CD-spelare som "spårar ur"?!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos

CD-spelare som "spårar ur"?!

Inläggav Vallejos » 2015-12-06 22:36

Hej, jag har en CD-spelare som är ny för mig men ett begagnatköp för en vecka sedan. Den har problem med "trackingen" och spårar ur någon sekund med tillhörande missljud. Någon som vet vad det beror på och om jag behöver byta lasern eller om det är en justeringsfråga?

Någon som känner igen problemet? Jag vet inte om jag kunde förklara det på annat sätt, men det är såhär jag upplever det. Vad kan det bero på?
Senast redigerad av Vallejos 2015-12-09 11:15, redigerad totalt 1 gång.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
peh

Re: CD-spelare som "spårar ur"?!

Inläggav peh » 2015-12-06 22:56

Den gamla Repair FAQ:n har några tips kring det här problemet:

http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_cdfaq5.html#CDFAQ_010

Mitt eget tips lyder som följer:

En sån här + Det här + En sån här + Tiden du istället skulle blåst på att försöka reparera spelaren = Lycksalighet!
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-06 23:38

peh skrev:Den gamla Repair FAQ:n har några tips kring det här problemet:

http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_cdfaq5.html#CDFAQ_010

Mitt eget tips lyder som följer:

En sån här + Det här + En sån här + Tiden du istället skulle blåst på att försöka reparera spelaren = Lycksalighet!

Tack för länken! Blir bra läsning i morgon.
Direkt kan jag utesluta smutsig/felaktig skiva och troligen även elfel. Ska prova rengöra laserlinsen i morgon.

Mmm, jag tror framtiden ligger i nas eller dedikerad musikspelare. Jag har för övrigt en nas som skickar ettor o nollor till min Wadia dac och vidare till förstärkeri och högtalare. Men till lurlyssningen tänkte jag en enklare och billigare lösning, en bra och begagnad cd-spelare.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-07 21:45

skaffa schema och trimma om den då.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-07 23:13

Perfector skrev:skaffa schema och trimma om den då.

Du menar att ställa in servon?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-08 00:14

Vallejos skrev:

Jepp, jag har trimmat in min som bara ville spela fabriksskivor och nu spelar den vad som helst.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-08 01:52

Perfector skrev:
Vallejos skrev:

Jepp, jag har trimmat in min som bara ville spela fabriksskivor och nu spelar den vad som helst.

Är det svårt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-08 07:29

hifikg skrev:
Är det svårt?

+1

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-08 09:10

hifikg skrev:
Perfector skrev:
Vallejos skrev:

Är det svårt?

Inte som jag ser det.
Trimmen för spårning är ju angiven på schema och sedan justerar man potarna tills det spelar vackert.

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2015-12-08 09:26

Får du inte ordning på den kan du ju ha den om du letar efter din klocka.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-08 10:13

Men alltså, vad är det för sorts spelare, då? Egentligen borde du fått pengarna tillbaka, men det kanske är för meckigt. Vad kostade den?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-08 11:08

Precis min första tanke; du måste ju i första hand försöka häva köpet. Nästa steg, om säljaren trilskas och det känns för jobbigt att bråka om saken, blir ju att försöka åtgärda spelaren. Kan det förresten vara en lösning att lämna in spelaren till en reparatör för bedömning och dela kostnaden med säljaren? Har personen nån heder i kroppen så går han ju med på att försöka lösa detta.

Har du varit i kontakt med säljaren alls?

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-08 21:02

Jag har inte alls varit i kontakt med säljaren. Ser ingen anledning att heller ta den kontakten av olika skäl.

Jag har provat med att rengöra linsen men utan resultat. Så det är antingen ett elfel, eller ett mekaniskt fel.
Byter jag ut lasern antar jag att jag kommer till rätta med vilket det än må vara. Den verkar inte heller vara speciellt dyr: http://www.ebay.com/itm/NEW-OPTICAL-LAS ... 1004485385

http://www.lasertrader.de/english/index ... fi_CEC.htm

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-08 23:19

Jamen släng den, då! :) Varför vill du så nödvändigt behålla den?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-08 23:51

Almen skrev:Jamen släng den, då! :) Varför vill du så nödvändigt behålla den?

Vad menar du?!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-12-09 01:01

Det här är tyvärr inget roligt eller enkelt problem. I den bästa av världar byter man bara lasern men risken att du får en ännu sämre kinakopia är överhängande. Att trimma in den går oftast inte på modernare spelare (ska jag bara dra till med en gissning från 1995 och framåt).

En kompetent tekniker kan möjligen komma till rätta med det hela.

Nu har väl CEC spelaren du länkar en laser till även en drivrem vilken skulle kunna ställa till det om den inte är okej. Bara en tanke och fundering.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-09 07:11

Vinylcalle skrev:Det här är tyvärr inget roligt eller enkelt problem. I den bästa av världar byter man bara lasern men risken att du får en ännu sämre kinakopia är överhängande. Att trimma in den går oftast inte på modernare spelare (ska jag bara dra till med en gissning från 1995 och framåt).

En kompetent tekniker kan möjligen komma till rätta med det hela.

Nu har väl CEC spelaren du länkar en laser till även en drivrem vilken skulle kunna ställa till det om den inte är okej. Bara en tanke och fundering.

MvH Carl

Remmen får jag undersöka när jag monterar ner delarna.
Sämre kinakopia låter inte kul... För försöka undvika det.

Denna spelare är från ca 2007. Så då behöver jag kanske inte tänka på eventuell intrimning...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-09 08:47

Vallejos skrev:

Vad menar du?!

Varför vill du behålla en trasig gammal CD-spelare? :)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-09 09:37

Almen skrev:
Vallejos skrev:

Vad menar du?!

1. Du vet inte omfattningen av problemet. Spelar den utan problem åtta av tio skivor eller bara två av tio? Kan jag i värsta fall leva med problemet som det är? Jag visar vilja att lösa problemet. Ändå rekommenderar du mig att slänga spelaren!?

2. Du har ingen aning om hur mycket pengar jag gett för spelaren och om det i relation till detta kan vara värt att ta kostnaden för reparation.

3. Ditt uttalande tyder på att du inte vet om det är en kvalitetsspelare eller en billig spelare.

Försöker du göra dig lustig eller ger du helt enkelt ett dåligt/ogenomtänkt (värsta sortens) råd?!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-12-09 11:42

Vallejos skrev:
Almen skrev:
Vallejos skrev:Vad menar du?!

1. Du vet inte omfattningen av problemet. Spelar den utan problem åtta av tio skivor eller bara två av tio? Kan jag i värsta fall leva med problemet som det är? Jag visar vilja att lösa problemet. Ändå rekommenderar du mig att slänga spelaren!?

Alltså, det var ju med glimten i ögat. Jag frågade ju för att jag inte visste.

2. Du har ingen aning om hur mycket pengar jag gett för spelaren och om det i relation till detta kan vara värt att ta kostnaden för reparation.

Nä, det var därför jag frågade.

3. Ditt uttalande tyder på att du inte vet om det är en kvalitetsspelare eller en billig spelare.

Min fråga vad det var för spelare och hur mycket den kostade inte bara tyder på, utan är ett explicit uttryck för att jag inte vet.

Försöker du göra dig lustig eller ger du helt enkelt ett dåligt/ogenomtänkt (värsta sortens) råd?!

Nej, jag tänkte att eftersom du pratade om andra lösningar (hårddisk, etc.) så vore det väl ett gyllene tillfälle att göra slag i saken?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-09 11:46

ekkove skrev:Får du inte ordning på den kan du ju ha den om du letar efter din klocka.

:mrgreen:
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi