"Trimma" cd-skivor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

"Trimma" cd-skivor

Inläggav Grismannen » 2005-11-27 22:04

8O Såg på nätet en kille i Australien tror jag det var som hade putsat sina skivor med möbelpolisch och uppnått ett oerhört resultat i förbättrad ljudåtergivning. Någon annan som hört nåt liknande eller kanske själva upplevt detsamma? Eller har bra råd på hur man "trimmar" upp sina skivor om detta är möjligt. :)

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2005-11-27 23:20

Svalander trimmar skivor !

http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

/stefan 8)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-27 23:22

Stefan skrev:Svalander trimmar skivor !

http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

/stefan 8)

Har någon provat detta? Och funkar det? :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-27 23:58

Svalander skriver ju om effekterna på sin sida, så jag antar att han har provat.

Svar på fråga 2: Nej, det funkar inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-28 00:01

Var inte det där lite kontradiktivt? :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-28 00:04

IngOehman skrev:Var inte det där lite kontradiktivt? :wink:

Frågar du mig så kan jag inte svara. jag vet inte vad ordet "kontradiktivt" betyder. Jag skulle dock kunna gissa att det betyder "motsägelsefullt", eller motsvarande. Observera: "...kunna gissa...". Men inte nu, det är för sent på kvällen för dylika gissningar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-11-28 01:41

:) Kontradiktion från latinets contradictio, motsäga sig, motsätta sig, idag vanligast logisk motsägelse dvs. säga emot sig själv.

Formen kontradiktivt borde ju bli motsägelsefullt i detta sammanhang.
Bravo

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-11-28 09:29

Möbelpolish... jo hej du! Testade den gröna pennan :oops: Jag och en kompis satt i spänd förväntan och väntade på miraklet. Ääääh!
Hustrun satt i köket och garvade " det ser ut som ni sitter och ber " 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Re: "Trimma" cd-skivor

Inläggav NNord » 2005-11-28 10:21

Grismannen skrev:8O Såg på nätet en kille i Australien tror jag det var som hade putsat sina skivor med möbelpolisch och uppnått ett oerhört resultat i förbättrad ljudåtergivning. Någon annan som hört nåt liknande eller kanske själva upplevt detsamma? Eller har bra råd på hur man "trimmar" upp sina skivor om detta är möjligt. :)

Ormolja.
Däremot, jag har ett par skivor som skulle behöva slipas kanter på, dessa har någon sorts lack som ligger ojämnt över ytan på kanten, testade denna skiva i min bärbara CD, kollade på skivan medans den snurrade och man ser att den är klart ojämn för hela spelaren vibrerar, inga problem att läsa av skivan men det känns ju inte så roligt eftersom både mekanik samt laser måste arbeta hårdare för att kompensera för den dåligt gjorda plastskivan !
NN

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-28 10:43

Det kan vara roligt med ojämna skivor i dom allra snabbaste CD/DVD-läsarna för datorer, det har nämligen hänt att skivan har exploderat i läsaren pga centrifugalkraften 8O

Annars, om man är orolig för avläsningskvaliteten av sina CD-skivor så är det bara att rippa dom till wav-filer mha EAC och spela låtarna från datorns hårddisk istället för att använda sin audiofil CD-spelare.

EAC ger som bekant kvitto på exakt hur bra rippningen har gått och anger EAC 100% så är det 100% och bättre än så kan det inte bli hur mycket audiofil det än är. Det går att uppnå 100% utan svarvning och grön tuschpenna :roll:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-28 17:50

xeizo skrev:EAC ger som bekant kvitto på exakt hur bra rippningen har gått och anger EAC 100% så är det 100% och bättre än så kan det inte bli hur mycket audiofil det än är.

Däremot kan nog datorns ljudkort ställa till med en del mindre audiofila saker...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-28 18:32

Magnuz skrev:Däremot kan nog datorns ljudkort ställa till med en del mindre audiofila saker...

Nähädå, för det testade de i en HiFi-tidning och där konstaterade de att det lät lika bra som en prisvärd CD-spelare för 20.000 kr. Och jag som har en CD-spelare för bara 3250 kr som jag tycker är bra. Hur bra skulle jag då inte tycka att en prisvärd för 20.000 kr skulla vara! Och därmed datorns ljudkort. Men sedan är det säkert skillnad på ljudkort och ljudkort. Om jag har ett litet sämre ljudkort hemma än det (iofs ganska enkla) de testade i HiFi-tidningen, så kanske det bara motsvarar en prisvärd CD-spelare för 10.000 kr (eller en medelmåttig spelare för 15.000 kr) så är ju detta oerhört bra ändå. Särskilt med tanke på hur bra jag tycker det låter med en CD-spelare för bara 3250 kr. Typ...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-28 18:45

På förra Arkenmässan fick jag tips av en av utställarna att slipa ner kanten på CD skivor med fint slippapper, han påstod att det skulle ge "Sååååååååååå" mycket bättre ljud.

Jag testade på ett haldussin skivor som jag hade dubletter av, men i min antika men modifierade Pioneer PD-S 06:a visade inga tecken som helst på att låta nått bättre med skivor med slipade kanter... Vet inte om det är för att spelare är för okänslig eller om om "Stable Platter" talriken är kontraproduktiv vid dylika experiment... 8O

Varför har inte alla avspelare tallrik? Har aldrig några problem med vobbliga skivor...

/ptr

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-28 18:47

Vilken firma representerade mannen ifråga? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-28 18:52

Morello skrev:Vilken firma representerade mannen ifråga? :)

Han är konstruktör hos en mindre fransk högtalartillverkare, nu med rörförstärkare i katalogen..

Närmare vill jag inte ställa ut honom... :oops:

/ptr

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-28 19:19

Jag har ett antal CD som EAC anser vara felfria. Dessa kan jag läsa av i 48x i dator utan läsfel.

Jag tror knappast slipning av kanten eller annat hokuspokus skulle förbättra dessa på något sätt :roll:

Jag skulle kunna testa att ta en CD med enstaka läsfel och slipa kanten för att se om läsfelet försvinner men jag slösar nog bara tid på det.
:D
- Militant slacker

Grismannen

Re: "Trimma" cd-skivor

Inläggav Grismannen » 2005-11-28 19:45

NNord skrev:
Grismannen skrev:8O Såg på nätet en kille i Australien tror jag det var som hade putsat sina skivor med möbelpolisch och uppnått ett oerhört resultat i förbättrad ljudåtergivning. Någon annan som hört nåt liknande eller kanske själva upplevt detsamma? Eller har bra råd på hur man "trimmar" upp sina skivor om detta är möjligt. :)

Ormolja.
Däremot, jag har ett par skivor som skulle behöva slipas kanter på, dessa har någon sorts lack som ligger ojämnt över ytan på kanten, testade denna skiva i min bärbara CD, kollade på skivan medans den snurrade och man ser att den är klart ojämn för hela spelaren vibrerar, inga problem att läsa av skivan men det känns ju inte så roligt eftersom både mekanik samt laser måste arbeta hårdare för att kompensera för den dåligt gjorda plastskivan !

Ja knasiga kanter och att spelaren måste kompensera låter onekligen i mina öron som ett godtagbart skäl att svarva. 8) Det där med datorer...ÄHH inte nåt audiofili i en sån inte. :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-11-28 22:59

Kompensera och kompensera, dessa två skivor är ett undantagsfall, säkert produktionsfel.
NN

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-29 00:18

NNord skrev:Kompensera och kompensera, dessa två skivor är ett undantagsfall, säkert produktionsfel.

Jovisst det tror jag med men det skulle vara intressant att prova att svarva dom. Man kan ju inte köpa en svarv för att prova men det skulle vara kul. :?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-11-29 01:02

Magnuz skrev:
xeizo skrev:EAC ger som bekant kvitto på exakt hur bra rippningen har gått och anger EAC 100% så är det 100% och bättre än så kan det inte bli hur mycket audiofil det än är.

Däremot kan nog datorns ljudkort ställa till med en del mindre audiofila saker...

Fast om man använder S/PDIF ut så borde det inte degradera den auidiofila signalen. Men då gäller förstås att man har en juste DAC i mottagaränden.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-29 01:32

Sant, men jag tänkte på analog överföring.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-29 21:34

:P Hell vare den analoga överföringen, vår befriare.

Användarvisningsbild
Fred00

Inläggav Fred00 » 2005-12-02 15:55

Det här med svarvning och att rita kanter måste ju vara en ren bluff. Det är en mer eller mindre trivial uppgift att läsa data korrekt på en CD-skiva. Tänk bara på följande:

När installerade ni ett program på datorn senast, bara för att upptäcka att programmet inte gick att köra på grund av felaktig avläsning av media? Det enda problemet man i så fall kan stöta på någon gång ibland är att CD:n inte går att läsa över huvud taget.

Vad jag vill säga är helt enkelt att om en simpel dator-CD-spelare för 150kr kan läsa en CD perfekt mer eller mindre 100% av tiden, varför skulle då inte en svindyr hifi-läsare klara samma sak?

Det är dessutom inget hokus-pokus med digital avläsning. Det finns som bekant inga mellanting. Antingen är det rätt eller så är det fel (1 eller 0).

Jag välkomnar dock en bra förklaring på varför detta skulle ge så stora skillnader och varför en hifi-CD-spelare skulle vara så mycket sämre än en dator-CD. Kanske finns det något uppenbart jag missat?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-12-02 16:06

Det mest uppenbara är väl att dator-CD:n snurrar mycket fortare så att felkompenseringen får flera chanser att korrigera eventuella läsfel. Baksidan av myntet är att den bullrar mer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-02 17:42

Fred00 skrev:Det här med svarvning och att rita kanter måste ju vara en ren bluff. Det är en mer eller mindre trivial uppgift att läsa data korrekt på en CD-skiva. Tänk bara på följande:

När installerade ni ett program på datorn senast, bara för att upptäcka att programmet inte gick att köra på grund av felaktig avläsning av media? Det enda problemet man i så fall kan stöta på någon gång ibland är att CD:n inte går att läsa över huvud taget.

Vad jag vill säga är helt enkelt att om en simpel dator-CD-spelare för 150kr kan läsa en CD perfekt mer eller mindre 100% av tiden, varför skulle då inte en svindyr hifi-läsare klara samma sak?

Det är dessutom inget hokus-pokus med digital avläsning. Det finns som bekant inga mellanting. Antingen är det rätt eller så är det fel (1 eller 0).

Jag välkomnar dock en bra förklaring på varför detta skulle ge så stora skillnader och varför en hifi-CD-spelare skulle vara så mycket sämre än en dator-CD. Kanske finns det något uppenbart jag missat?

Jag är inte så superhemma i detta (dagens understatement) men skillnaden är att vid avläsning av en dataskiva så läser datorn om vid eventuella läsfel. Rippar man en skiva så får man alltså en 100%ig kopia så länge skivan går att läsa. Något jag tacksamt noterat på en del äldre hembrända skivor som börjat dumma sig. Vid musikspelning ska dock avläsningen ske i realtid, och det finns korrigeringskretsar som "fyller i" vid läsfel. Dessa korrigeringskretsar klarar dock inte hur mycket som helst utan det börjar till slut hacka och ha sig. Svalander har förklarat detta på sin sajt, läsning rekommenderas.

Att en grön penna kan göra skillnad (hörbar eller inte) är väl ganska troligt. Det är ju bland annat med en sådan som man kunde desarmera Sonys tidigare kopieringsskydd. Jag har också sett mätningar på skillnad i den signal som finns på skivan med målad respektive omålad kant. Jag minns tyvärr inte var denna mätning fanns.

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-04 00:57

En data-CD använder ett annat format som innehåller checksummor, med dessa så är det lätt att avgöra om ett läsfel har uppstått och då läser man om det blocket. Om ett block inte gått att läsa felfritt vid ett stort antal försök så avbryts till slut operationen med felkod för läsfel.
Dvs det finns ingen risk att läsa in data och sedan upptäcka att den har blivit felaktigt inläst.

En musik-CD är gjord för att främst läsas av HiFi-utrustning och har tyvärr inte checksummor som skulle garantera enkel felfri rippning.
Däremot så innehåller formatet koder för att kunna rätta viss felaktig läsning i realtid.
Under normala förhållanden med icke-misshandlade skivor får man dock 0% läsfel av musik-CD både i dator och HiFi-utrustning.
Vissa kopieringsskydd använder felkorrigeringskoderna på ett elakt sätt för att sabba för dator-läsning som då tycker att skivan är paj eller korrigerar ljudet helt galet.

CD-spelaren i en dator är inte alls simpel, men den är grymt massproducerad och är därför väldigt billig. Kvaliteten på läsardelen i en HiFi-spelare är oftast inte bättre.
Det som man hoppas är bättre i en HiFi-spelare är den del som kommer efter att signalen har lästs digitalt från skivan samt på dyrare spelare så önskar jag i alla fall se en ordentlig skivtallrik (dvs tung och stabil mekanik).

Om du bara läser skivan i realtid och spelar upp den samtidigt så är troligen HiFi-spelare lite bättre, för den läsaren är gjord för att gå just i realtid. Dvs i 95%+ av fallen läser båda skivan perfekt och det blir ingen skillnad. I övriga fall kan skillnader möjligen uppstå.

Om du i dator-spelaren använder t.ex. EAC som läser informationen flera gånger i olika hastighet tills den är säker på att den fått ut rätt information från skivan så har dator-spelaren ett otroligt stort övertag mot en HiFi-spelare. Om du skulle läsa skivan på detta sätt när du spelar upp skivan i realtid och inte använder seriösa ljuddämpande åtgärder för att dämpa spinnljudet från spelaren så skulle du nog inte vara så lycklig.
Jag kan inte teoretiskt tänka mig ett sätt att konstruera en HiFi-spelare med en läsning som praktiskt kan ge bättre läsning av informationen på skivan än det som EAC klarar av.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-12-05 10:28

Det är ju bland annat med en sådan som man kunde desarmera Sonys tidigare kopieringsskydd
Det gjorde man väl ändå genom att helt måla över de första sektorerna så att de blev oläsbara, dvs så att dator-cd delen aldrig kunde detekteras och köras.

Det är ju något helt annat än att måla kanterna på skivan, frågan är om laserljuset ens en enda gång är i närheten av skivans kant?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-05 11:04

Hm. Det här hamnade tydligen i fel tråd. *tar bort*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-05 11:43

Meridian har tydligen slutat med CD-drivar i sina CD-spelare för att DVD-drivarna håller högre precision och man kan läsa skivan flera ggr innan musiken måste skickas vidare. Det senare stämmer ju i vart fall.

Användarvisningsbild
JohanE

Inläggav JohanE » 2005-12-06 22:38

Inte för att jag vet om det spelar någon roll, men Kent's senaste singlar "max500" och "Palace&Main" Har helsvarta skivor som har såna där fasade ytterkanter som Svalander gör.

Återgå till Generellt om hifi