JM skrev:Att tidig musikinlärning, typ före 5 års ålder, har många positiva effekter på hörande, skolresultat o sociala relationer är välkänt.
Nu kommer en ny studie som visar på positiva effekter av sen start av musicerande i tonåren.
Stötta den kommunala musikskolan!
Thus, music training initiated as late as adolescence can enhance neural processing of sound and confer benefits for language skills. These results establish the potential for experience-driven brain plasticity during adolescence and demonstrate that in-school programs can engender these changes. http://www.pnas.org/content/early/2015/07/15/1505114112JM
Som jag ser det så är det inget konstigt med detta och heller inget speciellt ovetenskapligt. Man kan lägga fram dessa hypoteser utifrån dagens kunskap om hur nervsystemet fungerar och hur minne byggs upp. Denna kunskap bygger på tidigare fakta. Man redogör för dessa fakta och refererar till tidigare studier som visar på dessa fakta. Sedan är det bara att deduktivt lägga fram hypteser, t.ex. gällande resultat som beror på viss input. Det kan man göra redan innan man börjat testa. Därefter lägger man upp en studie som inkluderar flera olika grupper som behandlas olika. Man testar grupperna före behandlingen och efter behandlingen. Man behandlar grupperna olika. Om grupperna efter olika behandling d v s med införd diskrepens inte har förändrats olika så faller hypotesen. Om grupperna förändras enligt hypotesen så gäller fortfarande hypotesen tills det möjligtvis genom försök eller ny kunskap kan visas på att hypotesen ej kan vara sann. Det är ett helt vanligt förfarande inom forskning.
För att försöka förtydliga det som skrivs kan man lägga skriften lite annorlunda, exempelvis så här:
AbstractFakta.) Fundamental changes in brain structure and function during adolescence are well-characterized.
Det som skall undersökas.) However, the extent to which experience modulates adolescent neurodevelopment is not.
Fakta.) The influence of music training begun early in life is well-known.
Slutsats.) Musical experience provides an ideal case for examining this question.
Hypothesis 1.) There is a potential for experience-driven brain plasticity during adolescence.
Hypothesis 2.) Music training, initiated as late as adolescence, can enhance neural processing of sound.
Hypothesis 3.) Hypothesis 2 might confer benefits for language skills.
Hypothesis 4.) In-school programs can engender these changes.Som jag förstår är det i princip dessa 4 hypoteser de vill kolla i sin studie. Eftersom jag inte läst hela deras studie så kan jag inte referera till mer än det som står i länken. De har säkert flera referenser som styrker det som här kallas Fakta. Därefter kan man läsa hur studien har utförts.
"We investigated the effects of in-school music training, previously shown to enhance auditory skills, versus another in-school training program that did not focus on development of auditory skills (active control).
We tested adolescents on neural responses to sound and language skills before they entered high school (pretraining) and again 3 y later.
Here, we show that in-school music training begun in high school prolongs the stability of subcortical sound processing and accelerates maturation of cortical auditory responses.
Although phonological processing improved in both the music training and active control groups, the enhancement was greater in adolescents who underwent music training. Thus, music training initiated as late as adolescence can enhance neural processing of sound and confer benefits for language skills.
These results establish the potential for experience-driven brain plasticity during adolescence and demonstrate that in-school programs can engender these changes."Man skulle kunna skrivit så här: In our tests, In-school music training begun in high school prolonged the stability of subcortical sound processing and accelerated maturation of cortical auditory responses.
De skriver att deras tester indikerar att... eller visar på... eller styrker hypoteserna. Jag kan inte se hur stora förändringarna blivit. Man måste läsa hela testen för att kunna ta ställning till den på ett adekvat sätt.
Man bör dock beakta att de egentligen jämför Grupp A före in-school music training med Grupp A efter in-school music training samt Grupp B före in-school other training med Grupp B efter in-school other training.
Vad gäller slumpning av individer i grupp så anser jag att det även borde funnits en slumpad Grupp C som testats före in-school music training med samma Grupp C efter in-school music training.
Då hade de även kunna få resultat på andra faktorers påverkan som t.ex. motivations påverkan, hur starkt minnet bevaras med slumpmässigt intresse. Inlärning skulle kunna vara lika starkt till en början men mattas av snabbare i någon av grupperna. Det finns många variabler som man bör bena ut och undersöka,
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.