Dirac HD Player för iPhone och iPad, åsikter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2014-10-25 19:06

Jag har på sistone gjort två revolutionerande upptäckter:

1. Apples Earpods, dvs de hörlursproppar som följer med till iPhone och iPad, låter faktiskt helt OK för att vara medskickade lurar. Givet att man bara vänder dem rätt i öronen. Jag hade irriterat mig på det usla ljudet och att de gärna ramlar ur hur hårt jag än försöker trycka in dem i flera veckor, och kände mig redigt dum när jag fumlade och satte i dem "fel", vilket alltså visade sig vara rätt... Att de dessutom är märkta med R och L får mig att känna mig ännu dummare. :D

Bild

2. Dirac HD player för iPhone och iPod är en rent magisk app, som med nån elektronisk kompensering di kallart får dessa lurar att låta fantastiskt mycket bättre. Det verkar för bra för att vara sant att man med signalbehandling skulle kunna kompensera för ljudåtergivarens brister, särskilt som historien vimlar av liknande produkter som inte levererat, men jag tycker det funkar. Det är faktiskt så att jag nu föredrar mina 299-kronors earpods med denna app framför Sennheiser HD600 utan app.

Den har bara inställningar för tre sorters Applelurar, så har man nåt annat gör den föga nytta. Men jag tycker den är fantastisk.

Vad tycker expertisen här på forumet? Om tekniken kan få mediokra lurar att låta så bra undrar man vad den skulle kunna göra med riktigt bra hårdvara att utgå ifrån.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Re: Dirac HD Player för iPhone och iPad, åsikter?

Inläggav celef » 2014-10-25 19:53

det verkar ju finns så mycket roliga och användbara appar till dessa smartphones att jag blir galen, är det någon på forumet som har sammanställt en lista på bra appar för oss audiofiler?

Förlåt om jag kidnappar din tråd lite
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-25 20:07

Vill inte minnas jag fick några lurar med min iPad... :o
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-10-25 20:18

Christer_Tamm skrev:Vad tycker expertisen här på forumet? Om tekniken kan få mediokra lurar att låta så bra undrar man vad den skulle kunna göra med riktigt bra hårdvara att utgå ifrån.

Ja, väl anpassad eq kan göra underverk! Jag gissar att eq är orsaken till det mesta av magin, utan att ha hört vad tekniken i det här fallet gör, men flertalet lurar/hörsnäckor går helt klart att förbättra med lämplig filtrering. Jag hade egenbyggd eq. redan till den första Sony Walkmanen. Den var passiv och satt på sladden. Jag tappade en del effekt, men det var det värt. Det gick att koppla förbi, om så behövdes. Jag labbade även med att spela in kassetter med särskild eq som kompenserade för en del av lurarnas svagheter, men det var inte så praktiskt.

Med riktigt bra hårdvara gör eq dock ingen nytta. -Vad gäller hårdvaran, men det kan ändå vara bra att ha en eq att skruva på med vissa fonogram.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-10-25 20:52

Dirac är ju uppsalaföretaget som ju har bra med teori o praktik i sin mjukvara för filmindustrin, lyxbilmärken, folk som spelar film o musik via PCn samt numera även i fristående produkter från miniDSP. Har skummat några av de whitepapers som patentinnehavaren/-na (Mattias?) lagt fram och även läst några recensioner av PC mjukvaran (2- resp 6 kanal) och summasummarum verkar deras speciell sås klart bättre än allt vad Audassey m fl stoppar i AVRer. De tittar på olika delar av tidsdomänen och inte uteslutande frekvensdomänen, det är en kort "förklaring" till varför det låter fint. Det ryktades även om att den skulle in i Emotivas nya värsting multikanalsförsteg, vet ej hur det gick dock.

Kolla www.dirac.se, kolla referenserna och kanske matematiken bakom. Att de gör Apples lurar bättre är jag inte förvånad över, gissar tyvärr att man tvingas till endast lokal musik samt innifrån deras app?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-25 20:58

NirreFirre skrev:Det ryktades även om att den skulle in i Emotivas nya värsting multikanalsförsteg, vet ej hur det gick dock.

Det är väl fortfarande meningen, men den är inte släppt. Tyvärr kommer den då för sent och mer för få kanaler med tanker på att Atmos är ute... Så Emotiva har typ... Skitit i det blå skåpet genom att dröja för länge. :?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2014-10-25 22:34

NirreFirre skrev:Dirac är ju uppsalaföretaget som ju har bra med teori o praktik i sin mjukvara för filmindustrin, lyxbilmärken, folk som spelar film o musik via PCn samt numera även i fristående produkter från miniDSP. Har skummat några av de whitepapers som patentinnehavaren/-na (Mattias?) lagt fram och även läst några recensioner av PC mjukvaran (2- resp 6 kanal) och summasummarum verkar deras speciell sås klart bättre än allt vad Audassey m fl stoppar i AVRer. De tittar på olika delar av tidsdomänen och inte uteslutande frekvensdomänen, det är en kort "förklaring" till varför det låter fint. Det ryktades även om att den skulle in i Emotivas nya värsting multikanalsförsteg, vet ej hur det gick dock.

Kolla http://www.dirac.se, kolla referenserna och kanske matematiken bakom. Att de gör Apples lurar bättre är jag inte förvånad över, gissar tyvärr att man tvingas till endast lokal musik samt innifrån deras app?

Intressant information, tack!

Jo, det stämmer att det är begränsat till att det skall spelas i deras app och endast lokal musik.

Rent tekniskt finns väl inget hinder för att det skulle kunna funka i alla sammanhang där ett par mappade hörlurar kan förekomma, dvs nästan överallt, men jag gissar att de vill få betalt för detta också, därför ger de inte bara bort tekniken. Vilket jag inte missunnar dem, detta är riktigt bra. Jag köpte fullversionen av appen för några tior, vilket jag tyckte det var värt.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2014-10-25 22:41

Sitter och njuter ac Come Undone med Duran Duran på repeat just nu.

Med risk för att låta som en Hifi & Musik-skribent som fått prova en ny ultradyr kabel vill jag säga att basen är djupare och mer definierad än i Sennheiserlurarna, diskanten är mer detaljerad utan att bli vass, ett skimmer av mikrodetaljer uppenbarar sig och halleluja! :D

Det låter dyrare helt enkelt!

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-10-26 13:35

Fast en fråga infinner sig, hur driver du dina HD600? Jag ska leta upp ett par iPhonepluppar och testa men jag tänker mig att utgångsimpedansen hos t ex flera iPhones är för hög (>1/8*300) för att få en vettig dämpfaktor (4S vet jag är undantaget).. Har själv HD650 med en Objective 2 så det blir intressant att höra Dirac.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-10-26 15:52

NirreFirre skrev:De tittar på olika delar av tidsdomänen och inte uteslutande frekvensdomänen, det är en kort "förklaring" till varför det låter fint.

Även om det inte skulle göra skillnad mot ren eq*, så säljer det säkert bättre att utrycka det i mer komplicerade termer...

Annat som skulle kunna läggas på är korskoppling och ev. mindre mått av motdist (om det nu låter sig göra i det här fallet), men särskilt märkvärdigt som teknik är ändå inte. Jag lägger min röst (ohört) att merparten handlar om anpassade eq* och att det "fina" handlar om att få till en app som gör jobbet som önskat och att marknadsföra den. Inget fel i det. Ger det förbättringar i folks öron, så är det väl bara bra! :D

* -Väl anpassad eq. Inte att förväxla med typ 10-bands måfå-justeringar...

Tillägg: För att förtydliga, så argumenterar jag enbart om hörlurskorrektion, för det är väl vad tråden handlar om...
-Jag förutsatte att appen inte lägger på syntetiskt rumsklet. Det kan man ju också göra, men det skulle åtmintone inte jag gilla. Var och en är dock fri att gilla vad de vill. Stöter jag på någon som har lurar och app så ska jag provlyssna. Lite nyfiken är jag allt.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2014-10-26 16:46

NirreFirre skrev:Fast en fråga infinner sig, hur driver du dina HD600? Jag ska leta upp ett par iPhonepluppar och testa men jag tänker mig att utgångsimpedansen hos t ex flera iPhones är för hög (>1/8*300) för att få en vettig dämpfaktor (4S vet jag är undantaget).. Har själv HD650 med en Objective 2 så det blir intressant att höra Dirac.

Jag driver dem med hörlursutgången på min iPhone 5. Jag hör inga skillnader på den, mitt SB Live i PC:n eller min Denon AVR1705. Jag har förstås inte provat externa hörlursförstärkare.

Kanske har utgångsimpedansen betydelse för hur de presterar, men även om jag säkert kan få HD600 att låta bättre är det anmärkningsvärt att en app för några tior får medskickade billiga lurar att åtminstone befinna sig i samma världsdel som ett par tretusenkronorslurar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-10-26 18:14

Christer_Tamm skrev:
NirreFirre skrev:Fast en fråga infinner sig, hur driver du dina HD600? Jag ska leta upp ett par iPhonepluppar och testa men jag tänker mig att utgångsimpedansen hos t ex flera iPhones är för hög (>1/8*300) för att få en vettig dämpfaktor (4S vet jag är undantaget).. Har själv HD650 med en Objective 2 så det blir intressant att höra Dirac.

Jag driver dem med hörlursutgången på min iPhone 5. Jag hör inga skillnader på den, mitt SB Live i PC:n eller min Denon AVR1705. Jag har förstås inte provat externa hörlursförstärkare.

Kanske har utgångsimpedansen betydelse för hur de presterar,

Jag tror inte det är särskilt känsligt eftersom HD600 har så hög impedans och utgångarna på mobilerna är väl alla gjorda för mer lågohmiga lurar...
men även om jag säkert kan få HD600 att låta bättre är det anmärkningsvärt att en app för några tior får medskickade billiga lurar att åtminstone befinna sig i samma världsdel som ett par tretusenkronorslurar.
Om lurarna är skapliga och inte distar som tusan, så är det inte så konstigt, tycker jag. Det som jag tycker är mer imponernade är om kvalitén är så jämn mellan de billiga lurexemplaren att en klangutjämnare fungerar utan individuell uppmätning. Det kanske de är, eller så hade du tur! Hur som helst är det bara att gratulera!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-28 00:29

Kan du köra Spotify på telefonen via Dirac, eller bara ditt Itunes bibliotek?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2014-10-30 22:39

Nej, tyvärr. Bara lokala filer ännu så länge. Men så har jag inte Spotify, så jag lider inte av det. Inga såna där nymodigheter för mig. Jag skall, i likhet med framtidsministern, "titta på det."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 00:04

Christer_Tamm skrev:Den har bara inställningar för tre sorters Applelurar, så har man nåt annat gör den föga nytta. Men jag tycker den är fantastisk.

Vad tycker expertisen här på forumet? Om tekniken kan få mediokra lurar att låta så bra undrar man vad den skulle kunna göra med riktigt bra hårdvara att utgå ifrån.

XTZ säljer ju en lite bättre sorts in-earlurar, där det ingår en dirac-app:

http://www.dsp-earphones.com/#arrow

Jag köpte såna hörlurar till mässpris, och har kört dom på min Android-telefon utan dirac-app.
De låter ju klart bra så också, men iPhone har troligen bättre ljudutgång än min telefon, och med dirac-appen så blir det säkert ytterligare bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2014-10-31 01:06

paa skrev:
Christer_Tamm skrev:Den har bara inställningar för tre sorters Applelurar, så har man nåt annat gör den föga nytta. Men jag tycker den är fantastisk.

Vad tycker expertisen här på forumet? Om tekniken [url][/url]kan få mediokra lurar att låta så bra undrar man vad den skulle kunna göra med riktigt bra hårdvara att utgå ifrån.

Jag köpte såna hörlurar till mässpris, och har kört dom på min Android-telefon utan dirac-app.
De låter ju klart bra så också, men iPhone har troligen bättre ljudutgång än min telefon, och med dirac-appen så blir det säkert ytterligare bättre.

Låter intressant. Vad kostade dessa luar?

Annars har jag fått nys om http://www.alpineheadphones.com. Verkar också använda nån elektronisk grej för att utnyttja elementen maximalt. Någon som sett eller hört dessa?
Youtubevideo där konstruktören snackar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 11:19

Christer_Tamm skrev:
paa skrev:

Vad tycker expertisen här på forumet? Om tekniken [url][/url]kan få mediokra lurar att låta så bra undrar man vad den skulle kunna göra med riktigt bra hårdvara att utgå ifrån.

Låter intressant. Vad kostade dessa lurar?

I butik idag kostar dom 4-500:- och då ingår alltså dirac-appen
Jag betalade mycket mindre än så, fast jag kommer inte riktigt ihåg, men inom spannet 2-300:-.

Edit: Med sökfunktionen hittade jag det: 300 spänn kostade dom!
viewtopic.php?p=1583109#p1583109
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2014-11-01 20:10

Ja den gjorde en j-a skillnad, nu väntar jag bara på stöd för streamat ljud också

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-11-01 21:24

Då lär du få vänta; har för mig att Apples ljudAPI inte tillåter den typen av cross-app hantering av ljuddata. Mig veterligen är det endast en rootad Androidbaserad (4.x) lur/padda som man kan påverka t ex ljudströmmen från Spotify eller andra "ickelokala" källor. Detta via en systemtjänst/-app vid namn Viper4Android FX.

Därmed inte sagt att Dirac m fl skulle kunna snacka med sina landsmän på Spotify och implementera algoritmen/-rna inne i Spotifyappen i respektive OS..fast då gärna, IMHO, för fler lurar som kanske har bättre ljudkvalité från start s a s. Gissar att de vita plupparna har större fysikaliska begränsningar än saker från AKG, Sennheiser osv.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2014-11-02 08:58

Ja den som lever får se, hur som helst trodde jag inte att de vita plupparna kunde prestera så bra :D

Användarvisningsbild
Banditen01

Inläggav Banditen01 » 2014-11-08 11:04

[quote="Christer_Tamm"]Jag har på sistone gjort två revolutionerande upptäckter:

1. Apples Earpods, dvs de hörlursproppar som följer med till iPhone och iPad, låter faktiskt helt OK för att vara medskickade lurar. Givet att man bara vänder dem rätt i öronen. Jag hade irriterat mig på det usla ljudet och att de gärna ramlar ur hur hårt jag än försöker trycka in dem i flera veckor, och kände mig redigt dum när jag fumlade och satte i dem "fel", vilket alltså visade sig vara rätt... Att de dessutom är märkta med R och L får mig att känna mig ännu dummare. :D

Tack för skrattet en lördag morgon i sängen ..... [emoji2][emoji3][emoji2][emoji3][emoji2]

Återgå till Generellt om hifi