Hur vanligt är det att klassisk musik komprimeras?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Hur vanligt är det att klassisk musik komprimeras?

Inläggav hcl » 2017-01-31 19:50

Jag har gjort en upptagning (för eget bruk) bl.a. av Also sprach Zarathustra (R. Strauss). Detta var min första klassiska inspelning och jag är lite förvånad över vilken dynamik det är trots att det är väldigt långt från när-mic:at. Vid en snabb jämförelse (just nämnda stycke - eftersom jag hade det i ett antal versioner) så visade det sig, vilket jag anade att "min" version (enligt MasVis) var mer dynamisk än de övriga (4 st) proffsinspelningarna. En underhållande detalj är att just detta stycke var ett av de minst dynamiska av de jag spelade in vid detta tillfälle med en Crest (enl. MasVis ) 22.6 dB, medan de övriga jämförelseobjekten hade 18.9, 19.0, 20.2 resp. 20.9 dB (Crest enl. MasVis). Majoriteten av styckena som jag spelade in vid samma tillfälle visade på en Crest >30 dB. Dessa egna inspelningar låter också mer dynamiskt jämfört med många kommersiella inspelningar jag har.

Frågan jag ställer; Hur vanligt är det att man använder kompressorer då man spelar in (eller vid efterbearbetning)?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Hur vanligt är det att klassisk musik komprimeras?

Inläggav Piotr » 2017-01-31 20:39

Kan inte svara med siffror men skapligt vanligt tror jag. Jag har själv använt det i vissa fall.

Kan också vara en fråga om "manuell gain riding".

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-31 20:41

hcl skrev:Jag har gjort en upptagning (för eget bruk) bl.a. av Also sprach Zarathustra (R. Strauss). Detta var min första klassiska inspelning och jag är lite förvånad över vilken dynamik det är trots att det är väldigt långt från när-mic:at. Vid en snabb jämförelse (just nämnda stycke - eftersom jag hade det i ett antal versioner) så visade det sig, vilket jag anade att "min" version (enligt MasVis) var mer dynamisk än de övriga (4 st) proffsinspelningarna. En underhållande detalj är att just detta stycke var ett av de minst dynamiska av de jag spelade in vid detta tillfälle med en Crest (enl. MasVis ) 22.6 dB, medan de övriga jämförelseobjekten hade 18.9, 19.0, 20.2 resp. 20.9 dB (Crest enl. MasVis). Majoriteten av styckena som jag spelade in vid samma tillfälle visade på en Crest >30 dB. Dessa egna inspelningar låter också mer dynamiskt jämfört med många kommersiella inspelningar jag har.

Frågan jag ställer; Hur vanligt är det att man använder kompressorer då man spelar in (eller vid efterbearbetning)?

Kompressorer är nog inte så vanligt att används till klassisk musik, det vore för okänsligt.
Däremot har säkert "gain-riding" använts sedan tidernas begynnelse, i synnerhet på 78-varvare, men även på LP, och t.o.m. på CD för att slutprodukten ska vara lyssningsbar i hemmiljö med ungefär mid-fi utrustning.
Det var väl BIS som var först med att inte reducera orginaldynamiken och de hade stora varningstexter på framsidan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2017-01-31 20:42

Jag tror nästan alla förutom BIS komprimerar lite.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-31 21:01

lennartj skrev:Kompressorer är nog inte så vanligt att används till klassisk musik, det vore för okänsligt.

På vilket sätt menar du att det är okänsligt?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-01-31 21:01

Alexi skrev:Jag tror nästan alla förutom BIS komprimerar lite.

Ja, det är vad man misstänker.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-01-31 21:08

lennartj skrev:Kompressorer är nog inte så vanligt att används till klassisk musik, det vore för okänsligt.
Däremot har säkert "gain-riding" använts sedan tidernas begynnelse, i synnerhet på 78-varvare, men även på LP, och t.o.m. på CD för att slutprodukten ska vara lyssningsbar i hemmiljö med ungefär mid-fi utrustning.
Det var väl BIS som var först med att inte reducera orginaldynamiken och de hade stora varningstexter på framsidan.

"Gain-riding" eller digital kompressor i vid "post-processing" kan ju åstadkomma nära nog identiskt resultat om man ställer in kompressorn rätt. Oavsett så tar det i vilket fall bort en del av uttrycket, även om det som du skriver också gör materialet lättare att återge utan att förarga omgivningen eller funka t.ex. i mobila sammanhang.

Jag testade en variant med 10 dB mindre dynamik och den funkar nästan i bilen, även om det smäller på rejält i de starkaste partierna, om man skall höra något ö.h.t. i de svagare partierna.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-31 22:03

Piotr skrev:

På vilket sätt menar du att det är okänsligt?

Jag är inte expert på kompressorer, de har ju med tiden blivit alltmer avancerade, men jag har svårt att tro att en kompressor kan vara följsam mot partituret på samma sätt som en väl påläst Tonmeister. Ett crescendo på X dB (oprocessat) antar jag att en kompressor hanterar likadant varje gång, men har man redan manipulerat dynamiken och det kommer en repris på ett antal takter kanske man vill hantera dynamiken annorlunda för att upprätthålla den musikaliska spänningen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-31 22:27

Man kan jobba manuellt med reglar automation som programmerar processen i datorn. Allt icke-destruktivt naturligtvis.

Finns väl både för och nackdelar men för relativt långsamma förlopp är det nog bra. När det går snabbare är det svårt att hinna med tänker jag mig. Har inte jobbat manuellt med reglar och automation själv.

Man kan också gå in på vågformen och placera en massa punkter via vilka man ritar upp ett "envelope" och gain-rida hur komplext som helst.

En annan variant är att zooma in på specifika dynamiska utbrott.. även enstaka transienter och sänka nivån med valfritt envelope just där lokalt. Eller applicera kompressor eller limiter på en snutt på några hundra millisekunder eller sekunder.

Det är nästan bara fantasin som sätter gränser för hur man kan trixa med ljudet i efterarbetet.

Att jobba i en "DAW" i datorn är extremt annorlunda jämfört med att ställa in lite nivåer och kurvor på en extern hårdvarukompressor av gammalt snitt. På gott och ont får man väl säga. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-31 23:06

Den mesta, nästan all, av på fonogram släppt klassisk musik är dynamikbegränsad. Både gainriding och kompressorer förekommer riktigt. Ofta sker det dessutom i flera steg. Däremot är akustisk/klassisk musik statistiskt mindre misshandlat än populärmusik.

Oavsett vilket är det ett otyg.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-02-01 01:14

IngOehman skrev:Den mesta, nästan all, av på fonogram släppt klassisk musik är dynamikbegränsad. Både gainriding och kompressorer förekommer riktigt. Ofta sker det dessutom i flera steg. Däremot är akustisk/klassisk musik statistiskt mindre misshandlat än populärmusik.

Oavsett vilket är det ett otyg.

Ja, oavsett hur väl man lyckas komprimera så riskererar man ju att frånta kompositionen en del av dess uttryck.

Borde det inte kunna tas fram en standard där man föreskrev en viss sorts kompressionsfunktion och att inspelningen kunde innehålla till denna kompressionsfunktion förbestämda koefficienter (i ett par ... tre nivåer, framlyssnade vid mixning/mastring) så att man kunde välja dynamik utifrån aktuellt behov!? Man vill ju inte alltid eller kanske t.o.m. ganska sällan ha full dynamik, men när så möjligheten ges så skulle det lunna bara mucket värt, för att få fram det sista ur en låt eller ett framförande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-01 16:16

Nuffe länkade till en Rachmaninoff-isnpelning på Reference Recording som han tyckte om, det gör jag också.

Bild

Kroumata på BIS.

Bild

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-02-01 22:42

hcl skrev:Ja, oavsett hur väl man lyckas komprimera så riskererar man ju att frånta kompositionen en del av dess uttryck.

Ja jo, men jag funderar på om inte komprimeringen och allmänt mängden efter-processning kan vara är en konsekvens av att man vill spela in verket med ett fåtal tagningar. Tid med många människor ute på inspelningslokalen är väl jättedyrt så då gödslar man på med många mickar och syr ihop produktionen med några få personer i studion istället.

Äsch jag vet inte, men det är ju märkligt att en något ljudöverintresserad person med utrustning för några tusenlappar, kan göra en inspelning som överglänser stora skivbolag med miljonbudgetar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-01 22:47

Vi landar i den gamla frågan: "Ryms Bolero hemma i stugan?" Svaren har skiftat, för att uttrycka det milt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-01 22:57

PerStromgren skrev:Vi landar i den gamla frågan: "Ryms Bolero hemma i stugan?" Svaren har skiftat, för att uttrycka det milt.

Absolut. Tidigare pratade man om Bolero-spåret mellan favvo-fåtöljen och volymkontrollen. Detta var innan fjärrkontrollernas intåg...

Jag är inte säker på att maximal dynamik alltid är det bästa. Men det skulle vara positivt om max dynamik fanns i mediet och att man kunde reglera detta själv med en liten ratt på avspelningsapparaten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-01 23:03

Bill50x skrev:Jag är inte säker på att maximal dynamik alltid är det bästa. Men det skulle vara positivt om max dynamik fanns i mediet och att man kunde reglera detta själv med en liten ratt på avspelningsapparaten.

Det svåra eller snarare omöjliga är att hitta en inställning på en komprimeringsapparat (eller funktion) som funkar bra till all musik.

Idag kan man iofs. skicka med metadata till en DSP-styrd komprimering och därmed kunna välja dynamik. DET skulle jag gärna se komma på bred front.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-02-01 23:05

Conan skrev:...
Äsch jag vet inte, men det är ju märkligt att en något ljudöverintresserad person med utrustning för några tusenlappar, kan göra en inspelning som överglänser stora skivbolag med miljonbudgetar.

Jag tror i.o.f.s. inte att man med hobbyprylar kan konkurera med inspelningar gjorda med riktigt bra grejer och av kompetenta ingenjörer, även om dom skulle komprimera materialet en del. Däremot tycker jag att branschen kunde ta fram en lösning där man kunde välja att spela upp materialet utan komprimering, om man vill det och med komprimering om man vill det. Dagens teknik erbjuder flera framkomliga lösningar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-02-01 23:32

hcl skrev:Man vill ju inte alltid eller kanske t.o.m. ganska sällan ha full dynamik, [...]

Bara ett litet förtydligande; Om "man" är jag, så vill man i regel, eller åtminstone väldigt ofta ha full dynamik. Dvs "man" vill nog olika beroende på vem "man" är. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-02 00:07

MichaelG skrev:
hcl skrev:Man vill ju inte alltid eller kanske t.o.m. ganska sällan ha full dynamik, [...]

Bara ett litet förtydligande; Om "man" är jag, så vill man i regel, eller åtminstone väldigt ofta ha full dynamik. Dvs "man" vill nog olika beroende på vem "man" är. :wink:

Det skulle vara intressant att någon gång få spela upp ett musikstycke med full dynamik hemma någon gång. Bara för att, liksom.

Det som slår mig är att om någon spelar musik i det mindre formatet, typ en liten lågmäld kvartett eller ett ensamt piano, så kan man lyssna på denna och samtidigt faktiskt föra ett normalt samtal. Spelar man upp en inspelning måste den totala nivån vara väsentligt lägre. Det verkar på något sätt som om den okomprimerade musiken har mer "luft" i sig, den är inte lika kompakt. Jag tror iofs inte att det bara beror på dynamiken, tex är rörförstärkare ofta bättre på att återge denna "luft" bättre än transistorsteg.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-02-02 08:13

hcl skrev:Däremot tycker jag att branschen kunde ta fram en lösning där man kunde välja att spela upp materialet utan komprimering, om man vill det och med komprimering om man vill det. Dagens teknik erbjuder flera framkomliga lösningar.

Ja, skulle man vilja ge haksläpp till lyssnare på riktigt och inte på låtsas (MQA) kunde de ge sig i kast med denna uppgift.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-02-02 08:53

Bill50x skrev:
MichaelG skrev:

Det skulle vara intressant att någon gång få spela upp ett musikstycke med full dynamik hemma någon gång. Bara för att, liksom.

Det som slår mig är att om någon spelar musik i det mindre formatet, typ en liten lågmäld kvartett eller ett ensamt piano, så kan man lyssna på denna och samtidigt faktiskt föra ett normalt samtal. Spelar man upp en inspelning måste den totala nivån vara väsentligt lägre. Det verkar på något sätt som om den okomprimerade musiken har mer "luft" i sig, den är inte lika kompakt. Jag tror iofs inte att det bara beror på dynamiken, tex är rörförstärkare ofta bättre på att återge denna "luft" bättre än transistorsteg.

/ B

Det är få instument som återgivna med autentisk nivå tillåter att man för en konversation samtidigt (utan att man måste prata väldigt högt).

Jag är inte helt säker, men en väsentlig anledning att rörförstärkare betraktas som så trevliga är förmodligen att de komprimerar snyggt, d.v.s. de medger att de svaga partierna kan spelas relativt högt utan att de starka blir allt för starka. Dessutom kan de ge ett snyggt sound oavsett nivå. Att det går att göra riktigt bra (tämligen transparenta) rörförstärkare dessutom, ja det är en annan sak.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-02 09:36

Jag tycker det är ofta så att man i konsertsalen kan samtala även under ett högljudande symfoniskt verk också. Ibland är det direkt störande med folks samtalande. Givetvis är detta beroende på hur långt från orkestern man sitter, jag vill sitta nära. När samma verk finns inspelat är det i regel dynamikreglerat, mer eller mindre. Dels är det direkt störande i en del sammanhang, i normalt lägenhetsboende t.ex. Dels ställer det stora krav på ljudanläggningens förmåga. För många är det tillräckligt att få en viss grad av illusion, den absoluta "sanningen" i form av samma ljudnivå hemma som i konsertlokalen är för mig mindre viktig. Jag har roat mig med att spela in akustisk framförd musik i sin miljö ibland och det är märkligt vad volymkontrollen måste skruvas på för att ge motsvarande ljudintryck hemmavid med helt omastrade inspelningar. Skillnaden mot många salufonogram med liknande musik är större än vad många tror. Att sedan i nästa stund spela upp en av dagens färska pop/rock album utan att ratta på volymkontrollen är i princip otänkbart för mig. Vi talar ändå om rätt groteska skillnander i medelnivå, kanske 10-20 dB. Jag tycker det går bra att "stå ut med" rimligt dynamikreglerade fonogram och det är ofta fallet med klassisk musik.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-02-02 10:58

Max säger:
Crest-värde är inte nog för att se om det använts kompressor eller inte.
Dom inspelnigar jag hållit på med är helelktroniska och i regel helt utan någon form av kompressor. Ändå så har jag fått crest-värden på mellan 12 och 22. Det hänger på hur man mixar, vilka klanger som används, reverb etc.

Att det används kompressor vid inspelning av symfonisk musik skulle inte förvåna mig ett dugg, med tanke hur skivbolag brukar hålla på och fula sig.

Dom inspelningar jag själv har gjort har hållit blandad kvalitet, men det msta låter, enligt mig, betydligt bättre än i prinicp all rock/pop som givits ut dom senaste 20 åren, typ.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-02-02 11:43

Medhåll på alla punkter i Rogers inlägg ovan, jag kunde inte formulerat dem bättre själv.

När jag för 40 år sedan jobbat ett tag och sparat ihop ca. 5.000 kr till en mindre Hifianläggning var ett av kriterierna att den skulle kunna återge Alexander Skrjabins Le Poème de l'extase på upplevd realistisk nivå utan att bryta ihop, med minimal färgning och utsträckt diskant dessutom, för på den tiden hade jag hörsel som en fladdermus.
Många agnar sållades från vetet, men en väl fungerande kompromiss gick att få ihop.
https://www.youtube.com/watch?v=hz0sL44Ll_0
https://www.youtube.com/watch?v=BWINpXNd5KE
Inspelningarna både då och nu var/är sannolikt "lagom" domesticerade vilket jag tycker är helt ok.
Annars hade det bl.a. varit omöjligt att finna någon anläggning inom budget.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-02 12:14

hcl skrev:Det är få instrument som återgivna med autentisk nivå tillåter att man för en konversation samtidigt (utan att man måste prata väldigt högt).

Du tänker på säckpipa?
Maken till oväsen utan förstärkning är svår att föreställa sig :-)

Akustisk gitarr, ukulele och liknande är dock utmärkta som "bakgrundsinstrument" men det beror i hög grad på vem som spelar. Detsamma gäller piano. Har en bekant som hamrar på och effektivt dödar all annan verksamhet omkring medan sonen hans mycket väl kan spela lugnt och sansat.

/ B

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2017-02-02 17:59

De Leeuws första Satie-inspelningar på LP hade rejäl kompressorpump. Synd på den fina tolkningen

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-02-02 19:43

Bill50x skrev:
hcl skrev:Det är få instrument som återgivna med autentisk nivå tillåter att man för en konversation samtidigt (utan att man måste prata väldigt högt).

Du tänker på säckpipa?
Maken till oväsen utan förstärkning är svår att föreställa sig :-)

Akustisk gitarr, ukulele och liknande är dock utmärkta som "bakgrundsinstrument" men det beror i hög grad på vem som spelar. Detsamma gäller piano. Har en bekant som hamrar på och effektivt dödar all annan verksamhet omkring medan sonen hans mycket väl kan spela lugnt och sansat.

/ B

Det beror nog mest på vilken musik som framförs. Att det går att spela hur tyst som helst (nästan) är ju klart, men det var inte riktigt det jag tänkte på. Musikerna anpassar givetvis också helts nivån till den lokal domspelar och till sammanhanget ungefär som man själv vill när man lyssnar eller bara vill ha lite stämningsmusik till konversationen. Det kan givetvis också vara uttryckshämmande, men kan nog ändå accepteras.

Återgå till Generellt om hifi