PappaBas skrev:Förstår inte riktigt hur du kopplat?
Systemet gör ganska avancerad signalbehandling och därför måste allt spelas upp med Dirac som vald utenhet på datorn (den lägger väl sig som ett virtuellt ljudkort?)
Jag är väldigt nyfiken på hur det låter korrekt inkopplat.
Största problemet med systemet är att mjukvaran introducerar en liten delay. Detta är säkert inga problem om man bara lyssnar på musik men kan säkert vara störande om man tittar på filmklipp eller spelar spel etc.
MiniDSP har system för fullständig signalbehandling via Dirac Live.
Tycker du skall läsa på lite om hur de olika systemen (Dirac Live vs Dirac Sound) fungerar så tror jag du förstår bättre vad du kan och inte kan göra
http://www.dirac.se/en/solutions.aspxKan du inte köra systemet som det är avsett och skriva om intrycken då?

Där är ju problemet: Jag kan INTE köra systemet som avsett. Jag har datorn bredvid soffan och inte i tv-bänken. Jag skulle kunna använda programvaran om jag använder en 5m lång 3,5mm till RCA-sladd ifrån hörlursutgången på laptopen till receivern men jag tror knappast att hörlursutgången är en tillräckligt bra källa för att göra högtalarna rättvisa, så det har inte blivit av att skaffa någon sådan sladd.
Mina alternativ är att antingen skaffa en USB dac och via en lång usb-kabel skicka ljudet digitalt ifrån datorn till just dac:en och vidare till receivern. Det vore ett bra recept. Jag har dock ingen USB dac..
Ett annat alternativ vore att ställa en dator i bänken som HTPC, installera Dirac på den och låta den agera mediaspelare och mata receivern digitalt (optiskt eller via hdmi) men en sådan har jag inte heller i dagsläget (eller.. Har en dator som skulle gå att använda men vet inte hur man sätter upp en htpc på ett bra sätt.. Datorn har i dagsläget inte heller någon optisk utgång eller ens hdmi så ett grafikkort måste skaffas för att få planen att funka).
Idag använder jag en DLNA-klient i datorn som trådlöst streamar allt jag spelar till min WD Tv Live mediaspelare, som sedan matar min receiver via den optiska digitalutgången. Kruxet är att DLNA-klienten kliver förbi all intern ljudbehandling i datorn, även volymkontrollen, och skickar den rena digitala signalen. Trots att jag har Dirac inställt som "ljudkort" i datorn så plockas alltså signalen innan den når Dirac, och inställningarna blir verkningslösa.
Börjar iofs inse att jag inte har någon nytta av MH-800. De kanske låter bra nog för att användas som rena stereohögtalare matade från en dator, men i mitt vardagsrum används mediaspelare, digitalboxar osv och det verkar inte som att jag kan få dem att låta bra med något annat som signalkälla än just en dator. Synd! Snygga små rackare är de men de får hamna i malpåse. Jag behöver något som kan fås att spela bra med annat än en dator som signalkälla. "Vanliga" högtalare, alltså..*s*