Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Vad menas med "en digital förstärkare".
Almen skrev:Jag tror att det (felaktigt) menas klass D.
Morello skrev:Flint skrev:Vad menas med "en digital förstärkare".
En apprat där utgångssteget arbetar med mättade/saturerade tillstånd.
Almen skrev:Jag tror att det (felaktigt) menas klass D.
Morello skrev:Almen skrev:Jag tror att det (felaktigt) menas klass D.
Vari ligger felaktigheten menar du?
Morello skrev:Jag har ju inte intresserat mig så mycket för sådana steg (utan lagt krut på att utveckla riktiga, linjära apparater*), men jag vill nog hävda att klass D betyder att utgångskomplementet arbetar med mättade tillstånd. Hur resten ser ut saknar elevans i detta avseende.
Almen skrev:Morello skrev:Jag har ju inte intresserat mig så mycket för sådana steg (utan lagt krut på att utveckla riktiga, linjära apparater*), men jag vill nog hävda att klass D betyder att utgångskomplementet arbetar med mättade tillstånd. Hur resten ser ut saknar elevans i detta avseende.
Ja, och därför anser jag det felaktigt att säga "digitala steg" när man menar "klass D".
Alexi skrev:Almen skrev:Morello skrev:Jag har ju inte intresserat mig så mycket för sådana steg (utan lagt krut på att utveckla riktiga, linjära apparater*), men jag vill nog hävda att klass D betyder att utgångskomplementet arbetar med mättade tillstånd. Hur resten ser ut saknar elevans i detta avseende.
Ja, och därför anser jag det felaktigt att säga "digitala steg" när man menar "klass D".
Jag skulle gissa att många tror att D i klass-D står för Digital.
Bill50x skrev:Alexi skrev:Almen skrev:Ja, och därför anser jag det felaktigt att säga "digitala steg" när man menar "klass D".
Som att klass-A står för Analog?
/ B
Bill50x skrev:Alexi skrev:Almen skrev:Ja, och därför anser jag det felaktigt att säga "digitala steg" när man menar "klass D".
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:Alexi skrev:Jag skulle gissa att många tror att D i klass-D står för Digital.
/ B
Och AB står för "Aningens Bias".
Svante skrev:Klass H Halvsmart?
Anders J skrev:Jag har blivit intresserad av klass D-modulerna från holländska Hypex, i första hand då den (opraktiskt) runda NC400.
I denna tråd diskuteras ju användningen av effektstarka switchande slutsteg för basdrivning. På deras hemsida finns det t ex några "white papers", bl a ett med den tänkvärda titeln "All amplifiers are analogue, but some
amplifiers are more analogue than others" och även i övrigt så får jag en känsla av att det finns medarbetare hos dem som faktiskt tänkt igenom vad de gör och varför ganska noggrannt och dessutom har vett att beskriva det övertygande.
Jag tror ju på både lyssnande, mätande och vetande och jag ser ingen anledning att ha en förutfattad mening att en förstärkare med deras moduler (och kanske då i första hand just den puristiska NC400 med diskret operationsförstäkare och rent minimalistisk signalväg) borde kunna låta alldeles utmärkt.
Det är ju också litet fascinerande med en förstärkare som ger 400 W med sådana prestanda som i princip kan användas utan kylning.
Några här som har provat/lyssnat?