Ortofon 2M Black, dålig byggkvalitet eller bluff och lögner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pelleab

Ortofon 2M Black, dålig byggkvalitet eller bluff och lögner?

Inläggav pelleab » 2015-03-05 13:44

Bakgrund
Våren 2014 köpte jag en Ortofon 2M Black hos en HIFI-handlare i Österrike. Jag var på besök och han hade ett pris som var bättre än den billigaste svenska affären. Hemkommen installerade jag den i min skivspelare och åtnjöt ett väldig trevligt ljud. Jag bytte sedan en gammal fin förstärkare mot en ny läcker skivspelare och ville naturligtvis flytta min 2M Black till denna nya skapelse. Sagt och gjort. På med första skivan …bara ljud i ena kanalen och brumm i den andra. Kontaktade affären i Österrike som genast bytte ut själva PU-kroppen mot en ny.

Så långt allt väl.

För en månad sedan händer samma sak igen med den nya utbytta PU-kroppen. Jag vill flytta 2M Black PU:en till en annan spelare som jag vill utvärdera. Denna gång ser jag att ett av kontaktstiften på baksidan sitter längre ut än de tre andra. Hmmm, borde inte stiften på en PU sitta hårdare än så. Själva hylsorna i kablarna satt inte speciellt hård snarare tvärtom så det hela verkar lite mysko. Väl monterad (försiktigt som alltid) i den nya spelare som sagt samma fenomen. Ljud i den ena kanalen och brumm i den andra.

Tar återigen kontakt med affären i Österrike och för dem är det inga problem även fast de undrar lite. Nu kommer det intressanta i hela historien.

Ortofon i Österrike byter visserligen ut PU-kroppen men denna gång inte på garantin utan denna gång är det ”goodwill” eftersom de anser att jag har förstört den genom att ha dragit för hårt i stiftet och att de inte kommer att byta en gång till, skulle det återigen ske. På min fråga om en PU verkligen ska vara så känslig att det är förenat med fara för att den går sönder när man växlar den mellan tonarmar, svarar de. Ortofon 2M Black har en mycket mer känslig PU-kropp än 2M bronze och andra PU:er därför att den är byggd i andra exklusiva material och med finare toleranser.

Själva bemötandet av Ortofon Österrike kan man ju ha åsikter om. Garantin gäller till maj i år (2015) men man väljer att åberopa ”goodwill”??? Det ska nämnas att jag råkade insinuera att på grund av att detta hänt två gång nu, att det kunde bero på dålig byggkvalitet. Jag frågade också vilket är fullt naturligt, vad som händer med garantin skulle detta hända en tredje gång. Deras svar är att det tydligen är jag som är brutal med grejorna. Tilläggas skall att jag nu äger sju olika PU:er och att jag genom mina drygt 35 år med skivspelare ägt en mängd andra PU:er också. ALDRIG har en PU visat sig vara så känslig och då har jag ägt både billigar och dyrare PU:er än Ortofon 2M Black och har genom alla år vart ytterst försiktig med att anslutningarna inte sitter för hårt. Det är ju ändå fin, fin mekanik vi pratar om.

Nu till lögnen. Ortofon 2M Black skulle alltså ha ett hus som är annorlunda byggt och i annorlunda material än 2M Bronze. Katarina H. Nielsen på Ortofon i Danmark skriver så här:

”2M Series cartridges’ engines, coils and magnets configuration are not quite identical: Red and Blue are identical, so are the Bronze and Black, so are mono models 2M 78 and 2M Mono.”

”The cartridge body used for the 2M Bronze and 2M Black is manufactured from a technologically more advanced material - Lexan DMX Piano Black, which ensures high rigidity while eliminating unwanted resonances. Both 2M Bronze and 2M Black use a special upgraded engine, featuring split pole pins with a silver plated copper wire, 2M Bronze and 2M Black styli are interchangeable.”

Hmm, vem talar sanning/osanning???

Så här tror jag…och det är min högst personliga åsikt med tanke på kommunikationen jag haft med Ortofon i Österrike.

Man vill påstå att jag skulle vara orsaken till felet och mörka en kanske dåligt producerad serie eller kanske till och med en dålig konstruktion, vad vet jag. Hela affären luktar illa. Det är inte kul att bli anklagad för något man inte gjort.

Det ska tilläggas att jag äger en Ortofon 2M Bronze också. Nålen från Black flyttades till den PU-kroppen i bägge fallen för att funktionstesta och konstatera att det var själva Black-kroppen som fallerat. Bronze PU:en har jag med sedvanlig försiktighet flyttat ca 25 ggr mellan olika tonarmar utan att något fallerat. Vete tusan om jag vågar flytta den någon mer gång. Helt ärligt så vete tusan om det blir något mer från Ortofon med tanke på den osäkerhet som de kommunicerat till mig. En del grejor är ju inte direkt billiga och funkar garantin verkligen???

Slutsats:

Ni som har eller funderar på att köpa Ortofon 2M Black, var galet försiktiga när ni lossar anslutningarna. Kanske gäller garantin, kanske inte, skulle något hända.

Tro inte förutsättningslöst på vad säljare och personer från eller kring Ortofon säger. Vem vet vad den egentliga sanningen om konstruktion, kvalitet och material är.

//Per

Eargasm

Re: Ortofon 2M Black, dålig byggkvalitet eller bluff och lög

Inläggav Eargasm » 2015-03-05 20:39

Ajdå, detta lät inge vidare, 2M Black var en kandidat här under våren för mig men jag skall nog fundera en extra gång över det.

Har man sysslat med att byta puppor i 35 år på i princip daglig basis känns handhavandefel inte så troligt :mrgreen:

Hela historien känns ovärdig Ortofon, trist.
Följd gärna upp detta i den här tråden när (om du vågar dvs) byta den nya pickupen.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-03-06 05:58

Vi har sålt runt ett dussin 2M Black och inte haft något problem med någon, tror inte vi haft problem med någon 2M pickup alls och knappt med några andra Ortofoner senaste åren heller.

En bra ide kan kanske vara att handla direkt i en fysisk butik så kan man ha en bättre kommunikation vid den här typen av ärenden.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2015-03-06 07:11

Fast leverantören i Österrike skickade ju en ny produkt vid bägge reklamationerna, så de har väl skött sig utmärkt?

Användarvisningsbild
pelleab

Inläggav pelleab » 2015-03-06 12:55

Jag handlade i en fysisk butik i Österrike och de har sköttsig exemplariskt, inga problem där. Ortofon i Danmark har också svarat på mina frågor i fallet utan problem. Det är Ortofon i Wien som ju ska hantera garantiärenden som är tvivelaktiga i sitt beteende.

Jag tror inte alls det är stora problem med 2M serien men även Ortofon kan ha tillverkat ett måndagsexemplar och när sån't händer kan det vara läge att vara trevlig och generös mot sina kunder.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-06 16:00

Vinylcalle skrev:Vi har sålt runt ett dussin 2M Black och inte haft något problem med någon, tror inte vi haft problem med någon 2M pickup alls ...
MvH Carl

Hur många av dessa tror du dragit loss kablarna från anslutningen på pickupen igen?
Senast redigerad av paa 2015-03-06 16:18, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2015-03-06 16:12

Jag har en 2M Bronze som jag har flyttat runt lite i tre år, inga som helst problem, låter ljuvligt också. Tror du råkat ut för en dålig batch.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-03-06 20:47

Ärligt talat.

Min magkänsla för den här tråden känns inte bra.

:?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-03-06 22:13

Micke23 skrev:Fast leverantören i Österrike skickade ju en ny produkt vid bägge reklamationerna, så de har väl skött sig utmärkt?

Absolut. Tänker mer på att man då kan ta in den till butiken titta på den gemensamt och kanske resonera sig fram till vad det egentligen kan vara som orsakat det hela.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-03-06 22:15

paa skrev:
Vinylcalle skrev:Vi har sålt runt ett dussin 2M Black och inte haft något problem med någon, tror inte vi haft problem med någon 2M pickup alls ...
MvH Carl

Hur många av dessa tror du dragit loss kablarna från anslutningen på pickupen igen?

Någon eller några kanske om jag får gissa. Men du som är den stora sökaren, ge dig ut på nätet och leta upp om det är ett vanligt fel, själv har jag aldrig hört talas om det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-03-06 22:16

Jansson skrev:Ärligt talat.

?
VD och ägare
www.rehifi.se

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-03-06 22:44

Vinylcalle skrev:

?

Ok Sherlock.

Trådskaparens första inlägg på detta forum börjar med en tråd om dålig byggkvalitet, bluff och lögner om en produkt som vi inte har en aning om hur han har hanterat men har en massa påståenden om.

Personligen har jag mycket svårt för beteenden där man använder publika medier för påståenden som gör det svårt för den som är utpekad att förklara eller försvara sig.

Det fastnar oavsett om det är sant eller falskt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-03-06 22:58

Jansson skrev:
Vinylcalle skrev:

?

Ok Sherlock.

Trådskaparens första inlägg på detta forum börjar med en tråd om dålig byggkvalitet, bluff och lögner om en produkt som vi inte har en aning om hur han har hanterat men har en massa påståenden om.

Personligen har jag mycket svårt för beteenden där man använder publika medier för påståenden som gör det svårt för den som är utpekad att förklara eller försvara sig.

Det fastnar oavsett om det är sant eller falskt.

Okej tack för förklaringen.

Jag tror att folk kan vara väldigt lugna när det gäller kvaliten på Ortofon 2M Black, Ortofon tillhör dom som har bäst kvalitetskontroll av alla pickuptillverkare något som Michael Fremer ska ha kommit in på under High End mässan (eller snarare handlade det om stora brister hos ett flertal andra).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-07 01:09

Jag kan se ett problem ur garantisynpunkt. Garanti gäller för tillverkningsfel och inte hanteringsfel. Sen kan man säga att den skall hålla att kopplas in och ur men eftersom handgreppet är det som ställer till det så är det ju svårt att veta hur känslig infästningen verkligen är. Ponera att man verkligen är oförsiktigt och vrider sönder infästningen så är det inget garantifel. Om infästningen är så dålig att det händer vid normal försiktig hantering så bör det omfattas av vanlig garanti. Goodwill garanti är ju en garanti där det är tveksamt vad som hänt eller för ett garantifel trost att garantitiden har gått ut. Vilket fall som helst borde frågan som jag ser det snarare vara, Har det också hänt andra på forumet att Ortofon 2M Black gått sönder eller har det bara hänt mig?
Om man får bra service så ser jag knappast det vara varken bluff eller lögner inblandat.

/Harryup

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-03-07 11:43

Är inte Ortofon Danmark intresserade av att få granska exemplaret?

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=19&t=63512
Shatterer of words

Användarvisningsbild
pelleab

Inläggav pelleab » 2015-03-07 20:48

Några kommentarer till ovanstående trådkommenterare.

Jag har publicerat denna lilla historia i fler forum än detta och sammanlagt är vi nu fem stycken Ortofon 2M Black/Bronze innehavare som drabbats av samma sort fel dvs att kontaktstiften/pinnarna inte sitter kvar utan följer med ut när kabeln lossas. Med tanke på hur många det är som läst denna lilla historia i dessa forum och hur många av dessa som faktiskt äger en dylik PU så verkar det inte alls vara ett marginaliserat fel.

När jag själv letar efter info på nätet om hifiprodukter så kommer allt som oftast trådar i forum upp. Med denna historia vill jag offentliggöra det som hänt mig så att människor har en rimlig chans att göra vettiga beslut. Vi har tillräckligt med reklam i olika former som dränker balansen. Lite moteld då och då skadar inte. Att bara vara tyst hjälper ingen.

Ortofon i Danmark har av allt att döma ingen kännedom om detta. I det senaste mailet jag fick från Ortofon Österrike hotade man nämligen att skicka vidare PU-huset till Danmark för undersökning om jag inte accepterade deras bud dvs att detta inte är ett garantiärende utan ett goodwillärende. Jag har dessutom fått klart för mig varför de valt att göra så. Skulle man klassa detta som ett garantiärende så skulle garantin på den nya/reparerade produkten förlängas vilket den inte gör om det är ett goodwillärende. I o m att garantin går ut i maj så slipper man mig efter det skulle något hända igen. Personligen så tycker jag att det spär på den känsla jag haft från början att jag bara är en jobbig kund som pajat grejerna själv och att det absolut inte kan vara deras fel på något sätt.

//Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-07 21:46

pelleab skrev:Några kommentarer till ovanstående trådkommenterare.

Jag har publicerat denna lilla historia i fler forum än detta och sammanlagt är vi nu fem stycken Ortofon 2M Black/Bronze innehavare som drabbats av samma sort fel dvs att kontaktstiften/pinnarna inte sitter kvar utan följer med ut när kabeln lossas. Med tanke på hur många det är som läst denna lilla historia i dessa forum och hur många av dessa som faktiskt äger en dylik PU så verkar det inte alls vara ett marginaliserat fel.

När jag själv letar efter info på nätet om hifiprodukter så kommer allt som oftast trådar i forum upp. Med denna historia vill jag offentliggöra det som hänt mig så att människor har en rimlig chans att göra vettiga beslut. Vi har tillräckligt med reklam i olika former som dränker balansen. Lite moteld då och då skadar inte. Att bara vara tyst hjälper ingen.

Ortofon i Danmark har av allt att döma ingen kännedom om detta. I det senaste mailet jag fick från Ortofon Österrike hotade man nämligen att skicka vidare PU-huset till Danmark för undersökning om jag inte accepterade deras bud dvs att detta inte är ett garantiärende utan ett goodwillärende. Jag har dessutom fått klart för mig varför de valt att göra så. Skulle man klassa detta som ett garantiärende så skulle garantin på den nya/reparerade produkten förlängas vilket den inte gör om det är ett goodwillärende. I o m att garantin går ut i maj så slipper man mig efter det skulle något hända igen. Personligen så tycker jag att det spär på den känsla jag haft från början att jag bara är en jobbig kund som pajat grejerna själv och att det absolut inte kan vara deras fel på något sätt.

//Per

Maila detta till Ortofon i Danmark och fråga dem om vad de anser att du skall göra. Eftersom de inte har någon kännedom om detta, skriver du, så är det väl dags att delge dem och invänta deras svar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pelleab

Inläggav pelleab » 2015-03-08 00:32

Japp det ska jag faktiskt göra. Jag inväntar bara besked från Österrike angående de fullständiga namnen på de inblandade. Sen ska Danmark få hela historien serverat inklusive all e-post.
//P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-08 10:49

Jag är tveksam till att garantitiden verkligen förlängs vid ett utbyte. Det har i vart fall inte varit så enligt svensk lag tidigare. Och vanlig garanti vid reparation är bara 3 månader.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-08 14:15

Harryup skrev:Jag är tveksam till att garantitiden verkligen förlängs vid ett utbyte. Det har i vart fall inte varit så enligt svensk lag tidigare. Och vanlig garanti vid reparation är bara 3 månader.

Mvh/Harryup

Det beror på vad som menas med förlängs. Byts ett trasigt exemplar ut mot ett nytt så blir det det nya exemplarets garanti som erhålls d v s garantitiden blir från den dag man fått det nya exemplaret. Så var det i alla fall såsom jag minns lagen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-08 15:38

Garanti är väl i princip något som säljaren erbjuder och borde isf inte regleras av lagen. Men konsumentköplagen gäller ju alltid

Garanti brukar gälla från när köpet sker

Användarvisningsbild
pelleab

Inläggav pelleab » 2015-03-17 15:58

En liten slutkläm på denna tråd

Ortofon i Danmark är inte intresserade av att undersöka PU:n. De vet om att detta kan förekomma men säger inget mer. De säger också att försiktighet utöver vanlig försiktighet som med vilken annan PU ska inte behövas eftersom Ortofon 2M black är en standardPU ur standardsortimentet och ska tåla vanlig behandling. De poängterar återigen att det inte är någon skillnad mellan husen på Bronze och Black och att handhavandet därför inte behöver anpassas. Dessutom så säger de att om ett tillverkningsfel föreligger så gäller garantin oavsett hur många gånger det sker...och så hänvisar de till sina garantiregler på hemsidan.

Ett tydligt men ändå torrt och affärsmässigt svar. Det märks tydligt att de inte vill lägga sig i detta.

Jag har även skickat vidare detta till Ortofon i Österrike men därifrån är det märkligt tyst.

Tja det blir till att vara väldigt försiktig vid byte nästa gång Jag tänker mig att bara trä på hylsorna halvvägs för att vid borttagandet använda en lite plattång som mothåll. Eller kan man sätta en lite superlim längst ner på varje stift??? Åsikter???

//Per

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-03-17 18:39

Inget superlim i alla fall! Vissa limmer innehåller saker som kan försvaga plaster, och garantin på pickupen ryker nästan garanterat om du limmar på den. Hantera den normalt varsamt så ska den ju hålla. Var försiktig även med tång som mothåll för är det märken av tången på stiften så kanske det påverkar hur dom ser felet skulle det hända nåt med stiften. Och pajar den även nästa gång på samma sätt kan du säkert kräva återköp.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-17 19:03

Kan man inte för framtiden flytta på kontaktpunkterna med förlängninssladar,
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi