Tror du på "grönmålade" kanter.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tror du grönmålade kanter på en cdskiva förändrar ljudet när den spelas upp i en cdspelare?

Ja
8
11%
Nej
62
89%

Antal röster : 70

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-16 16:52

Morello skrev:Visst, men frågan är alltså varför det inte fungerar. :)

Nej. Frågan är om grönmålning gör någon skillnad. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 16:53

Kanske en generell kommentar om prylar som läggs OVANPÅ CD:n vid avspelning:

En CD läses av UNDERIFRÅN mot det reflekterande aluminiumskiktet. Man kan alltså inte optiskt påverka någonting genom att placera nån grunka på ovansidan.

Det enda man teoretiskt kan påverka är det totala rotationsmomentet som måste hanteras, vilket bara han ha negativa påföljder. CD:ns rotationshastighet justeras kontinuerligt bl.a. beroende på FIFO-bufferns status och inget gott kan komma av att belasta mekaniken med andra krafter än vad den är dimensionerad för. Mekaniken är iofs någorlunda robust men det finns ingen anledning att belasta den i onödan.

Om man är rädd om sina grejor skall man inte fibbla med sina CD-skivor. Svarvning och målning kan påverka livslängden genom att ta bort oxidationsskyddet och extra prylar på CD:n kan i värsta fall leda till mekanisk skada.

Mvh

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-16 17:13

Jag tror minsann jag ska bygga en SPDIF-mottagare så man kan spela in bitströmmen på dator.

Med dylik tingest kan man mycket lätt verifiera påverkan av diverse tweaks.

Fördelem med den digitala världen är just att det är antingen eller, det finns inga mellanlägen. Är bitströmmen densamma efter applicerandet av ett tweak så har denna ingen som helst effekt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-16 17:15

Jax: Du missar väl jittret då, eller hur? :?:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-16 17:15

Mja, då måste SPDIF-motagaren och datorn göra en jitteranalys(amplitud och spektral fördelning), annars har vi bara halva sanningen. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-16 17:50

DTH skrev:Var kommer då just denna lögn ifrån?

En exakt ursprungskälla är såvitt jag vet inte bekant, men riktig spridning fick detta under CES 1990 med första kända publicering i ICE's (International CD Exchange newsletter) marsutgåva samma år. Ursprungligen hävdades att man skulle använda en "Eberhard Faber Design Art Marker No. 255" för bästa resultat.
Mvh

Man ska ju inte sprida hörsägen, men jag törs kanske påpeka att det i många år har hetat (i rec.audio-grupperna) att det började som ett aprilskämt detta år.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur detta skämt kan fortleva. Om det nu är någon som anser att målade CD:ar förändrar ljudet, så är det ju oerhört enkelt att testa blint. Man bör lämpligen strunta i att söka förklaringar till en förändring innan den är konstaterad!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-16 18:07

Morello skrev:Mja, då måste SPDIF-motagaren och datorn göra en jitteranalys(amplitud och spektral fördelning), annars har vi bara halva sanningen. 8)

Vilka tweaks skulle påverka jittret då? :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-01-16 18:18

När jag första gången hörde talas om grönmålade kanter, var jag naturligtvis tvungen att testa. Jag tog en CD, målade kanten och - visst blev det bättre! Jag hann väl måla ett hundratal CD innan jag läste en artikel om att det knappast gör någon skillnad, eller möjligen att det blir sämre med målade kanter.

Då köpte jag två identiska (billighets-) CD och lyssnade växelvis öppet och sedan blint (=blundade när jag "blandade" askarna innan jag la in skivorna i spelaren). Jag kunde inte höra någon som helst skillnad mellan skivorna. Därefter målade jag den ena och gjorde om lyssningsproceduren. Och jag kunde fortfarande inte höra någon skillnad.

Därefter (10 år sedan kanske) har jag inte målat någon enda CD. Jag har heller aldrig - under hela denna tid - märkt att målade skivor generellt skulle låta vare sig bättre eller sämre än omålade dito.

Därför tror jag inte på detta tweak.

Hälsn. Michael

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-16 19:09

Trevligt att så många varit med och röstat :) .
Tack för den matnyttiga informationen från flera av er, speciellt DTH :) .
De som röstat "Ja" (eller håller med "Ja") har inte kommit med någon vetenskaplig förklaring hittills som visat sig hållbar 8) .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-01-16 19:09

Morello skrev:Visst, men frågan är alltså varför det inte fungerar. :)

kompabilites problem mellan cd /program cd/dvdspelare

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-16 21:48

förvånande att ingen nappade att prova en sak som säkert kan anses som ormolja i seriös testning nu då jag erbjuder detta..

Men men. Roligare att inte ta redan på så man kan "snacka skit" än att faktiskt prova ser jag som förklaring...
Vetenskaplighet i absurdum kallar jag det då man säger saker men ej ens vill prova... :lol:

för man kunde ju stå där med stora frågeteken efteråt som MÖJLIGGÖR att saker man inte fattar eller kan förklara ändå sker..

Mitt erbjudande står kvar här..

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-01-17 00:26

Vee-Eight skrev:Efter vad jag förstått cd-byggarforum så är ströljus ajabaja när man konstruerar låda, dvs man skall inte ha en fritt snurrande skiva utan bygga in den i en mörk låda. Även datablad om Philips cd-pro II så står det att det optimalt inte får byggas fritt.

Hur stämmer detta mot att ströljus inte skulle ha ngt återgivningen att göra?

Har inte detta krav med att spelaren måste uppfylla Klass 1 laserkrav. Vi pratar ju trots allt om en laser, visserligen en svag en. Dock finns det väl vissa säkerhetskrav på denna för att den inte skall kunna skada människor. För att uppfylla dessa måste väl lådan vara sluten, eller på annat sätt uppfylla dessa krav.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-17 10:10

Så det är du som är de där 10% Mayro 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-17 12:34

wayfarer skrev:
Vee-Eight skrev:Efter vad jag förstått cd-byggarforum så är ströljus ajabaja när man konstruerar låda, dvs man skall inte ha en fritt snurrande skiva utan bygga in den i en mörk låda. Även datablad om Philips cd-pro II så står det att det optimalt inte får byggas fritt.

Hur stämmer detta mot att ströljus inte skulle ha ngt återgivningen att göra?

Har inte detta krav med att spelaren måste uppfylla Klass 1 laserkrav. Vi pratar ju trots allt om en laser, visserligen en svag en. Dock finns det väl vissa säkerhetskrav på denna för att den inte skall kunna skada människor. För att uppfylla dessa måste väl lådan vara sluten, eller på annat sätt uppfylla dessa krav.

Det kanske det också var, men vad jag minns så var det också i termer som att Philips skulle kunna garantera specen så skulle man bygga in transporten i en så mörk kavitet som möjligt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-17 20:22

Värsta grejen allstå...

Testade hemma med att måla kanten grön! jag vet, korkat men var bara tvungen. För säkerhets skull målade jag en annan skiva blå, en röd, en gul, en vit, en svart, en brun. Alla unika färger & visst lät det bättre.

Jag rangordnar färgerna här:

1.a Blå!!! (grön först på 3.e!)
2.a brun
3.a grön!!!
4.a lila
5.a polkagris mix
6.a schackrutigt
7.a brun

Japp, då vet ni hur det ligger till :wink:
Testa gärna själva, jättekul att måla. Barnen tyckte det var roligast :) gött att dom klivit in i HiFi-luredrejeriet i tidig ålder ;)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-01-17 20:35

Oj Affald; Gröna kanter (och svarta vilket jag också målade några i) hör jag ingen skillnad på jämfört med omålade, men om både bruna och blåa är bättre så måste jag måla resten av mina skivor. Jag har ju ett antal hundra omålade... :P

Har du någon aning om ifall en blandning av blått och brunt (s.k. "blåbrunt") eller blått och brunt applicerat i någon sorts regelbundet mönster (exvis randigt) skulle bli bättre än enbart blått eller brunt? Om man skall måla skivkanterna blå- och brunrandiga, har du i så fall någon idé om man skall måla ränderna på längden eller på tvären? Om ränderna skall gå längs med skivkanten, så blir det ju litet pilligt. Men vad gör man inte för välljudet! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-17 20:46

He hee, testade att måla av Mona Lisa på kanten men det blev inte likt henne & således lät det skit!

Är det inte dax att låsa tråden & öppna den varje 1.a April som tradition :lol:

//Johnny
ps. Ev. kanske jag målar mina piP i grönt, vet inte varför jag vill göra det. Känner mig som snubben i Närkontakt av tredjegraden, han som drejar/bygger "ufo-berget" av moset, raklöddret, lera mm. ;)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-18 09:22

finns det inte risk för färgat ljud om man målar kanterna?????
och för herrar målarkluddar kan jag bara låta meddela att svart är en nyans ingen färg.så det borde bli nyanserat på sin höjd då man målar svart.
jag var inne i detta träsket för x antal år sedan och fick av en kompis en grön ring i plast som skulle monteras på cd:ns kant varefter ljudet skulle bli SÅÅ Fantasiiiiskt?!?!? jag gjorde det och frågade samtidigt om det skulle göra ngn skillnad även om man bara hade en cd-spelare för sisådär 800:- OOOH JAAA det sk BLIIII mycket bättre blev svaret.
följdfrågan blev naturlig fr. min sida varför säljer man dyrare cdspelare då????
det är humbugg ormolja rappakalja lurendrejeri mm.
be ngn om mätvärde från tester eller gör ngt test så får ni se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi