Släpp ljudet loss, det är vår?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peh

Släpp ljudet loss, det är vår?

Inläggav peh » 2015-02-24 00:51

Här nere i Skåne får väl vintern (förhoppningsvis?) anses vara slut och det börjar så sakteliga likna vår. Nu är dock mitt syfte med den här tråden inte att posta glättiga bilder på vårtecken, utan istället ställa en fråga/postulera en teori till eventuella audionomer i forumet:

Jag anser nämligen att ljudet ur min anläggning blivit markant bättre de senaste dagarna. Detta helt utan några nya tweaks av något slag. Faktiskt är det inte bara ljudet ur anläggningen som blivit bättre, utan alla ljud runt omkring mig i vardagen! Tänker mig därför att det rent av kan ha att göra med den relativa luftfuktigheten? Eftersom luftfuktigheten gått upp en liten aning de senaste dagarna är det kanske inte främst högtalarmembranen som påverkats positivt utan snarare mina egna öron? Precis som man märker av att huden blir torrare på vintern är det inte orimligt att den torra luften även påverkar hörselgångar och trumhinnor, tänker jag.

Den ljudförbättring jag märkt av ligger framförallt i basregistret. "Snärten" i en baskagge eller hängpuka låter .. hm.. ja, "fuktigare" (!) i brist på bättre ord.

Minns att "Storhövdingen" i den snart 10 år gamla SVT-dokumentären Guldörat pratade om att han dels hade en vinteranläggning, men även en separat sommaranläggning. Bör jag själv göra motsvarande investering, eller räcker det kanske med en luftfuktare inför nästa vintersäsong? :)
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
celef

Re: Släpp ljudet loss, det är vår?

Inläggav celef » 2015-02-24 09:07

jag har inte uppmärksammat det här ljudfenomenet, däremot så tycker jag att min bil går som bäst när det duggar lite och utetemperaturen är inte för kall eller varm, då tycker jag att bilen svarar bäst på gasen samtidigt som att fjädringen är som mest följsam och inredningen är som tystast, min bil är fransk
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-02-24 09:43

Kan tänka mig att vårvädret skapar en sinnesstämning som leder till att du upplever ljudet som väldigt bra.

Det krävs både en avsändare och en mottagare för att uppleva saker.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-24 09:51

Lustigt att samma fråga dök upp på Linn-forumet Selleri! Någon upplevde ljudet sämre på vintern men att det i stort rättades till vid införskaffande av av luftbefuktare.

Nå vad säger alla skeptiska teknikerorienterade faktisktianer, kan det ligga något i detta eller är det bara placebo eller rent av inbillning?

Vad skulle kunna vara rimliga förklaringar?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-24 10:52

Bill50x skrev:Lustigt att samma fråga dök upp på Linn-forumet Selleri! Någon upplevde ljudet sämre på vintern men att det i stort rättades till vid införskaffande av av luftbefuktare.

Nå vad säger alla skeptiska teknikerorienterade faktisktianer, kan det ligga något i detta eller är det bara placebo eller rent av inbillning?

Vad skulle kunna vara rimliga förklaringar?

/ B

Eftersom jag flera gånger uppfattat saken prexis tvärs om, sämre på sommaren vid hög luftfuktighet,
så gissar jag att den mest rimliga förklaringen går att finna hos/i lyssnaren hensjälv . . . typ.

(Å Bill heter det inte luftfuktare . . . "luftbefuktare" låter mer som en "lägring" av luften ?) :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-24 11:01

Laila skrev:(Å Bill heter det inte luftfuktare . . . "luftbefuktare" låter mer som en "lägring" av luften ?) :)

Jag tror det går att använda båda men tex hos ByggFakta är en rubrik "Företag inom Luftbefuktare" och *befuktare är ganska vanligt som till exempel i Värmeångluftbefuktare. Det är ju faktiskt befuktning av luften som sker, inte fuktning. Så här skriver Seleko: "Luftbefuktning - Kallvattenbefuktning". Man tillsätter något, precis som vid befruktning ;-)

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-02-24 11:24

Det Strmbrg skrev.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-24 11:50

shifts skrev:Det Strmbrg skrev.

Jag har delvis samma åsikt. Det kan mycket väl vara vi människor som påverkas. Det gäller för övrigt en del andra "tweaks" också. Men det spelar egentligen ingen roll så länge man lyckas med sitt uppsåt, dvs att skapa bättre ljud. Men när man letar anledning är det ju dumt om man börjar leta tekniska förklaringar i apparaturen om det är man själv som påverkas...

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-02-24 12:02

Utesluter inte att i flera fall kan det vara något annat än en årstidsväxling som ligger bakom, men gissningsvis är den vanligaste orsaken rätt och slätt vårkänslor.

Har upplevt exakt samma sak nu sedan det har blivit märkbart ljusare och för min del är det hundraprocentigt säkert att det är vad som ligger bakom min nyvaknade vurm för min pyttelilla stereo (samt större längtan efter min storstereo).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-02-24 12:16

Jag utgår ifrån det som visas i del 1 har alla gjort här, annars se om och lär då han förklarar pedagogiskt och bra.
https://www.youtube.com/watch?v=uKWm9926NMU
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-02-24 13:21

Bill50x skrev:
shifts skrev:Det Strmbrg skrev.

Jag har delvis samma åsikt. Det kan mycket väl vara vi människor som påverkas. Det gäller för övrigt en del andra "tweaks" också. Men det spelar egentligen ingen roll så länge man lyckas med sitt uppsåt, dvs att skapa bättre ljud. Men när man letar anledning är det ju dumt om man börjar leta tekniska förklaringar i apparaturen om det är man själv som påverkas...

/ B

Min upplevelse av "förväntanseffekter" eller vad man nu vill kalla det är att de är kraftigt övergående, och då ser jag dem tyvärr inte som speciellt nyttiga utan mer som en tillfällig upplevelse. En förändring som går att förklara fysikaliskt stannar ofta kvar. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-24 14:13

Fostex skrev:En förändring som går att förklara fysikaliskt stannar ofta kvar.

Det är nog placebo... :-)

/ B

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-02-24 15:58

tror som TS att pappersmembranen tar åt sig den fuktiga omgivningen, därav en fruktigare baskagge... eller vad säger jag :oops: snärtigare va de ja med mera tjoff :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-24 16:31

roggaro skrev:tror som TS att pappersmembranen tar åt sig den fuktiga omgivningen, därav en fruktigare baskagge... eller vad säger jag :oops: snärtigare va de ja med mera tjoff :)

Du menar föståss ena befruktigare baskagge . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-24 16:54

Jag blir mest provocerad av att du säger vårväder. Det har varit motvind och skit alla gånger jag cyklat till föreläsning, marken har knappt varit torr, regndroppar har jag sett på rutan titt som tätt, det låg till och med lite blaskig snö på fönsterbrädet i morse och solen har ju försvunnit så fort jag försökt titta på den. Vilket Lund bor du i egentligen?
:evil:
Jag har inte upplevt någon skillnad i ljud till det bättre, så skillnaden du hör beror helt klart på det upplevda vädret.

/surgubben

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-02-24 19:40

Tarzan skrev:Jag blir mest provocerad av att du säger vårväder.

Lugn och fin, nu. :P Jag skrev "så sakteliga". Meteorologiskt är vintern tveklöst över. Luftfuktigheten har gått upp.

Tillbaka till sakfrågan: Jag utesluter inte placebo. Hjärnan är lättlurad, visst är det så. Samtidigt går jag inte runt i någon våreufori direkt.

roggaro skrev:tror som TS att pappersmembranen tar åt sig den fuktiga omgivningen, därav en fruktigare baskagge... eller vad säger jag :oops: snärtigare va de ja med mera tjoff :)

Nu var det väl iofs precis motsatsen till min hypotes. 8)
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-02-24 19:46

Under "utomhussäsongen" som är den som närmar sig sakta och säkert nu brukar jag lyssna betydligt färre timmar per dag/natt än annars. När den mörka årstiden närmar sig hibernerar jag gärna i lyssningsrummet och försöker boka så få jobb som det bara är möjligt.
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi