Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Var inte det där lite kontradiktivt?
Grismannen skrev:8O Såg på nätet en kille i Australien tror jag det var som hade putsat sina skivor med möbelpolisch och uppnått ett oerhört resultat i förbättrad ljudåtergivning. Någon annan som hört nåt liknande eller kanske själva upplevt detsamma? Eller har bra råd på hur man "trimmar" upp sina skivor om detta är möjligt.
xeizo skrev:EAC ger som bekant kvitto på exakt hur bra rippningen har gått och anger EAC 100% så är det 100% och bättre än så kan det inte bli hur mycket audiofil det än är.
Magnuz skrev:Däremot kan nog datorns ljudkort ställa till med en del mindre audiofila saker...
NNord skrev:Grismannen skrev:8O Såg på nätet en kille i Australien tror jag det var som hade putsat sina skivor med möbelpolisch och uppnått ett oerhört resultat i förbättrad ljudåtergivning. Någon annan som hört nåt liknande eller kanske själva upplevt detsamma? Eller har bra råd på hur man "trimmar" upp sina skivor om detta är möjligt.
Ormolja.
Däremot, jag har ett par skivor som skulle behöva slipas kanter på, dessa har någon sorts lack som ligger ojämnt över ytan på kanten, testade denna skiva i min bärbara CD, kollade på skivan medans den snurrade och man ser att den är klart ojämn för hela spelaren vibrerar, inga problem att läsa av skivan men det känns ju inte så roligt eftersom både mekanik samt laser måste arbeta hårdare för att kompensera för den dåligt gjorda plastskivan !
NNord skrev:Kompensera och kompensera, dessa två skivor är ett undantagsfall, säkert produktionsfel.
Magnuz skrev:xeizo skrev:EAC ger som bekant kvitto på exakt hur bra rippningen har gått och anger EAC 100% så är det 100% och bättre än så kan det inte bli hur mycket audiofil det än är.
Däremot kan nog datorns ljudkort ställa till med en del mindre audiofila saker...
Fred00 skrev:Det här med svarvning och att rita kanter måste ju vara en ren bluff. Det är en mer eller mindre trivial uppgift att läsa data korrekt på en CD-skiva. Tänk bara på följande:
När installerade ni ett program på datorn senast, bara för att upptäcka att programmet inte gick att köra på grund av felaktig avläsning av media? Det enda problemet man i så fall kan stöta på någon gång ibland är att CD:n inte går att läsa över huvud taget.
Vad jag vill säga är helt enkelt att om en simpel dator-CD-spelare för 150kr kan läsa en CD perfekt mer eller mindre 100% av tiden, varför skulle då inte en svindyr hifi-läsare klara samma sak?
Det är dessutom inget hokus-pokus med digital avläsning. Det finns som bekant inga mellanting. Antingen är det rätt eller så är det fel (1 eller 0).
Jag välkomnar dock en bra förklaring på varför detta skulle ge så stora skillnader och varför en hifi-CD-spelare skulle vara så mycket sämre än en dator-CD. Kanske finns det något uppenbart jag missat?
Vad jag vill säga är helt enkelt att om en simpel dator-CD-spelare för 150kr kan läsa en CD perfekt mer eller mindre 100% av tiden, varför skulle då inte en svindyr hifi-läsare klara samma sak?
Jag välkomnar dock en bra förklaring på varför detta skulle ge så stora skillnader och varför en hifi-CD-spelare skulle vara så mycket sämre än en dator-CD. Kanske finns det något uppenbart jag missat?
Det gjorde man väl ändå genom att helt måla över de första sektorerna så att de blev oläsbara, dvs så att dator-cd delen aldrig kunde detekteras och köras.Det är ju bland annat med en sådan som man kunde desarmera Sonys tidigare kopieringsskydd
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster