Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Jag har gjort en upptagning (för eget bruk) bl.a. av Also sprach Zarathustra (R. Strauss). Detta var min första klassiska inspelning och jag är lite förvånad över vilken dynamik det är trots att det är väldigt långt från när-mic:at. Vid en snabb jämförelse (just nämnda stycke - eftersom jag hade det i ett antal versioner) så visade det sig, vilket jag anade att "min" version (enligt MasVis) var mer dynamisk än de övriga (4 st) proffsinspelningarna. En underhållande detalj är att just detta stycke var ett av de minst dynamiska av de jag spelade in vid detta tillfälle med en Crest (enl. MasVis ) 22.6 dB, medan de övriga jämförelseobjekten hade 18.9, 19.0, 20.2 resp. 20.9 dB (Crest enl. MasVis). Majoriteten av styckena som jag spelade in vid samma tillfälle visade på en Crest >30 dB. Dessa egna inspelningar låter också mer dynamiskt jämfört med många kommersiella inspelningar jag har.
Frågan jag ställer; Hur vanligt är det att man använder kompressorer då man spelar in (eller vid efterbearbetning)?
lennartj skrev:Kompressorer är nog inte så vanligt att används till klassisk musik, det vore för okänsligt.
Alexi skrev:Jag tror nästan alla förutom BIS komprimerar lite.
lennartj skrev:Kompressorer är nog inte så vanligt att används till klassisk musik, det vore för okänsligt.
Däremot har säkert "gain-riding" använts sedan tidernas begynnelse, i synnerhet på 78-varvare, men även på LP, och t.o.m. på CD för att slutprodukten ska vara lyssningsbar i hemmiljö med ungefär mid-fi utrustning.
Det var väl BIS som var först med att inte reducera orginaldynamiken och de hade stora varningstexter på framsidan.
Piotr skrev:lennartj skrev:Kompressorer är nog inte så vanligt att används till klassisk musik, det vore för okänsligt.
På vilket sätt menar du att det är okänsligt?
IngOehman skrev:Den mesta, nästan all, av på fonogram släppt klassisk musik är dynamikbegränsad. Både gainriding och kompressorer förekommer riktigt. Ofta sker det dessutom i flera steg. Däremot är akustisk/klassisk musik statistiskt mindre misshandlat än populärmusik.
Oavsett vilket är det ett otyg.
hcl skrev:Ja, oavsett hur väl man lyckas komprimera så riskererar man ju att frånta kompositionen en del av dess uttryck.
PerStromgren skrev:Vi landar i den gamla frågan: "Ryms Bolero hemma i stugan?" Svaren har skiftat, för att uttrycka det milt.
Bill50x skrev:Jag är inte säker på att maximal dynamik alltid är det bästa. Men det skulle vara positivt om max dynamik fanns i mediet och att man kunde reglera detta själv med en liten ratt på avspelningsapparaten.
Conan skrev:...
Äsch jag vet inte, men det är ju märkligt att en något ljudöverintresserad person med utrustning för några tusenlappar, kan göra en inspelning som överglänser stora skivbolag med miljonbudgetar.
hcl skrev:Man vill ju inte alltid eller kanske t.o.m. ganska sällan ha full dynamik, [...]
MichaelG skrev:hcl skrev:Man vill ju inte alltid eller kanske t.o.m. ganska sällan ha full dynamik, [...]
Bara ett litet förtydligande; Om "man" är jag, så vill man i regel, eller åtminstone väldigt ofta ha full dynamik. Dvs "man" vill nog olika beroende på vem "man" är.
hcl skrev:Däremot tycker jag att branschen kunde ta fram en lösning där man kunde välja att spela upp materialet utan komprimering, om man vill det och med komprimering om man vill det. Dagens teknik erbjuder flera framkomliga lösningar.
Bill50x skrev:MichaelG skrev:hcl skrev:Man vill ju inte alltid eller kanske t.o.m. ganska sällan ha full dynamik, [...]
Bara ett litet förtydligande; Om "man" är jag, så vill man i regel, eller åtminstone väldigt ofta ha full dynamik. Dvs "man" vill nog olika beroende på vem "man" är.
Det skulle vara intressant att någon gång få spela upp ett musikstycke med full dynamik hemma någon gång. Bara för att, liksom.
Det som slår mig är att om någon spelar musik i det mindre formatet, typ en liten lågmäld kvartett eller ett ensamt piano, så kan man lyssna på denna och samtidigt faktiskt föra ett normalt samtal. Spelar man upp en inspelning måste den totala nivån vara väsentligt lägre. Det verkar på något sätt som om den okomprimerade musiken har mer "luft" i sig, den är inte lika kompakt. Jag tror iofs inte att det bara beror på dynamiken, tex är rörförstärkare ofta bättre på att återge denna "luft" bättre än transistorsteg.
/ B
hcl skrev:Det är få instrument som återgivna med autentisk nivå tillåter att man för en konversation samtidigt (utan att man måste prata väldigt högt).
Bill50x skrev:hcl skrev:Det är få instrument som återgivna med autentisk nivå tillåter att man för en konversation samtidigt (utan att man måste prata väldigt högt).
Du tänker på säckpipa?
Maken till oväsen utan förstärkning är svår att föreställa sig
Akustisk gitarr, ukulele och liknande är dock utmärkta som "bakgrundsinstrument" men det beror i hög grad på vem som spelar. Detsamma gäller piano. Har en bekant som hamrar på och effektivt dödar all annan verksamhet omkring medan sonen hans mycket väl kan spela lugnt och sansat.
/ B
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 14 gäster