1. Apples Earpods, dvs de hörlursproppar som följer med till iPhone och iPad, låter faktiskt helt OK för att vara medskickade lurar. Givet att man bara vänder dem rätt i öronen. Jag hade irriterat mig på det usla ljudet och att de gärna ramlar ur hur hårt jag än försöker trycka in dem i flera veckor, och kände mig redigt dum när jag fumlade och satte i dem "fel", vilket alltså visade sig vara rätt... Att de dessutom är märkta med R och L får mig att känna mig ännu dummare.

2. Dirac HD player för iPhone och iPod är en rent magisk app, som med nån elektronisk kompensering di kallart får dessa lurar att låta fantastiskt mycket bättre. Det verkar för bra för att vara sant att man med signalbehandling skulle kunna kompensera för ljudåtergivarens brister, särskilt som historien vimlar av liknande produkter som inte levererat, men jag tycker det funkar. Det är faktiskt så att jag nu föredrar mina 299-kronors earpods med denna app framför Sennheiser HD600 utan app.
Den har bara inställningar för tre sorters Applelurar, så har man nåt annat gör den föga nytta. Men jag tycker den är fantastisk.
Vad tycker expertisen här på forumet? Om tekniken kan få mediokra lurar att låta så bra undrar man vad den skulle kunna göra med riktigt bra hårdvara att utgå ifrån.