Jag anser nämligen att ljudet ur min anläggning blivit markant bättre de senaste dagarna. Detta helt utan några nya tweaks av något slag. Faktiskt är det inte bara ljudet ur anläggningen som blivit bättre, utan alla ljud runt omkring mig i vardagen! Tänker mig därför att det rent av kan ha att göra med den relativa luftfuktigheten? Eftersom luftfuktigheten gått upp en liten aning de senaste dagarna är det kanske inte främst högtalarmembranen som påverkats positivt utan snarare mina egna öron? Precis som man märker av att huden blir torrare på vintern är det inte orimligt att den torra luften även påverkar hörselgångar och trumhinnor, tänker jag.
Den ljudförbättring jag märkt av ligger framförallt i basregistret. "Snärten" i en baskagge eller hängpuka låter .. hm.. ja, "fuktigare" (!) i brist på bättre ord.
Minns att "Storhövdingen" i den snart 10 år gamla SVT-dokumentären Guldörat pratade om att han dels hade en vinteranläggning, men även en separat sommaranläggning. Bör jag själv göra motsvarande investering, eller räcker det kanske med en luftfuktare inför nästa vintersäsong?