "möjligheten för högtalaren att påverka sin riktningsverkan", lite efter smak o tycke kan man säga! 8)

Jag är lite nyfiken på byggbeskrivningen til LTS 2 & 3 vägare, är det någon som har ett sådant i elektronisk form typ PDF e.dyl o kan skicka det till mig, Norman du har 2 vägaren? :wink:

Skulle vilja läsa lite vad dom säger om bl.a takreflexer o avstånd mellan elementen o.dyl.

mvh Michael

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-24 12:37

MKo skrev:Jag är lite nyfiken på byggbeskrivningen til LTS 2 & 3 vägare, är det någon som har ett sådant i elektronisk form typ PDF e.dyl o kan skicka det till mig, Norman du har 2 vägaren? :wink:

Skulle vilja läsa lite vad dom säger om bl.a takreflexer o avstånd mellan elementen o.dyl.

mvh Michael

Har dem bara i pappersform... De finns att beställa från hifikit och jag betalade nog bara 40kr eller nåt, helt klart prisvärt. Står en del intressant i dem.

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2005-11-24 19:04

Belker skrev:Tidningen var lyrisk över vinnarens bas, så jag kopierade den (basdelen alltså), men det skulle jag aldrig göra idag. Väldigt skum dimensionering. Skumt Dynaudioelement med Q runt 1. Bumlig och svulstig bas såklart, men den gick rätt djupt. Fattar inte hur juryn tänkte/hörde.

Anders Cöster här på förumet, du var väl med? Försvara dig! :wink:

He-he! Jag snubblade av en slump över den här gamla tråden. Jag bara måste skriva lite, jag blir så nostalgisk...

Jodå, jag satt med i juryn ett år (jag minns inte om det var tidningens första eller andra tävling). Det gjorde också Bertil Hellsten (redaktör), Olle Mirch och en till som jag inte minns vad han hette.

Hursomhelst var den genomsnittliga kvalitén på tävlingsbidragen rätt låg. En del var rent otroligt dåliga. Men somligt lät rätt ok. Inget var toppklass. Hursomhelst, var det var rätt kul att kolla på vad folk hade snickrat ihop. Fantasin var det inget fel på. ;)

Den vinnande högtalaren var en av få med någorlunda välljudande bas (det fanns bättre). Och en av MYCKET få med en hygglig total balans.

Phon skrev:Molle, den med avloppen kom trea, inte så pjåkigt av 33 stycken tävlande.

Avlopprören var en kul grej! Helt emot allt sunt konstruktionstänkande lätt den rätt bra. Jag minns att jag där och då konstaterade att dom som hade byggt med Dynaudio generellt hade fått ihop rätt bra saker.

Jag tror att en liknande tävlig idag skulle se totalt annorlunda ut. Visst, en och annan knasig grej skulle säkert dyka upp men i och med att man för en rimlig peng kan köpa mätprylar så skulle nog kvalitén vara klart högre. Designmässigt också. Det har ju visats upp en och annan otroligt fin hembyggd högtalare i det här forumet.

Det skulle faktiskt vara rätt kul att ordna en ny sån här tävling... hmm...

/anders cöster

Återgå till Generellt om hifi