Nån som hört XTZ mh-800?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Nån som hört XTZ mh-800?

Inläggav BPM » 2015-09-09 09:56

Kom över ett par i princip nya XTZ mh-800 högtalare häromdagen och tänkte kolla om någon har erfarenhet av dem? Det är de små som ska användas med programvara från Dirac. Jag har läst lite tester och det verkar ju va bra grejer men än så länge har jag inte installerat programvaran utan bara lyssnat på dem som de s.a.s "är" och jag är inte imponerad.. Finns en rätt kraftig EQ i min Sony-receiver och med en lutning som ger höjning i basen och sänkning i diskanten blir det lyssningsbart men knappast "bra" och jag undrar hur mycket programvaran egentligen kan korrigera det. För stunden har jag ingen dator i tv-bänken men det står en hyfsat snabb Dell kontorsdator i en garderob här hemma med optisk digitalutgång så planen är att köra den som signalkälla (Spotify, Tidal och flac via Foobar) till receivern med programvaran installerad. Nu har den dock inget operativ osv så är det värt besväret att göra, d.v.s kan högtalarna fås att låta bra, eller är det bara en pryl för puttinuttiga datasystem med skrivbordsplacering?

Alla intryck och synpunkter tas emot med tacksamhet.
Mycket trevlig!

Doofus

Re: Nån som hört XTZ mh-800?

Inläggav Doofus » 2015-09-09 10:33

Jag hörde dom i lobbyrummet på Sheraton, där lät dom överaskande stort och bra. Och nej man kan definitivt inte köra dom utan programvaran, dom är designade för just det programmet! Det var xtz´s personal väldigt klara med.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-09 11:03

Doofus skrev:Jag hörde dom i lobbyrummet på Sheraton, där lät dom överaskande stort och bra. Och nej man kan definitivt inte köra dom utan programvaran, dom är designade för just det programmet! Det var xtz´s personal väldigt klara med.

Det gör så stor skillnad alltså?
Surt då att man bara kan köra dator som signalkälla.. Spelar ju idag allt via en WD TV Live mediaspelare (även spotify/tidal via dlna ifrån dator) så ska jag kunna ersätta vad den gör behöver jag göra Dell-datorn till en HTPC och sådant har jag inte sysslat med på flera år. Känns knöligt..
Aja, jag får fundera på om jag ska gå vidare.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2015-09-10 17:57

Har också hört dom på Sheraton och blev faktiskt riktigt impad av dom, men som sagt så tror jag att det mer eller mindre måste till att använda XTZ's mjukvara för att dom ska låta som det är tänkt.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-13 18:46

Well, det verkar ju vara ganska bra skit.. Synd att man inte kan höra det. Testade att installera programvaran men utan resultat. Jag använder ett program i datorn, StreamWhatYouHear, för att skicka oförvrängd signal (tyvärr bara upp till PCM 16bit 44.100kHz) trådlöst via DLNA till min mediaspelare (allt som skulle spelats upp i datorns egna högtalare. Alltså finkar Spotify, Tidal osv utan problem.) men SWYH verkar plocka signalen innan den når Dirac (som lägger sig som en uppspelningsenhet/ljudkort i datorn). DSP:n är vekningslös, alltså.
Får väl tjacka en billig Brik Dac att använda som USB-dac till datorn och kolla. Den ska ju va rätt bra..

..och där kom jag på ett smutt system. En liten htpc, NUC typ, som mediaspelare med Dirac installerat, en Brik Amp och en Brik DAC som levererar till MH-800 ståendes på en bänk.. Frågan är väl om en Brik håller måttet. Efter att ha spelat en del med högtalarna som de är, dvs utan programvaran, så inser jag att lägen som "Flat to 40Hz" kräver en hel del boost i basen..vilket kräver en hel del effekt av förstärkaren. Nu var väl iofs inte den lilla class D-historia som XTZ sålde i paket med högtalarna någon powerhorse heller så en Brik kanske duger.

Billigt system. En Brik Amp, Dac och en liten Nuc eller liknande får man ju komfortabelt under 4k. Tar ingen plats och ska ju låta helt ok. Om man bara visste hur högtalarna låter MED Dirac.. 4k är ju inga extrema pengar men att börja investera i grejer utan att ha en aning om hur resultatet blir tar emot.
Visst skulle man väl iofs kunna börja med bara en NUC och använda HDMI-utgången till receivern för att testa. I förlängningen känns dock en 20kkr, 20kg tung 7x160w receiver som lätt overkill för ett par MH-800 och skjuter poängen i foten. Litet, smutt men stort och bra ljud.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-09-13 21:46

Förstår inte riktigt hur du kopplat?
Systemet gör ganska avancerad signalbehandling och därför måste allt spelas upp med Dirac som vald utenhet på datorn (den lägger väl sig som ett virtuellt ljudkort?)
Jag är väldigt nyfiken på hur det låter korrekt inkopplat.
Största problemet med systemet är att mjukvaran introducerar en liten delay. Detta är säkert inga problem om man bara lyssnar på musik men kan säkert vara störande om man tittar på filmklipp eller spelar spel etc.
MiniDSP har system för fullständig signalbehandling via Dirac Live.
Tycker du skall läsa på lite om hur de olika systemen (Dirac Live vs Dirac Sound) fungerar så tror jag du förstår bättre vad du kan och inte kan göra :)
http://www.dirac.se/en/solutions.aspx

Kan du inte köra systemet som det är avsett och skriva om intrycken då? :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-13 23:25

PappaBas skrev:Förstår inte riktigt hur du kopplat?
Systemet gör ganska avancerad signalbehandling och därför måste allt spelas upp med Dirac som vald utenhet på datorn (den lägger väl sig som ett virtuellt ljudkort?)
Jag är väldigt nyfiken på hur det låter korrekt inkopplat.
Största problemet med systemet är att mjukvaran introducerar en liten delay. Detta är säkert inga problem om man bara lyssnar på musik men kan säkert vara störande om man tittar på filmklipp eller spelar spel etc.
MiniDSP har system för fullständig signalbehandling via Dirac Live.
Tycker du skall läsa på lite om hur de olika systemen (Dirac Live vs Dirac Sound) fungerar så tror jag du förstår bättre vad du kan och inte kan göra :)
http://www.dirac.se/en/solutions.aspx

Kan du inte köra systemet som det är avsett och skriva om intrycken då? :)

Där är ju problemet: Jag kan INTE köra systemet som avsett. Jag har datorn bredvid soffan och inte i tv-bänken. Jag skulle kunna använda programvaran om jag använder en 5m lång 3,5mm till RCA-sladd ifrån hörlursutgången på laptopen till receivern men jag tror knappast att hörlursutgången är en tillräckligt bra källa för att göra högtalarna rättvisa, så det har inte blivit av att skaffa någon sådan sladd.
Mina alternativ är att antingen skaffa en USB dac och via en lång usb-kabel skicka ljudet digitalt ifrån datorn till just dac:en och vidare till receivern. Det vore ett bra recept. Jag har dock ingen USB dac..
Ett annat alternativ vore att ställa en dator i bänken som HTPC, installera Dirac på den och låta den agera mediaspelare och mata receivern digitalt (optiskt eller via hdmi) men en sådan har jag inte heller i dagsläget (eller.. Har en dator som skulle gå att använda men vet inte hur man sätter upp en htpc på ett bra sätt.. Datorn har i dagsläget inte heller någon optisk utgång eller ens hdmi så ett grafikkort måste skaffas för att få planen att funka).

Idag använder jag en DLNA-klient i datorn som trådlöst streamar allt jag spelar till min WD Tv Live mediaspelare, som sedan matar min receiver via den optiska digitalutgången. Kruxet är att DLNA-klienten kliver förbi all intern ljudbehandling i datorn, även volymkontrollen, och skickar den rena digitala signalen. Trots att jag har Dirac inställt som "ljudkort" i datorn så plockas alltså signalen innan den når Dirac, och inställningarna blir verkningslösa.

Börjar iofs inse att jag inte har någon nytta av MH-800. De kanske låter bra nog för att användas som rena stereohögtalare matade från en dator, men i mitt vardagsrum används mediaspelare, digitalboxar osv och det verkar inte som att jag kan få dem att låta bra med något annat som signalkälla än just en dator. Synd! Snygga små rackare är de men de får hamna i malpåse. Jag behöver något som kan fås att spela bra med annat än en dator som signalkälla. "Vanliga" högtalare, alltså..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-09-14 12:30

Synd, men du har inte möjlighet att bara koppla in datorn till receivern tillfälligt och köra? :) Jag är väldigt nyfiken på hur de presterar med Dirac inkopplat.
Men jag håller helt med dig, det passar bara en viss typ av lite "enklare" uppställning iom att all signalbehandling körs på datorn.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-14 16:54

Well, jag hittade en 1-metersstump kabel med 3.5mm i ena ändan och rca i andra så ställde datorn på golvet framför receivern och kopplade in mig på framsidan av Sonyn. Jag kan inte påstå att jag hade några direkta förväntningar..men jävlar..
Ljudet flyttade ifrån högtalarna rätt ut i rummet, och de spelar bas som golvhögtalare trots att de står placerade 50cm ut i rummet på 70cm höga trälådor..
Läget "Flat to 40Hz" är helt sjukt. De spelar som stora högtalare med en definition och klarhet jag knappast hade förväntat mig. Inte bara bra för storleken utan bra på riktigt.
Ska lyssna mer men så här långt känns det nästan som något man skulle kunna leva med. Att de skulle spela bas hade jag på känn, då det är själva hypen kring högtalarna (om det nu finns en sådan) men att mellanregister och diskant skulle prestera på en sådan nivå hade jag inte väntat mig. Detta alltså med Spotify och matade ifrån datorns hörlursutgång. Med flac-filer och via en bra dac vågar jag knappt tänka på hur snyggt det kan bli.

Har under tiden de spelat suttit och läst på lite extra och tydligen finns bara en passiv delning mellan elementen (150Hz) ifrån början. Ingen tonkurvekorrigering eller ens nivåanpassning utan allt sådant sker i programvaran. Inte konstigt att de lät rätt dåligt utan. Däremot är det inte enorma skillnader mellan de olika filtren även om de såklart märks.. Vilket filter som helst är en enorm förbättring jämfört med att köra utan.
Misstänker att läget "Flat to 50Hz" kan lira lite starkare än "Flat to 40Hz" (de poppar dock på bra även vid "Flat to 40Hz) så just "Flat to 50Hz" med en hyfsad sub i botten och man vore hemma.

Synd att inte högtalarna levereras med en lite dosa istället med kanske 3-4 ingångar (gärna digitala) som innehåller filtren och som kopplas mellan signalkällorna och förstärkaren. Då hade dessa varit en keeper..
Med bara dator som signalkälla blir det alldeles för begränsat.

Minns nån tråd för något år sedan om hifiprylar man saknar på marknaden. Mitt önskemål får bli en htpc med inbyggd canal digital box, bluray, och en bra DAC...
Det låter faktiskt såpass bra att jag gjorde en snabbkoll på hur marknaden ser ut för kort till en dator som kan avkoda canal digital.. De finns, men inte med kortläsare vad jag sett.. Att ha ett system bara för tv-ljud känns sådär så planen om malpåse får ändå realiseras.

Blir nog att lyssna på musik ikväll, och se vad de verkligen går för. Första intrycket är minst sagt lovande.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-09-14 20:56

Spännande :)
Har du t.ex nanoAVR med Dirac Live inbyggt kan du göra liknande kompensering för vilka högtalare som helst och även för rummet. Har inte testat det men är lite nyfiken.
NanoAVR med Dirac Live
http://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-dl
Här som försteg:
http://www.minidsp.com/dirac-series/ddrc-22da

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-14 21:21

PappaBas skrev:Spännande :)
Har du t.ex nanoAVR med Dirac Live inbyggt kan du göra liknande kompensering för vilka högtalare som helst och även för rummet. Har inte testat det men är lite nyfiken.
NanoAVR med Dirac Live
http://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-dl
Här som försteg:
http://www.minidsp.com/dirac-series/ddrc-22da

Jo, det är inga dåliga möjligheter man har idag. Fördelen med MH-800 är ändå att man slipper mäta, importera en massa kurvor och annat som jag kallar bök (även om själva labbandet med ljud kan vara kul i sig. Inte lika roligt idag som för 10 år sedan dock. Nu ser man helst att det bara funkar..). Filtren är redan specialanpassade för den aktuella högtalaren. Visst hade man kanske kunnat komma ytterligare lite längre om man även kunnat anpassa högtalaren till det aktuella rummet men jag tror nog att (den relativt subtila) skillnaden mellan filtren kan nå en ganska bra bit på vägen.

Lyssnat lite mer nu. Börjar vackla lite.. Mitt väldämpade rum trivs inte alls illa med filtret "Bright" även om "Flat"-lägena nog ändå känns mest neutrala. Mörkt i rummet nu och man tror inte sina ögon när man tänder lampan..
Det mest imponerande är ändå hur de kan undgå att låta "högtalare". Med filter aktiverat så blir släppet makalöst bra, där ljudet liksom bara hänger i luften och sprider sig långt utanför högtalarna i höjd och bredd. Djupet har jag svårare att uttala mig om, då jag nog har för dåligt lyssnaröra för att tolka vad som egentligen är "djup".. Min hjärna vill tolka djupet efter en referens i höjdled har jag märkt, där ljud som ligger högt i ljudbilden upplevs som "fram" och ljud som ligger lågt upplevs som "bak".. Likaså med ljudtrycket. Starka ljud = fram och svaga = längre bak.. Ah, knepig förklaring. Jag vet nog inte riktigt vad jag ska lyssna efter men det är i alla fall en tendens som inte på något vis är specifik för MH-800 utan med alla högtalare jag ägt. Däremot kan jag inte riktigt släppa känslan av att MH-800 "gör" något med ljudet. Det låter inte på något vis oäkta, men ändå som om de återger allt lite bättre än verkligheten. Det finns en "sameness"..som jag misstänker nog skulle störa över tid och längd. Än så länge så är de dock mest av allt imponerande.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-10-17 10:29

Har upptäckt en stooor nackdel med dessa högtalare (eller snarare programvaran) som jag tänkte kan vara nyttig om någon funderar på att använda dylika högtalare i vardagsrummet och inte som just datorhögtalare. De klarar att fylla ut ett normalt vardagsrum förbluffande bra när det kommer till storleken på ljudbilden men det läget som får dem att spela användbart djupt i basen (flat to 40Hz) begränsar hur starkt de klarar att spela. Det räcker säkert för en del, men partynivåer handlar det inte om.
Läget flat to 50Hz klarar rätt så mycket mer, tillräckligt för att det ska bli svårt att samtala i rummet, men då behöver man en sub för att fylla ut det som saknas i lågbasen och där springer man på pumpen..
Även i läget flat to 40Hz klarar högtalarna nästan naturlagsvidriga ljudtryck men det verkar ha uppnåtts med användandet av branta högpassfilter under den för högtalarna användbara nedre gränsfrekvensen. Signalen är alltså kapad vid 40 respektive 50Hz vilket innebär att det inte löser problemet med lågbas att ansluta subwoofers. Den får ingen signal ändå...

Inget för vardagsrummet, alltså.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2015-10-17 21:25

Doofus skrev:Jag hörde dom i lobbyrummet på Sheraton, där lät dom överaskande stort och bra.

Instämmer. Tycker dom lät trevligare än deras stora dyra vad dom nu heter.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Återgå till Generellt om hifi