Chord Sarum Tuned ARAY?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Chord Sarum Tuned ARAY?

Inläggav Objektivisten » 2015-11-23 15:24

I ett sökande för digitala produkter sprang jag på denna USB-kabel från Chord. Mer än 10000 kronor för 1 meter kabel, ändå verkar den inte vara fullständig. Kan den vara värd sitt pris, någon som testat den? http://www.chord.co.uk/product/chord-sarum-tuned-aray-usb-digital-interconnect-type-a-to-type-b/

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Kevin_Mitnick

Re: Chord Sarum Tuned ARAY?

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-11-23 15:32

Har du tråkigt?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-11-23 15:34

Fräckt med pilarna så man inte sätter den åt fel håll.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-23 15:36

Objektivisten skrev:Fräckt med pilarna så man inte sätter den åt fel håll.

Spam: Behöver inte vara en pil. Kan vara ett magiskt tecken.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-23 21:38

Två frågor man bör ställa sig - hur stort reellt problem är det de försöker lösa och hur bra är i så fall den tekniska lösningen.

Jag kan tänka mig en tredje - följer verkligen ingångarna standarden i tillräckligt stor grad för att en (eventuell) lösning/förfining på denna nivån är ens lönt att ge sig på?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-23 21:50

Objektivisten skrev:Fräckt med pilarna så man inte sätter den åt fel håll.

Japp, annars är ju risken att man sätter den åt fel håll och för att få in kontakterna i resp apparat så måste man ju ta till lite våld. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-24 00:45

Tycker min röda är snyggare. Har ingen bild (utan blondin) tyvärr, så du får tänka dig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-11-24 12:00

Jo men det är ju billigt jämfört med deras finaste stereo RCA-kabel där 1m går på >25 kSEK och det dubbla för 3m :roll:
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-11-24 12:46

Jag gillar inte att den är vit. Har dom inga gröna? Grönt är bra eftersom det lungar nerverna, vilket kan behövas när man skall betala.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-11-24 16:12

idea skrev:..deras finaste stereo RCA-kabel där 1m går på >25 kSEK och det dubbla för 3m :roll:

Fördelen med den kabeln är att man per automatik tar ett stort steg in i high-end världen, vad som finns i resten av kedjan blir då av mindre vikt.
Allt handlar om att börja i rätt ände.

Men det förstår nog de flesta här redan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-11-24 17:46

Hur mycket guld är det i kabeln?

Levereras den i ett diamantprytt skrin?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-11-24 18:10

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-11-24 18:45

Återkom med recension Objektivisten :) Tycker du skall slå till!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-24 22:10

Goldfinger skrev:
idea skrev:..deras finaste stereo RCA-kabel där 1m går på >25 kSEK och det dubbla för 3m :roll:

Fördelen med den kabeln är att man per automatik tar ett stort steg in i high-end världen, vad som finns i resten av kedjan blir då av mindre vikt.
Allt handlar om att börja i rätt ände.

Men det förstår nog de flesta här redan.

Kabel-lasse i Falun säger tvärtom, det är viktigt att alla kablar harmonierar, en kabel gör ingen anläggning ;-) och så måste man förstå att det kan ta upp till tre månader (!) innan man förstår hur bra en kabel är. Och rycker man ur kabeln måste man börja om tidräkningen igen. Det gör det hart när omöjligt att blindtesta. Rackarns otur.

"Det är inte bara att koppla in de nya kablarna, lyssna lite, koppla tillbaks de gamla, jämföra & utvärdera. Nej, förutom inspelningen av de nya kablarna, måste de få sitta till sig lite också." Med "lite" avses minst tre dagar.

http://www.lasseshifi.se/index.php?route=journal2/blog/post&journal_blog_post_id=35

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-24 22:41

Måste säga att jag är lite besviken på folk. Om saker är ormolja så går de att sänka på bättre sätt än att förlöjliga. Nog kan ni bättre än så?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-24 22:43

hifikg skrev:Tycker min röda är snyggare. Har ingen bild (utan blondin) tyvärr, så du får tänka dig.

Jag ser gärna kabeln med bifogad blondin ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-11-24 22:44

Tror nog det mest är att folk inte vill dansa efter Obbes pipa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-24 22:54

Nattlorden skrev:Måste säga att jag är lite besviken på folk. Om saker är ormolja så går de att sänka på bättre sätt än att förlöjliga. Nog kan ni bättre än så?

Vi brukar hänvisa till blindtester, så det är ett smart drag av ormoljeförsäljarna att hävda att det krävs åtskilliga dagar av inkörning (varje gång) innan man kan höra hur bra det är. Det tar effektivt död på de flesta möjligheter att blindtesta. Ska man följa den "anvisningen" krävs parallella anläggningar, fast inte ens det skulle fungera till 100%. Hur tycker du man ska tackla ett sådant påstående?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-11-24 22:57

hifikg skrev:
Kabel-lasse i Falun säger tvärtom, det är viktigt att alla kablar harmonierar, en kabel gör ingen anläggning ;-) och så måste man förstå att det kan ta upp till tre månader (!) innan man förstår hur bra en kabel är. Och rycker man ur kabeln måste man börja om tidräkningen igen. Det gör det hart när omöjligt att blindtesta. Rackarns otur.

"Det är inte bara att koppla in de nya kablarna, lyssna lite, koppla tillbaks de gamla, jämföra & utvärdera. Nej, förutom inspelningen av de nya kablarna, måste de få sitta till sig lite också." Med "lite" avses minst tre dagar.

http://www.lasseshifi.se/index.php?route=journal2/blog/post&journal_blog_post_id=35

8O spännande läsning...
För mig är det där på gränsen till lujendrejeri.... audiofilt kvacksalveri ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-24 22:58

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Tycker min röda är snyggare. Har ingen bild (utan blondin) tyvärr, så du får tänka dig.

Jag ser gärna kabeln med bifogad blondin ;-)

/ B

Spår av blondiner med kablar finns i början av min presentation.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-11-24 23:37

Nattlorden skrev:Måste säga att jag är lite besviken på folk. Om saker är ormolja så går de att sänka på bättre sätt än att förlöjliga. Nog kan ni bättre än så?

+1

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-11-25 09:17

PappaBas skrev:
hifikg skrev:

8O spännande läsning...
För mig är det där på gränsen till lujendrejeri.... audiofilt kvacksalveri ;)

Svar NEJ! det är inte på gränsen - det är långt över gränsen för kvacksalveri :twisted:
Det har åtminstone klargjort en sak och det är att jag aldrig kommer att sätta min fot hos denna handlare eller köpa något därifrån. Det måste vara det enda sättet att motarbeta sådan idoti.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-25 11:32

Man kan ju dela upp det i 2 olika scenarior;
1. skillnaderna är små men möjligen betydelsefulla mellan olika kablar och för att lyssna in sig på dom så bör man inte byta och inte snabbt hoppa emellan dom. En längre lyssning innan byte kan jag definitivt sympatisera med.
2. Kablarna kräver inspelning vilket kanske inte är så lätt att bevisa med en uppsättning. Men borde gå bra att besvisa med 2 likadana uppsättningar som spelar samma signal på likadan "transportkedja" och man skiftar mellan källan och högtalarna. Gärna i en A-B-X.
Enda skillnaden är hur länge de suttit inkopplade.

Sen skulle jag dessutom dela in "ormoljeförespråkare" i 2 fack. De som själva tror och tycker att det de förmedlar är det som riktigt och de som helt enkelt luras. Jag gör skillnad mellan oseriös och okunnig/vilseledd.

/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-11-25 15:30

Trist. Jsut sånt här blaj skrämmer bort folk från HiFi. Vanligt folk vill inte befatta sig med sådant här. Inte jag heller. Men jag har tekniskt intresse så jag vet ur jag skall komma runt flumsnacket. Men många tror nog på det här och tycker att dom inte har råd/hör inte tillräckligt bra etc.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-11-29 20:40

Ja, nog ligger handlarens påståenden långt utanför det vetenskapliga, men jag blir samtidigt lite fascinerad av frågan om vad det är som driver handlare och vissa hifi-intresserade att argumentera för kablar på det här sättet. När det gäller handlare så tänker jag mej att marginalen på kablar är hög, låga transportkostnader och tar lite plats i lagret, men när jag träffar på handlare som har den här inställningen till kablar så kan jag inte riktigt se att det är lönsamhetsintresset som driver dem. När det gäller vanliga hifi-intresserade så kan det knappast handla om lönsamhet eftersom dom vanligtvis inte tjänar några pengar på ev. kablar som andra köper. Jag kan inte minnas att det fanns ett sådant här intresse av kablar på 70-80 talet. När startade den här kabelhysterin och vad var det som gjorde att den startade? Någon som har en förklaring?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-29 23:28

arkman skrev:Ja, nog ligger handlarens påståenden långt utanför det vetenskapliga, men jag blir samtidigt lite fascinerad av frågan om vad det är som driver handlare och vissa hifi-intresserade att argumentera för kablar på det här sättet. När det gäller handlare så tänker jag mej att marginalen på kablar är hög, låga transportkostnader och tar lite plats i lagret, men när jag träffar på handlare som har den här inställningen till kablar så kan jag inte riktigt se att det är lönsamhetsintresset som driver dem. När det gäller vanliga hifi-intresserade så kan det knappast handla om lönsamhet eftersom dom vanligtvis inte tjänar några pengar på ev. kablar som andra köper. Jag kan inte minnas att det fanns ett sådant här intresse av kablar på 70-80 talet. När startade den här kabelhysterin och vad var det som gjorde att den startade? Någon som har en förklaring?

Det var nog där någon gång, slutet av 80-talet, v d Hul och Peter Belt. Hifiutvecklingen peakade och folk hade kunnat sitta nöjda o lyssna på det de hade resten av livet. Då måste man hitta på något nytt. Skivspelare med magiska egenskaper. Kablar. CD. Fler kablar. Separat DAC för CD´n. SACD. Fler kablar. Datoruppspelning och DAC för datorn. Ännu fler kablar. Hemmabio. Massor av kablar. Och nu, hemska tanke, söker sig folk till trådlösa system. Vad hittar man på då? Någon spray som förbättrar signalernas framkomlighet i rummet?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-11-29 23:32

hifikg skrev:Vad hittar man på då? Någon spray som förbättrar signalernas framkomlighet i rummet?

:mrgreen:

Återgå till Generellt om hifi