Nya rön angående hur hjärnan kodar - ljud.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Nya rön angående hur hjärnan kodar - ljud.

Inläggav JM » 2015-05-18 22:08

Självklart hör vi inte med öronen.
Öronen är bara en nödvändig men ej tillräcklig del för perceptionen av ljud. Egentliga hörandet sker i frontalloberna o sannolikt även i temporalloberna. Ca 4000 inre hårceller i innerörat skickar kodad information i hörselnerven utan spektraluppdelning. Relativt många nervceller i hörselnerven har fokus på detektera svaga ljud. Sannolikt en evolutionär överlevnads rest. Spektrala uppdelningen sker i hjärnstammen. Därefter skickas information till bla thalamus.

Spännande nya rön hur vi processar ljud från thalamus centralt i hjärnan till hörselcortex perifert - första platsen i hjärnan där ljudet börjar förnimmas.
Tidsvarierande ljudsekvenser, som röster o musik, förefaller stimulera cortikala nervceller under ca 500 Hz synkront med stimuli dvs en temporal codning.
Vid högre frekvenser kan samma cell övergå till "rate codning" genom ett komplext system av synkrona o asynkrona samt stimulerande o hämmande synapser. Bara en nervcell kan ha kopplingar till upptill 10 000 synapser från andra nervceller.
Detta ökar ytterligare sannolikheten för att alla språk o musik har en gemensam grund.
Möjligen påverkar detta hur vi bör förmedla artificiellt ljud. Många grundtoner i talet ligger under 500 Hz medan många övertoner ligger över 500 Hz. En slump? Eller?
Uppskattar högt i tak. Fritt för spekulationer. Nu finns inget rätt eller fel. Det finns i princip inga artiklar att hänvisa till.

Neuron. 2015 Apr 8;86(1):292-303. doi: 10.1016/j.neuron.2015.03.004. Epub 2015 Mar 26.
A Coding Transformation for Temporally Structured Sounds within Auditory Cortical Neurons.
Gao X1, Wehr M2.
Abstract
Although the coding transformation between visual thalamus and cortex has been known for over 50 years, whether a similar transformation occurs between auditory thalamus and cortex has remained elusive. Such a transformation may occur for time-varying sounds, such as music or speech. Most subcortical neurons explicitly encode the temporal structure of sounds with the temporal structure of their activity, but many auditory cortical neurons instead use a rate code. The mechanisms for this transformation from temporal code to rate code have remained unknown. Here we report that the membrane potential of rat auditory cortical neurons can show stimulus synchronization to rates up to 500 Hz, even when the spiking output does not. Synaptic inputs to rate-coding neurons arose in part from temporal-coding neurons but were transformed by voltage-dependent properties and push-pull excitatory-inhibitory interactions. This suggests that the transformation from temporal to rate code can be observed within individual cortical neurons.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7315002007

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Nya rön angående hur hjärnan kodar - ljud.

Inläggav DQ-20 » 2015-05-19 21:41

Man kan ju utgå från att det vi har, det har varit viktigt för vår överlevnad. Men jag tror man får vara försiktig med ett allt för biologistiskt tänkande vad gäller sinnesförnimmelser, t.ex. hörsel, både vad gäller objektiv och subjektiv uppfattning. Utöver det som är "hard-wired" så finns ju inlärning som en viktig del. En annan del kan vara hur olika sinnen samspelar (t.ex. McGurks experiment). Och där perceptionen slutar tar ju kognitionen vid så att säga.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-19 22:34

. . . fa . . . va . . . ba . . . typer. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-19 23:07

Laila skrev:. . . fa . . . va . . . ba . . . typer. :)

Är det en värmländsk variant av do-re-mi? Jag undrar såå hur den låter.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-19 23:17

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Ba ena varianter av McGurks experimenter å inge annat(ä e ö) min käre gosse . . . typ. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-20 00:05

Laila skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Ba ena varianter av McGurks experimenter å inge annat(ä e ö) min käre gosse . . . typ. :)

Knock-Out i första ronden! Sorry DQ-20.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-20 00:19

petersteindl skrev:
Laila skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Knock-Out i första ronden! Sorry DQ-20.

Mvh
Peter

Va? Va?? VA??? Va' var'e som hände??? Vem släckte lyse'???
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-05-20 00:32

Ett boktips är "Auditory Neuroscience" av Schnupp, Neiken och King :)

JM

Inläggav JM » 2015-05-20 05:32

Har ett extra oläst exemplar av Auditory Neuroscience som jag kan byta mot något flytande. Inte helt lättläst bok.

"This is your brain on Music" av Daniel Levitin är en lätt läst bästsäljare som jag starkt rekommenderar. Handlar om inspelningsteknikern som blev psykolog o neuroforskare. Många bra exempel ur verkligheten.
http://www.amazon.com/This-Your-Brain-M ... 0452288525

"Musicophilia - Tales of Music and the brain" av Oliver Sacks. Neurologen som samlat massor med spännande exempel hur musiken o hjärnan mixas på de mest dråpliga sätt. Lättläst.
http://www.amazon.com/Musicophilia-Tale ... 1400033535

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-05-20 07:20

Nu är du inne pa spannande grejor JM :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-20 09:27

JM skrev:Självklart hör vi inte med öronen.
Öronen är bara en nödvändig men ej tillräcklig del för perceptionen av ljud. Egentliga hörandet sker i frontalloberna o sannolikt även i temporalloberna. Ca 4000 inre hårceller i innerörat skickar kodad information i hörselnerven utan spektraluppdelning. Relativt många nervceller i hörselnerven har fokus på detektera svaga ljud. Sannolikt en evolutionär överlevnads rest. Spektrala uppdelningen sker i hjärnstammen. Därefter skickas information till bla thalamus.

Spännande nya rön hur vi processar ljud från thalamus centralt i hjärnan till hörselcortex perifert - första platsen i hjärnan där ljudet börjar förnimmas.
Tidsvarierande ljudsekvenser, som röster o musik, förefaller stimulera cortikala nervceller under ca 500 Hz synkront med stimuli dvs en temporal codning.
Vid högre frekvenser kan samma cell övergå till "rate codning" genom ett komplext system av synkrona o asynkrona samt stimulerande o hämmande synapser. Bara en nervcell kan ha kopplingar till upptill 10 000 synapser från andra nervceller.
Detta ökar ytterligare sannolikheten för att alla språk o musik har en gemensam grund.
Möjligen påverkar detta hur vi bör förmedla artificiellt ljud. Många grundtoner i talet ligger under 500 Hz medan många övertoner ligger över 500 Hz. En slump? Eller?
Uppskattar högt i tak. Fritt för spekulationer. Nu finns inget rätt eller fel. Det finns i princip inga artiklar att hänvisa till.

Neuron. 2015 Apr 8;86(1):292-303. doi: 10.1016/j.neuron.2015.03.004. Epub 2015 Mar 26.
A Coding Transformation for Temporally Structured Sounds within Auditory Cortical Neurons.
Gao X1, Wehr M2.
Abstract
Although the coding transformation between visual thalamus and cortex has been known for over 50 years, whether a similar transformation occurs between auditory thalamus and cortex has remained elusive. Such a transformation may occur for time-varying sounds, such as music or speech. Most subcortical neurons explicitly encode the temporal structure of sounds with the temporal structure of their activity, but many auditory cortical neurons instead use a rate code. The mechanisms for this transformation from temporal code to rate code have remained unknown. Here we report that the membrane potential of rat auditory cortical neurons can show stimulus synchronization to rates up to 500 Hz, even when the spiking output does not. Synaptic inputs to rate-coding neurons arose in part from temporal-coding neurons but were transformed by voltage-dependent properties and push-pull excitatory-inhibitory interactions. This suggests that the transformation from temporal to rate code can be observed within individual cortical neurons.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7315002007

JM

Hjärnans roll i hörandet är inte att den kodar ljud, den dekodar ljud. Från koden (själva ljudet) till upplevelsen, förnimmelsen, av vad ljudet "är".

- - -

Och att säga att man inte hör med öronen är som att säga att man inte ser med ögonen eller springer med benen. Att hjärnan är inblandad för att allt skall fungera är ingen nyhet direkt.

Och påståendet att spektraluppdelningen inte sker förrän i hjärnan är både felaktigt och illa vilseledande. Dessutom vore det omöjligt, för har det inte skett tidigare så är det för sent (för en stor del av registret). Spektraluppdelningen sker huvudsakligen "mekaniskt", i snäckan. Det betyder inte att resultatet förnimms där, men den diskriminering som inte sker där är körd om vi talar om högfrekventare ljud än någon eller några kHz.

Lågfrekventare ljud än så kan förvisso "extratolkas" i en postprocess då faslåst dataavlämning kännetecknar långsamma akustiska förlopp, således att vi får en ökad frekvensupplösing, alltså högre än den som innerörat själv servar med. Denna förmåga att mäta tid och vidarebefordra timingen till hjärnan använder vi dock i riktningshörandet, så det är tveksamt om man skall se förmågan som en i frekvensdomän främst. Snarare är det i tidsdomän som vi kan suga ut lite extra därvidlag. Och det gör (är ett av skälen till) att vi i förekommande fall kan identifiera ljudkällor i rummet med en väldig precision.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-20 20:53

JM skrev:Självklart hör vi inte med öronen.
Öronen är bara en nödvändig men ej tillräcklig del för perceptionen av ljud. Egentliga hörandet sker i frontalloberna o sannolikt även i temporalloberna.

Ca 4000 inre hårceller i innerörat skickar kodad information i hörselnerven utan spektraluppdelning.
Relativt många nervceller i hörselnerven har fokus på detektera svaga ljud. Sannolikt en evolutionär överlevnads rest.
Spektrala uppdelningen sker i hjärnstammen. Därefter skickas information till bla thalamus.
...
JM

Jag har egentligen inte tänkt att gå in i denna tråd, så jag har inte läst vad som står skrivet. Men nu med IÖs påpekanden blev jag nyfiken.

Då ser jag att JM skriver att de inre hårcellerna i innerörat skulle skicka kodad information i hörselnerven utan spektraluppdelning? Om detta skulle stämma så är det en synnerligen ny och pekuliär uppgift. Jag tror dock att utsagan från JM är falsk.

Alla undersökningar och all forskning som jag sett beskriver hörseln som tonotopiskt organiserad. Tonotopisk organisation är kontinuerligt från hörselsnäckan till primära hörselbarken. Detta är en synnerligen fundamental egenskap hos hörseln. Det betyder i princip att det sker en spektral uppdelning redan i organet corti som finns i hörselsnäckan (innerörat). Detta organ är kroppens minsta organ och är beläget på Basilarmembranet. Organet Corti löper längs med Basilarmembranet och normalt på bild visas ett tvärsnitt i hörselsnäckan. På detta organ sitter alla hårceller fördelade på flera rader. Man skiljer på yttre och inre hårceller.

Bild
Bild
Här syns hårcellerna. A.)Inner hair cells och outer hair cells. B.) Endast Outer hair cells.

Bild

De inre hårcellerna finns på en och endast en rad längs med organet Corti på Basilarmembranet och dessa nervceller är kopplade till afferenta nervbanor. Afferenta nerver innebär att information i form av aktionspotentialer löper till högre ort i hjärnan d v s från sensoriska nerver i det perifera nervsystemet till det centrala nervsystemet CNS.

De yttre hårcellerna däremot är till största del kopplade till efferenta nervbanor som innebär att informationen i form av aktionspotentialer går från högre ort i hjärnan och ut till dessa hårceller! Det är flera rader och är betydligt fler celler i de yttre raderna än i den inre raden. Varför det går signal tillbaka hade jag tänkt skriva om i mitt mastodontverk som jag hoppas kunna fullborda :roll: :oops: :)

Jag kopierar in lite från Wiki i detta inlägg eftersom det går snabbast istället för att författa allt själv.

Wiki skrev:Afferenta nervbanor är de nervbanor som leder in till det centrala nervsystemet. De kallas ibland även sensoriska nervbanor, då de huvudsakligen transporterar sensorisk information som upphämtats av våra sinnesorgan.

Efferenta nervbanor är de nervbanor som leder ut från det centrala nervsystemet. De kallas ibland även motoriska nervbanor, då de huvudsakligen transporterar motorisk information till vår viljestyrda skelettmuskulatur.

Bild

Inom fysiologin, är tonotopisk organisation (från grekiska tono = frekvens och topos = plats) det platsrelaterade arrangemang av ljud med olika frekvens som processas i hjärnan.
Toner som frekvensmässigt ligger intill varandra representeras i topologiskt angränsande nerver i hjärnan. Dessa bildar Tonotopiska kartor som är ett specialfall av topografisk organisation. Synen och känseln processas också enligt topografisk organisation var och en med sina specifika kartor.

Nervbanorna får helt enkelt inte växla plats med varandra i någon del av systemet med Tonotopisk organisation i hörselsystemet som börjar vid hörselsnäckan, den lilla snigelliknande struktur i innerörat och som skickar information om ljud till hjärnan.
Olika delar av basilarmembranet i organet Corti vibrerar vid olika sinusformade frekvenser på grund av variationer i tjocklek och bredd utmed längden av membranet. Därmed aktiveras just de specifika inre hårceller som befinner sig på just den delen av basilarmembranet som vibrerar vid given frekvens.
Hårceller som överför information från olika ställen på basilarmembranet kodar därför frekvens enligt tonotopisk organisation. Detta illustreras bra i en sekvens. Innan ni tittar på denna sekvens så är det bra att se denna snutt för att öka förståelsen av hörselprocessen. Det jag tycker är lite synd är att på slutet visas vibrationerna såsom de skulle aktivera de yttre hårcellerna men så är inte fallet. Det är enkom de inre hårcellerna som aktiveras av basilarmembranets vibration för att ge signal som går vidare i hörselnerven. Jag vet att i flera illustrationer verkar det som om basilarmembranets rörelse ger upphov till aktivitet i de yttre hårcellerna men de yttre hårcellernas fibrer är inte anslutna till tectorialmembranet utan det är endast de inre hårcellernas fibrer. Det är dock senare upptäckter. Likväl är sekvensen nyttig att se.

Då ni sett denna sekvens så finns det några sekvenser som är inspelade då döva för första gången får höra ljud efter läkarvetenskapens fantastiska insatser. Bl a en vacker tonårsflicka som får höra ljud för första gången men det finns även fler exempel. Klicka på dessa. Det blir stora känslosamma upplevelser. Kudos till läkarvetenskapen.

Nu kan ni titta på denna sekvens. Kom ihåg att organet Corti med inre och yttre trådceller löper längs med hela basilarmembranet och det är endast de specifika inre trådceller som aktiveras av basilarmembranets rörelser på varje given plats beroende på frekvens och detta beror på att resonans sker på olika platser tillhörande specifik frekvens utmed basilarmembranet.

Den här sekvensen är synnerligen illustrativ.

Om det vore så att JM har rätt i sitt påstående att de ca 4000 inre hårceller i innerörat skickar kodad information i hörselnerven utan spektraluppdelning så skulle allt det som jag refererar till vara felaktigt och det tror jag inte att det är. Skulle spektraluppdelningen först ske i hjärnstammen så vore det inte tonotopisk organisation. I så fall skulle detta fundamenta inom hörseln falla som ett korthus vad gäller tonotopisk organisation och därmed också hörande av t.ex. tonhöjd.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2015-05-20 21:40

IngOehman skrev:Och påståendet att spektraluppdelningen inte sker förrän i hjärnan är både felaktigt och illa vilseledande. Dessutom vore det omöjligt, för har det inte skett tidigare så är det för sent (för en stor del av registret). Spektraluppdelningen sker huvudsakligen "mekaniskt", i snäckan.
Vh, iö

Jag måste medge att det är lätt att tänka sig att den spektrala uppdelningen sker redan i innerörat.
Tonotopisk fördelning finns i primära hörselcortex i temporalloben med spektraluppdelning av neuronen specifikt för de olika frekvenserna.
http://jn.physiology.org/content/91/3/1282
Följer vi nervbanorna mot hörselnerven är det sista området med tongrafisk spektraluppdelning i inferiora colliculus i mesencephalon (hjärnstammen).
http://www.nature.com/ncomms/journal/v4 ... 79_F2.html
Därefter är det den åttonde kranialnerven = hörselnerven med sina 4000 frekvensspecifika hörselnerver som går upp till innerörats 4000 spiralgangia o till sist de 4000 inre hårcellerna.
Mekaniskt rör sig tectorialmembranet delvis synkront med via ovala fönstret inkommande ljud. De lägsta frekvenserna skapar mekanisk rörelse längst in i snäckan medan de högsta frekvenserna stimulerar inrehårcellerna invid ovala fönstret utan skapa mekaniska förändringar i tectorialmembranet.

Problemet är att hur kan 4000 inre hårceller med 1:1 kopplade 4000 nerver i hörselnerven (n VIII) förmedla hela frekvens området. Varje inre hårcell fungerar som ett inte helt smalt bandpass filter som med ökat avstånd från ovala fönstret är allt mer känsligt för låga frekvenser.
Det är här som artikeln jag refererar till kommer in. På ett komplext sätt kodas frekvensinformationen i hörselnerven o dekodas i mesencephalon till en tontopisk fördelning likt den mekaniska som finns i innerörat. Det är olika typ kodning i nerverna för ljud over o under 500 hz samt över 5000 Hz.
http://neurobiologyhearing.uchc.edu/Cou ... gy-ARP.pdf
Förståelsen av denna kodning har sannolikt mycket med förståelsen av vår ljudperception att göra. Så det råder inte ett linjärt samband mellan den mekaniska rörelsen i tectorialmembranet och den tonotropiska representationen som dyker upp i mesencephalon. Likt all kodning finns det kompromisser o begränsningar så även i hjärnan.
Exakt hur denna frekvensspecifika kodning till hörselnerven går till är oklart. Spekulationer finns om biologiska kamfilter mm.
En musiker kan stämma ett instrument med 0.1 % noggrannhet - så kodningen är hyffsat effektiv

JM

JM

Inläggav JM » 2015-05-20 22:14

Tack Peter för dina fina bilder! Vi måste träffas igen så du kan lära mig hur bilderna presenteras på faktiskt.se.
Jag noterar att du kopierat bilder från "Principles of Neural Science". Som jag sagt till dig förut så bygger boken på gammal kunskap trots att 5:e upplagan kom 2013.
Mina referenser är bla fMRI studier publicerade förra året. Utvecklingen går spännande fort.

JM

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-20 22:23

JM skrev:Tack Peter för dina fina bilder! Vi måste träffas igen så du kan lära mig hur bilderna presenteras på faktiskt.se.

Det är inte så svårt!

1. När du ser en intressant bild på webben, kopiera dess adress. Du kan ofta högerklicka och välja "kopiera bildaress" eller liknande i din webbläsare.
2. Klicka på "Img"-knappen när du skriver ett inlägg här på faktiskt.
3. Kopiera in bildadressen mellan de bägge "taggarna".

Så här kan det bli då:

(img)http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Cochlea-crosssection.svg/908px-Cochlea-crosssection.svg.png(/img)

Jag har bytt hakparenteserna mot vanliga parenteser, så att du ser dem. Annars hade bilden visats. Den kommer där du lagt Img-taggarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-20 22:35

JM skrev:
IngOehman skrev:Och påståendet att spektraluppdelningen inte sker förrän i hjärnan är både felaktigt och illa vilseledande. Dessutom vore det omöjligt, för har det inte skett tidigare så är det för sent (för en stor del av registret). Spektraluppdelningen sker huvudsakligen "mekaniskt", i snäckan.
Vh, iö

Jag måste medge att det är lätt att tänka sig att den spektrala uppdelningen sker redan i innerörat.
Tonotopisk fördelning finns i primära hörselcortex i temporalloben med spektraluppdelning av neuronen specifikt för de olika frekvenserna.
Följer vi nervbanorna mot hörselnerven är det sista området med tongrafisk spektraluppdelning i inferiora colliculus i mesencephalon (hjärnstammen).
Därefter är det den åttonde kranialnerven = hörselnerven med sina 4000 frekvensspecifika hörselnerver som går upp till innerörats 4000 spiralgangia o till sist de 4000 inre hårcellerna.
Mekaniskt rör sig tectorialmembranet delvis synkront med via ovala fönstret inkommande ljud. De lägsta frekvenserna skapar mekanisk rörelse längst in i snäckan medan de högsta frekvenserna stimulerar inrehårcellerna invid ovala fönstret utan skapa mekaniska förändringar i tectorialmembranet.

Problemet är att hur kan 4000 inre hårceller med 1:1 kopplade 4000 nerver i hörselnerven (n VIII) förmedla hela frekvens området. Varje inre hårcell fungerar som ett inte helt smalt bandpass filter som med ökat avstånd från ovala fönstret är allt mer känsligt för låga frekvenser.
Det är här som artikeln jag refererar till kommer in. På ett komplext sätt kodas frekvensinformationen i hörselnerven o dekodas i mesencephalon till en tontopisk fördelning likt den mekaniska som finns i innerörat. Det är olika typ kodning i nerverna för ljud over o under 500 hz samt över 5000 Hz.
Förståelsen av denna kodning har sannolikt mycket med förståelsen av vår ljudperception att göra. Så det råder inte ett linjärt samband mellan den mekaniska rörelsen i tectorialmembranet och den tonotropiska representationen som dyker upp i mesencephalon. Likt all kodning finns det kompromisser o begränsningar så även i hjärnan.
Exakt hur denna frekvensspecifika kodning till hörselnerven går till är oklart. Spekulationer finns om biologiska kamfilter mm.
En musiker kan stämma ett instrument med 0.1 % noggrannhet - så kodningen är hyffsat effektiv

JM

JM, i din första länk står bl a följande att läsa

Thomas M. Talavage, Martin I. Sereno, Jennifer R. Melcher, Patrick J. Ledden, Bruce R. Rosen och Anders M. Dale i Journal of Neurophysiology skrev:INTRODUCTION
Tonotopy is a fundamental organizing principle of the auditory system. Tonotopy arises from mechanical properties of the cochlea and is apparent as a linear arrangement of neurons according to best frequency (BF, the acoustic frequency to which a neuron is most sensitive). In the cerebral cortex, tonotopy is seen as a progressive change in neuronal best frequency with position along the cortical surface—a tonotopic map. Multiple tonotopic maps have been observed in the auditory cortex of many animal species.

I pdf-filen i din tredje länk står följande:

Alan R. Palmer skrev:Abstract
The auditory nerve is mainly made up of nerve fibres that innervate the inner hair cells in the
cochlea. Its responses are relatively homogeneous. Each nerve fibre is sharply tuned for
frequency (matching the basilar membrane vibration pattern)
.

Kan det vara så att du pratar om Tonotopical maps d v s själva kartorna? Kartor existerar enbart i hjärnan. Däremot kan hjärnan få fram kartor på grund av tonotopisk organisation som börjar utmed basilarmembranet och fortsätter därifrån genom afferenta nerver. Jag är ganska övertygad om att även de efferenta nerverna som leder till de yttre hårcellerna också tillhör den tonotopiska organisationen så att respektive frekvensinformation kan ske på samma plats hos både inre och yttre hårceller. I så fall bildas en slags feedbackloop med en virtuell jord vid inre och yttre hårceller i organet Corti. Det skulle i så fall kunna ge upphov till den förstärkningseffekt som man mäter fram och att det finns aktiv mycket stor förstärkning hos människor med frisk hörsel. Man har dock inte riktigt utrett på vilket sätt denna förstärkningseffekt uppstår men det finns några bra hypoteser som det forskas kring och som det går att läsa om.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-20 22:45

JM skrev:Tack Peter för dina fina bilder! Vi måste träffas igen så du kan lära mig hur bilderna presenteras på faktiskt.se.
Jag noterar att du kopierat bilder från "Principles of Neural Science". Som jag sagt till dig förut så bygger boken på gammal kunskap trots att 5:e upplagan kom 2013.
Mina referenser är bla fMRI studier publicerade förra året. Utvecklingen går spännande fort.

JM

... och som jag tidigare svarat att gammal kunskap behöver inte vara felaktig. Att det skulle vara fel på fotografiet tror jag inte ett smack på. Ett fotografi är ett fotografi och jag har ingen orsak att tro att människan genom någon slags instantanious snabbevolution förändrats sedan fotografiet är taget. Att man inte skulle kunna hålla reda på afferenta gentemot efferenta nerver håller jag för högst osannolikt. Därmed faller ditt resonemang att det skulle vara felaktig info i boken gällande just detta.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-21 00:09

Jag delar din uppfattning Peter. Fullständigt här.

petersteindl skrev:
JM skrev:
Vh, iö

JM

JM, i din första länk står bl a följande att läsa

Thomas M. Talavage, Martin I. Sereno, Jennifer R. Melcher, Patrick J. Ledden, Bruce R. Rosen och Anders M. Dale i Journal of Neurophysiology skrev:INTRODUCTION
Tonotopy is a fundamental organizing principle of the auditory system. Tonotopy arises from mechanical properties of the cochlea and is apparent as a linear arrangement of neurons according to best frequency (BF, the acoustic frequency to which a neuron is most sensitive). In the cerebral cortex, tonotopy is seen as a progressive change in neuronal best frequency with position along the cortical surface—a tonotopic map. Multiple tonotopic maps have been observed in the auditory cortex of many animal species.

I pdf-filen i din tredje länk står följande:

Alan R. Palmer skrev:Abstract
The auditory nerve is mainly made up of nerve fibres that innervate the inner hair cells in the
cochlea. Its responses are relatively homogeneous. Each nerve fibre is sharply tuned for
frequency (matching the basilar membrane vibration pattern)
.

Kan det vara så att du pratar om Tonotopical maps d v s själva kartorna? Kartor existerar enbart i hjärnan. Däremot kan hjärnan få fram kartor på grund av tonotopisk organisation som börjar utmed basilarmembranet och fortsätter därifrån genom afferenta nerver. Jag är ganska övertygad om att även de efferenta nerverna som leder till de yttre hårcellerna också tillhör den tonotopiska organisationen så att respektive frekvensinformation kan ske på samma plats hos både inre och yttre hårceller. I så fall bildas en slags feedbackloop med en virtuell jord vid inre och yttre hårceller i organet Corti. Det skulle i så fall kunna ge upphov till den förstärkningseffekt som man mäter fram och att det finns aktiv mycket stor förstärkning hos människor med frisk hörsel. Man har dock inte riktigt utrett på vilket sätt denna förstärkningseffekt uppstår men det finns några bra hypoteser som det forskas kring och som det går att läsa om.

Mvh
Peter

Haj Peter!

Jag skummade igenom inte bara det jag citerat härovan, utan också ditt långa tidigare inlägg, och så vitt jag kan se så har vi samma bild av hur det fungerar, möjligen med reservation för att jag får en känsla av att du är lite osäker på de yttre hårcellernas funktion.

I detta senare inlägget så skriver du att det kanske bildas en återkopplingsloop som kan ge upphov till en förstärkningseffekt...

Jag vågar påstå att det är väldigt väl klarlagt att det är på det viset. Det kan hjälpa förståelsen att byta namn på de yttre hårcellerna, till muskler, för det är nog vad de är. ;)

Men...

Det är dock min bestämda uppfattning (och den baserar jag på vad man faktiskt kan mäta sig fram till, enbart genom att göra några tämligen enkla yttre studier på hörseln, alltså sådant som jag ägnat mig mycket år, framförallt mellan 1978 och 1989) att hörseln är intrinsiskt olinjär - och att det du kallar förstärkning (=mera) är något jag hellre skulle kalla varierbar förstärkning (=mera när det behövs, mindre när DET behövs). Det är varierbarheten som är grejen!

Man kan nämligen stimulera hörseln med några lite kluriga signaler, och på så vis visa att blandprodukter bildas som visar på en AVSEVÄRD olinjäritet, som dock har den märkvärdiga egenskapen att den inte nämnvärt skamferar vår förmåga att höra även skillnad mellan påtagligt svaga men olika övertonshalter.

Lite förenklat: Hörseln beter sig i allra högsta grad olinjärt, men nästan utan att dista! :)

Det kan låta motsägelsefullt, men det är lätt att visa att man faktiskt kan konstruera sådana system. Med det säger jag inte att hörseln är "konstruerad", jag tror den är utvecklad under hundratals miljoner år. Men man kan alltså ÄVEN konstruera sådana system - så att hörseln har utvecklats till ett sådant system är inte fullt så fascinerande som man kan tro.

Det är även lätt att se att de "membranrörelser" inuti snäckan, som föreligger när man spelar musik, i förekommande fall (när ljuden är svaga) är avsevärt mycket större och vildare än vad en helt passiv reaktion på energin som införs via ovala fönstret skulle ha lett till. Det finns både rörelser som följer vågrörelserna och sådana som följer envelopen, beroende på frekvens. Lite förenklat vill jag påstå att membranet spänns och ger stora flöden för svaga ljud, när ljuden är svaga, men slappas av när ljuden är starka, och skyddar på så vis hörseln. Fast det är en grov förenkling.

- - -

Men som du skriver är det ett återkopplat system, ett som jag dock alltså vågar mig på att påstå, att det är i allra högsta grad olinjärt. Och då all information finns tillgänglig om vilka manövrer som görs (det är ju via hjärnan själv som det sker) så går heller ingen annan information förlorad än den flödesförlust som sker när starka ljud spelas. Och detta svarar väl mot de hörselns maskeringseffekter som man kan konstatera, och hur de påverkas av ljudtrycket! :o

Hörseln är helt enkelt fantastisk, men - den kan helt enkelt inte trolla med knäna! :)

Därför finns en maskeringseffekt som stämmer prima med vad man kan förvänta sig när man tittar på hörselns konstruktion. Ett mätsystem kan göras mycket bättre därvidlag. Men det kan alltid bara visa, aldrig förstå.

- - -

Hörseln har hur som helst av vad jag setyt, förmågan att höra oerhört nära gränsen för vad den hårdvara som finns (och i den räknar jag begränsningar i "klockfrekvens" bland annat) sätter upp som potentiell möjlighet. Oerhört nära!

Jag brukar säga att om man gissar vad som kommer att kunna dechiffreras av vår hörsel, när man gör ett helt nytt experiment, alltså med ett ännu okänt resultat, och gissar att man kommer att kunna höra precis allt det som verkar vara potentiellt möjligt - givet hörselapparatens konstruktion, så träffar man oerhört nära, praktiskt taget varje gång! Så bra är hörseln.

En av mina favvostudier gjorde jag i 80-talets början (skrev om dem i MoLt möjligen sent 80-tal, men jag tror det var på 90-talet) och jag har än idag inte riktigt fattat hur lättlurad hörseln är, trots att min förutsägelse (som jag inte riktigt trodde på själv) sa att den skulle vara just så lättlurad.

Det handlade om att undersöka en av de saker som jag tyckte var intressantast nämligen ett tämligen markant tillkortakommande med avseende på tid och amplitud... Detta att svagheterna är det jag finner vara mest intressant med hörseln beror delvis på att jag till så stor del har arbetat med musik(ljud)återgivning, och poängen med hörselstudierna var ju att jag med dem kunde lära mig mera om hörselns tillkortakommanden - och det är ju just dessa som öppnar möjligheter att kunna återge musik på ett väldigt informationsreducerat sätt (två kanaler istället för tusentals) utan att bristerna blir alltför märkbara. Därför är det tillkortakommandena som är viktigast att lära sig så mycket som möjligt om. Någon minns säkert artikelserien jag skrev på tidigt 90-tal om nycklarna till stereoåtergivningen. Det var väl under de åren då Anders Edenholm var chefredaktör vill jag minnas.

Vad det handlade om var hur som helst att undersöka hur stora vågformdeformationer (IMF) som kunde slippa förbi odetakterade, så länge man håller stimulit till inom en klockcykel för öronen, vilket förstås betyder att det framförallt handlade om den översta tredjedelen av det hörbara registret (sett logaritmiskt). Och resultatet var fascinerande! Det gick att väldföra sig långt bortom enkla IMF-defomationer, och ändå finna att nästan ingen lyckades detektera några förändringar på ljudet. Att titta på en oscilloskosskärm samtidigt som man lyssnade kändes nästan overkligt.

- - -

En sak som jag skulle vilja slippa studera, men hoppas att någon annan kan och kommer att titta på, är om sambandet mellan lomhördhet (om lekmannatermen ursäktas) och hyperakusis (om facktermen ursäktas) går att koppla hårt till skador på den yttre hårcellerna (musklerna), vilket jag tror är fallet. Något som dock av etiska skäl är svårstuderat.

De rudimentära studier jag gjorde på samband mellan upplevda hörselproblem där jag tittade på maskeringströsklar och hur man kan se samband med register med ökad ljudkänslighet och register med förhöjd hörtröskel, visar att det är där problemet ligger.

Men ämnet behöver studeras mycket mera och mera noggrannt. Och om svaret blir vad jag tror det blir, så borde samhället ta konsekvensen av det - och lägga avsevärda resurser på att skapa bättre ljudmiljöer, redan tidigt under livet, alltså för de små barnen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2015-05-21 07:13

Intressant och i grunden en bild av hörselns funktion som jag delar. Även omkring barns ljudmiljöer.

Har då och då skrivit om just buller och ljudmiljö i pedagogiska miljöer. Jag var för många år sedan en påskyndare och stödjare till ett sådant projekt i Mölndal. Klart att det också handlade om absortion och att få till efterklangstider som stödde taluppfattning och en god ljudmiljö. Men det viktiga var att leta källan till olika ljud som kunde vara destruktiva. Exempelvis lla bordsskivor av perstorpslaminat åkte ut och det blev en nykonstruerad bordsskiva som var uppbyggd så att det minskade slamret drastiskt.

Men det är idag för vanligt att miljöer är nersmutsad av dåliga ljud. Även för vuxna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-22 20:14

Jag, det är tråkigt.

Jag kan väl lägga till att jag inte är så bekymrad över att vissa saker låter när man slår på dem. Visst kan man undvika de värsta slammerexemplen, men...

Det är inte det som är problemet. Problemet är nästan alltid att det är svårt att göra sig hörd i akustiska miljöer med alldeles på tok för lång efterklang, Därför så tar alla som vill göra sig hörda i, och då blir det ännu svårare för andra att göra sig hörda, så de tar i, så det blir ännu svårare för någon att göra sig hörd...

Ljudnivån stiger mycket snabbt till öronfarliga nivåer, och även om det beror delvis på att rummet "ger mycket tillbaka" så är huvudskälet till problemet att det får människor i det, att behöva höja rösten. Till slut skriker alla, och ändå hör de inte varandra. Och vad händer när man skriker?

Barnheshet är ett växande problem, liksom hörselskadorna. Det borde vara ytterligare en ledtråd för dem som har att bestämma om man skall göra något åt problemen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-05-22 22:43

Det enda jag vet är att man inte skall lita på det man ser och hör. Hjärnan lurar en oftast. Har man ett helt mörklagt lyssningsrum kontra ett upplyst får man helt andra upplevelser. Detta är inte endast min åsikt. Andra personer som jag testat på håller med. Men som sagt tidigare hjärnan kodar inte, den dekodar.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-22 22:51

Jag vill nog påstå att den mänskliga hjärnan både dekodar och kodar och att det sker etappvis men det är egentligen semantik.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-22 23:24

8)
petersteindl skrev:Jag vill nog påstå att den mänskliga hjärnan både dekodar och kodar och att det sker etappvis men det är egentligen en semantik.

Mvh
Peter

Äh, älaittnö jämförter mäena primaer labradortik(er) . . . typer. 8O :roll: :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2015-05-23 08:40

IngOehman skrev:Jag, det är tråkigt.

Jag kan väl lägga till att jag inte är så bekymrad över att vissa saker låter när man slår på dem. Visst kan man undvika de värsta slammerexemplen, men...

Det är inte det som är problemet. Problemet är nästan alltid att det är svårt att göra sig hörd i akustiska miljöer med alldeles på tok för lång efterklang, Därför så tar alla som vill göra sig hörda i, och då blir det ännu svårare för andra att göra sig hörda, så de tar i, så det blir ännu svårare för någon att göra sig hörd...

Ljudnivån stiger mycket snabbt till öronfarliga nivåer, och även om det beror delvis på att rummet "ger mycket tillbaka" så är huvudskälet till problemet att det får människor i det, att behöva höja rösten. Till slut skriker alla, och ändå hör de inte varandra. Och vad händer när man skriker?

Barnheshet är ett växande problem, liksom hörselskadorna. Det borde vara ytterligare en ledtråd för dem som har att bestämma om man skall göra något åt problemen.
Vh, iö

Visst är det så att få till en bra efterklangstid är mycket viktigt för att få till hör- och talbarhet men det är inte tillräckligt för att åstadkomma en god pedagogiskt miljö. Även buller gör att rösterna höjs o s v.

Jag arbetar idag inte i Mölndal utan i just nu hos den stora grannen i norr. Men drev då på så att vi skulle forska vilket också kom till stånd. Arbetar idag inte med lokalfrågor.

"Ljudmätningarna, enkäterna och intervjuerna hade också ett metodologiskt syfte; att komma fram
till vad som är viktigt och möjligt att mäta och hur det ska mätas för att kunna bedöma om
ljudmiljön förbättrades efter åtgärdernas genomförande och på vilket sätt. Upplevelsen av
ljudmiljön var klart förbättrad efter de insatser som gjords i Mölndals förskolor och skolor. Vid de
fysikaliska mätningarna av rumsakustik och ljudnivåförändringar kunde också förbättringar
konstateras, dock inte i motsvarande grad som den upplevda förbättringen. Detta talar för att det
behöver utvecklas nya psykoakustiska mått som bättre förmår mäta den upplevda förändringen av
ljudkvaliteten som uppnåddes".
http://medicine.gu.se/digitalAssets/143 ... utvers.pdf

Vad jag då ville var att få till stånd en större insikt och diskussion kring lokaler och material där barn och unga vistas.

Jag är i grunden dock pedagog i beteendevetenskap. Så där är den röda tråden om det finns någon sådan.

Det som inte framgår i rapporten var alla de saker som personalen gjorde när de förstod hur de skulle jaga bullret vid källan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-23 19:29

PJo skrev:Det enda jag vet är att man inte skall lita på det man ser och hör. Hjärnan lurar en oftast. Har man ett helt mörklagt lyssningsrum kontra ett upplyst får man helt andra upplevelser. Detta är inte endast min åsikt. Andra personer som jag testat på håller med. Men som sagt tidigare hjärnan kodar inte, den dekodar.

Ja, i detta fallet.

Men frågan är alltid vad det är som lurar vad...

Vad man kan säga med rätt stor bestämdhet, är att synen har en tendens att dominera den medvetna upplevelsen, medan hörseln ofta har en större roll än folk tror när det gäller den undermedvetna upplevensen.

Vet man om det kan man göra en mängd olika spännande experiment, som jag gjort, och häpna över resultatet.

Problemet med det hela är dock, att det gör att ljudet alltid blir styvmoderligt behandlat, i varje fall i vårt land.

Görs en film i Sverige så går en bråkdel av en bråkdel till ljudet. I USA och england går en rejäl del av kakan till ljudet.

Det märks. Men de som sett till att ljudet fått sådan liten del av kakan i Sverige reflekterar inte över det, för så är det ju med undermedvetna saker - de påverkar inget man reflekterar över, bara hur man reagerar. Så när saker är undermedvetna så behöver man medvetendegöra dem - med utbildning.

Kort sagt:

Bild kan i väldigt hög grad påverka om inte hur ljud låter, så vad vi hör av hur ljud låter. Vi får bara en del av det konkreta ljudet när bild dominerar upplevelsen.

Ljud kan i nästan ingen grad påverka hur bild ser ut, men i VÄLDIGT stor grad påverka vad vi upplever att bilden betyder, vad den säger oss. Och på ett sådant sätt att de flesta upplever att det är bilden som kommunicerar budskapet, men så är det inte... ;)

Många kan i efterhand inte ens redogöra för, ens detajer av, det ljud som hörts. Men det påverkar massor vad de tycker bilden förmedlar för känslor.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-05-24 00:24

Jag håller med, fast jag hade ännu inte kommit så långt i mina egna tankegångar som din fina redogörelse här.

Det jag själv märkt är framförallt att om man frågar man sig själv eller sina kompisar hur musiken lät under någon viss scen precis när man kommit ut från biosalongen så får man ofta osäkra eller diffusa svar. Men de flesta kan få en rätt tydlig bild i sitt inre av vad som syntes på duken.

Tittar man på en filmscen med ljudet avstängt så är det nästan som man stängt av "känslointagandet" i kroppen också, man berörs knappt av det man ser.

Det är också uppenbart när man kollar borttagna eller förlängda scener som ibland finns med som bonusmaterial på Blu-rays & DVD. Det blir liksom ingenting av scenerna när de inte är fixade med ljud och musik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-28 11:05

Det borde svensk film över lag bli bättre på.

Det vill säga - en rimligare budgetfördelning behövs om ljudet skall ha en chans.

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi