Musik butiker ?? Finns dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Musik butiker ?? Finns dom?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-22 10:23

När det gäller Amazon. Har en bekant i Tyskland som jobbat där, slavlöner och orimliga anställningsvilkor.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-22 10:31

Jag har liksom svängt 520 grader, först tyckte jag att inget rimligtvis kunde ersätta skivan-i-handen, sen insåg jag tidens gång, sen kom jag på att om jag vill får jag trots allt ha skivor sådetså, men nyligen satt jag och plirade på ett Micro SD-kort som just var kvartsfyllt med 200 timmar musik och fan, det är nåt fel med alla plastbitar ändå.

Men det ena är inte det andra och i väntan på syntes eller peripeti kan man lyxa / krångla med bägge.
---

Amazon... hm, börjar kännas bekant det där. Lågprisets alltför höga pris.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-22 11:04

Ja skivans dödskamp började väl när CD skivan kom. Så fort musiken lagrades digitalt var det ju bara en tidsfråga innan
det fysika mediet försvann. :cry:

Sen krävdes det bättre datorer och överförning möjligheter, och där är vi sen ett tag tillbaks.

LP var nog det optimala, inte som musikförmedlare, men att fysikst hålla i handen och mycket att läsa, och inte minst
konstnärligt.

Men jag vill inte att CDn ska försvinna, ej heller skivbutiker.

Henrik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-22 11:11

Ja vinyl är överlägset för att sitta i soffan och läsa omslagen, som konst på väggen eller som samlingsobjekt. Jag skulle dock inte spela dem 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-22 14:19

Hur ska man ställa sig till att strömmat musiklyssnande i mindre grad (?) kopplar bilder och texter till lyssnandet än när man har en fysisk skiva framför sig? Själv tycker jag att upplevelsen blir fattigare, man får inga förklaringar till musiken och foton och texter är ju en del av upplevelsen. Men man skulle också kunna säga att musiken behöver stå på egna ben på ett annat sätt. Musiken i sig behöver bli tydligare för att nå fram.

Betyder det att den trivaliseras? Eller kanske att den förbättras?

Å tredje sidan finns bandinfo och låtinfo på ett musklicks avstånd numera.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-22 14:55

Internet bjuder på all information om musiksläppet man kan vilja komma åt. Det är ju bara att söka lite medan man lyssnar och läsa tills man storknar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-22 21:19

AndreasArvidsson skrev:Ja vinyl är överlägset för att sitta i soffan och läsa omslagen, som konst på väggen eller som samlingsobjekt. Jag skulle dock inte spela spela dem 8)

Jodå, eftersom jag har en liten samling som utökas då och då så försöker jag allt spela en del LP, inte ofta men när andan faller på.

Henrik

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-22 22:32

Emanuelgbg skrev: Visst Coop Forum/ ICA Maxi el Mediamarkt har väl lite topplistan och kramgoalåtarspecialbox att erbjuda men det är rätt skralt.

Skralt, du ä la allt go du . . . mä lite tur så ä "Kramgoa" ena "special nynynymastring" . . . typ. 8O :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-22 22:38

shifts skrev:Internet bjuder på all information om musiksläppet man kan vilja komma åt. Det är ju bara att söka lite medan man lyssnar och läsa tills man storknar.

Fast det är rätt beroende på vilken musiktyp det gäller. Den musik jag oftast söker information om ger Internet inte så mycket information om. Det skrivs inte så där jättemycket om klassisk musik eller jazz av udda slag. Det är säkert annorlunda med musik där artisterna själva hänger på olika sociala medier men när jag kollat på artistsidor finns möjligen en turnéplan men knappast mer. Att få direktkontakt kan vara helt uteslutet. Har ibland velat ge kommentarer på liveframträdanden eller CD-utgåvor men det är inte lätt. Senast efter en konsert med Jan Lundgren & Harry Allen. Jo, det finns en hemsida men någon tvåvägskommunikation blir svårt realisera.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-22 23:30

Vi får dela upp konvolutfördelen i två. Dels det omedelbara-handfasta pappersliga, men en poäng är även att infon där i förekommande fall är en färdig, ändamålsenligt text, en produkt. Denna poäng är inte beroende av konvolutet som sådant, en ordnad officiell läsvänlig text knuten till skivan kunde ju finnas länkad på något sätt.

QR-kod? Finns det kanske redan?

Edit: tankevurpa :lol:
Don’t just do something, sit there.

Bobbis

Inläggav Bobbis » 2015-12-23 00:32

Här i Hudiksvall så har via Boa video , har lite allt möjligt Gällande Musik (vinyl,cd en gång) och en hel del annat som film (väldigt mycket vhs) och tv-spel även retro

Man kan hitta lite allt möjligt :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-23 01:06

Bobbis skrev:Här i Hudiksvall så har via Boa video , har lite allt möjligt Gällande Musik (vinyl,cd en gång) och en hel del annat som film (väldigt mycket vhs) och tv-spel även retro

Man kan hitta lite allt möjligt :lol:

Säljer de inspelade kassettband också?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-23 01:08

nuffe skrev:Samtidigt var sonen inne i Gbg centrum så jag kontakade honom också. Han ringde tillbaks en bra stund senare,
helt upprörd, "det finns inga affärer med CD". Imorgon blir det en tur till Bengan på Stigbergs torget hoppas de
finns kvar.

Har nät-musiken helt tagit död på fysikt medium? En del av oss vill ju inte bara spela utan även äga och hålla i
skivorna. Hur ser det ut i övriga landet?

Skivbolagen gör ju ungerfär samma vinster nu som på gammla goda tiden så helt fel kan det inte vara, enl säker källa.

Henrik
Inne på 5'an finns nog inga CD, men Bengan har en filial på övre våningen i Lagerhaus på Östra Hamngatan, ett kvarter från NK . De har ganska mycket vinyl, men även CD fast sortimentet är förstås större vid Stigbergstorget.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Bobbis

Inläggav Bobbis » 2015-12-23 01:22

Rätt säker på det men mera osäker på hur sortimentet ser ut då det är inget jag brukar kika på :) men ska kolla nästa gång jag är dit

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-23 01:37

Bobbis skrev:

Rätt säker på det men mera osäker på hur sortimentet ser ut då det är inget jag brukar kika på :) men ska kolla nästa gång jag är dit

Skojade bara, ett infall när jag såg att de fortfarande kränger VHS, minns kassetterna man köpte på macken o petade in i bilstereon för hundratolv år sedan *s*

Bobbis

Inläggav Bobbis » 2015-12-23 01:41

hifikg skrev:
Bobbis skrev:

Skojade bara, ett infall när jag såg att de fortfarande kränger VHS, minns kassetterna man köpte på macken o petade in i bilstereon för hundratolv år sedan *s*

Haha ja men man vet aldrig :P

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-23 10:15

lennartj skrev:Inne på 5'an finns nog inga CD, men Bengan har en filial på övre våningen i Lagerhaus på Östra Hamngatan, ett kvarter från NK . De har ganska mycket vinyl, men även CD fast sortimentet är förstås större vid Stigbergstorget.

Jo det blev Bengans igår och där var det full kommers. Som vanligt bra sortiment, så allt som önskats som julklappar köptes.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-23 10:19

shifts skrev:Internet bjuder på all information om musiksläppet man kan vilja komma åt. Det är ju bara att söka lite medan man lyssnar och läsa tills man storknar.

Med fler

Men dator är inte det bästa mediet att läsa på! Tryck papper är fortfarande överlägset.
Min åsikt.

Henrik

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-12-23 14:21

Att en tråd som denna dyker upp idag snart 2016 på ett hifi forum är väl talande. Inte ens de som säger sig intressera sig för musik köper den på de format de så ofta talar sig varma om i andra sammanhang. Åtminstone inte i någon större utsträckning, hur kan man annars inte ha koll på var musiken finns att få tag i.

Fö. har det aldrig varit enklare att få tag på musik, all sorts musik. Att påstå annat är ren bs.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-23 17:01

Tack för den kängan Boris den sved. :cry:

Nej du har helt rätt jag köper för lite CD. Men varje gång jag köpt en CD de senaste (10) åren har jag blivit så frutkansvärt
besviken då skivan spelats första gången, ljudet är helt sönder-mosat. Så envisas bolagen med att ge ut sånt skräp så ska det
ej gynnas.
Senaste gången, förutom igår, så köpte jag en skiva av Nils Landgren direkt efter hans konsert. Den var helt olyssningsbar :!: .
Började lyssna på den på kvällen direkt efter konserten. Jag blev rent ut tvärarg, borde åkt tillbaks till Nisse med den och
frågat vad han sysslar med.

Känns som ren stöld.

Henrik

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-12-23 17:59

Banana Moon i Örebro eller Sound Pollution i Gamla Stan, Stockholm är väl dom jag besöker om jag är på jakt efter fysisk musik.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-23 19:43

nuffe skrev:Tack för den kängan Boris den sved. :cry:

Nej du har helt rätt jag köper för lite CD. Men varje gång jag köpt en CD de senaste (10) åren har jag blivit så frutkansvärt
besviken då skivan spelats första gången, ljudet är helt sönder-mosat. Så envisas bolagen med att ge ut sånt skräp så ska det
ej gynnas.
Senaste gången, förutom igår, så köpte jag en skiva av Nils Landgren direkt efter hans konsert. Den var helt olyssningsbar :!: .
Började lyssna på den på kvällen direkt efter konserten. Jag blev rent ut tvärarg, borde åkt tillbaks till Nisse med den och

Känns som ren stöld.

Henrik

Jag köper ett par fullpris CD i månaden, minst, till det kommer en hel del begagnade och reaskivor + att jag ofta scannar loppisar o skivmässor utöver det jag köper som nedladdningar. Sen har jag ett par grannar som jag byter musik med, det kan jag erkänna, och det gjorde vi redan på LP-tiden, så det tänker vi inte sluta med. En del skivor låter absolut alldeles för illa. Det e ju inte hökarens fel, jag brukar maila artisten, producenten och skivbolagen när de går att nå. Gissa hur ofta de svarar... Senast var det Petra Marklund som fick sig en känga, hennes nya skiva är nära nog ospelbar, riktigt trist, för av det man kan ana sig till i ljudgröten så är det både musik och poesi som förtjänar ett bättre öde.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-23 19:50

nuffe skrev:Senaste gången, förutom igår, så köpte jag en skiva av Nils Landgren direkt efter hans konsert. Den var helt olyssningsbar :!: .

Känns som ren stöld.

Henrik

Känner igen det där! Det bolag som Landgren tillhör, tyska ACT, har många intressanta artister men ljudet är ofta totalt odynamiskt. Undantag finns men varför gör de på detta vis? Har några liveupptagningar från tysk TV med Landgren och där är ljudet trevligare.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-23 20:06

Zeeall: Tänkte precis nämna Bananamoon, var förbi och kikade in i dag.

RogerGustavsson: Tänkte inte så mycket på sociala medier, utan mer på Discogs, Allmusic.com, diverse recensionssidor (måste väl finnas besläktade med jazz tänker jag, skulle förvåna mig mycket om ingen hängiven har skapat en sådan [svenska soundofmusic.nu skriver en hel del om jazz]), skivbolagens hemsidor osv. Är det verkligen så ont om info? Det är det kanske, men det gör mig i så fall förvånad.
2021 maj på Spotify

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-12-23 20:16

En välsorterad skivbutik är kultur.

Vi " behöver" inte skivbutiker.
Allt kan beställas på nätet.

I en antingen eller-värld kommer skivbutiken att dö ut, precis som bokhandeln.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-23 20:21

Jo, Discogs och Allmusic finns. Efterlyser lite mera grunddata, speciellt om äldre utgåvor. Ofta saknas information om vem som spelar, när det spelades etc. Med tillgång till strömmande tjänster har man stött på många utgåvor som egentligen bara är sammanställningar av redan utgivet material. Tyvärr är informationen från tjänsteleverantörerna väldigt knapp och man vet egentligen inte mycket om fonogrammen man kan avnjuta.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-24 00:07

RogerGustavsson skrev:
nuffe skrev:Senaste gången, förutom igår, så köpte jag en skiva av Nils Landgren direkt efter hans konsert. Den var helt olyssningsbar :!: .

Känns som ren stöld.

Henrik

Känner igen det där! Det bolag som Landgren tillhör, tyska ACT, har många intressanta artister men ljudet är ofta totalt odynamiskt. Undantag finns men varför gör de på detta vis? Har några liveupptagningar från tysk TV med Landgren och där är ljudet trevligare.

Hans konsert var en mycket trevlig upplevelse, ska säga att han hade med sig en ung tromponist som var nästan bättre än Nisse själv, kommer
tyvärr inte ihåg vad han heter.

Henrik

kusling

Inläggav kusling » 2015-12-25 02:28

Svante skrev:Hur ska man ställa sig till att strömmat musiklyssnande i mindre grad (?) kopplar bilder och texter till lyssnandet än när man har en fysisk skiva framför sig? Själv tycker jag att upplevelsen blir fattigare, man får inga förklaringar till musiken och foton och texter är ju en del av upplevelsen. Men man skulle också kunna säga att musiken behöver stå på egna ben på ett annat sätt. Musiken i sig behöver bli tydligare för att nå fram.

Jag hade förut så TVn visade gigantiskt skivomslag. Inte samma men ett steg i rätt riktning.
:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-25 10:16

Svante skrev:Hur ska man ställa sig till att strömmat musiklyssnande i mindre grad (?) kopplar bilder och texter till lyssnandet än när man har en fysisk skiva framför sig? Själv tycker jag att upplevelsen blir fattigare, man får inga förklaringar till musiken och foton och texter är ju en del av upplevelsen. Men man skulle också kunna säga att musiken behöver stå på egna ben på ett annat sätt. Musiken i sig behöver bli tydligare för att nå fram.

Det där är mer än lite individuellt beroende på spelare. Kika på Roon så får du som en redaktion som kikar igenom din musiksamling och kan kommar med kommentarer runt dina skivor. Dessutom har den mycket bra gränssnitt då det gäller klassisk musik.

/Harryup

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-25 21:02

Bengans i Gbg är tyvärr bara en spillra av sitt forna jag och endast en skugga av Skivhugget som det såg ut i sin glans dagar fram till det upphörde. Men runt hörnet från Skivhuggets tidigare lokal, in på Andra Långgatan finns Andra Långgatans Skivhandel med beg båge CD och vinyl. Även Bengan har till stor del begagnat i sina CD-hyllor. Så det är idag på begagnatmarknaden man kan finna den musik man söker och dessutom till hyfsade priser. Bengans har riktigt bra priser på beg CD.
Annars är det näthandel som funkar. Tex via Tradera. Vi har även Ginza och cdon.se
samt rootsy.nu. Jag har med goda erfarenheter använt mig av spun.com. Vill även minnas det finns en sajt som heter Gemm.com, men ser nu den är borta...
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi