Remdrift kontra direktdrift.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-07-14 20:02

MickeN skrev:och ett servosystem som styr motorerna i 1000 Hz med samma noggranhet.
Hur ligger motorstyrningen till lågpassmässigt vid 1000Hz, vilken fasvridning och hur många dB ner är det före återkopplingen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MickeN

Inläggav MickeN » 2009-07-14 20:26

Hur ligger motorstyrningen till lågpassmässigt vid 1000Hz, vilken fasvridning och hur många dB ner är det före återkopplingen?

Jag ska först av allt säga att jag inte kan servosystemet utan och innan då det inte är jag som designat det (vinkelmätaren är min baby).

För horizontaldrivningen är regler systemet en smula komplext då det använder olika sensorer för olika frekvensområden. Upp till 16 Hz litar man på vinkelmätaren men därefter behövs något annat då instrumenetet står på ett ganska rangligt stativ och man vill mäta vinkel mot omgivning och inte mot stativet. Man filtrerar alltså ihop vinkeln med signalen från två accelerometrar på var sida om rotationscentrum som subtraheras från varandra (för att få rotation och inte translation) och därefter integreras två gånger för att få vinkelposition. Accelerometer-"positionen" bandpass filtreras från 16 Hz till ca 50 - 60 Hz (minns inte exakt). Jag vet tyvärr inte filtrenas branthet.

Själva motorstyrningen görs av ett kalman filter anpassat för tröghetesmomentet och axelns friktionskarateristik med lite extra hokus pokus för att få allt att funka så bra som möjligt.

Sensordatat har alltså en övre frekvensgräns på ca 60 Hz och reglersystemet en lägre frekvens än så. Men jag har undersökt vinkeldatat, som mäts i 1000 Hz, mycket nogrant under rotation (måste man liksom göra när man utveklar den) och servosystemet håller, vid denna mätfrekvens, börvärdena inom vinkelmätarens noggranhet, förutom vid mycket låga hastigheter (flera timmar per varv). Instrumenet väger ca 6 kg så trögheten bidrar naturligtvis till jämn gång.

Jag har alltså bara sett vad servosystemet presterar och vet grovt hur det jobbar. Mer detaljerade frågor får jag passera vidare till min kollega "reglören" som inte är aktiv på faktiskt och just nu är på semester.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-07-14 21:53

http://www.audiomods.co.uk/papers/cole_ ... tivity.PDF

Läs gärna svaret som kommer efter artikeln.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-15 03:35

Kan väl inom parentes nämna att företaget som MickeN jobbar
på, är samma som jag jobbade på under en förfärlig massa år.

;)

Min "baby" var trackern (den sista jag "höll i" var av tredje gene-
rationen, den första var helanalog, medan de två senare inte längre gjorde beräkningarna i den analiga domänen). Men det
var ju fem år sedan så den är säkert ersatt vid det här laget.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-07-19 00:36

Verkar som även Technics direktdrivna skivspelare har trefasmotor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever

Re:

Inläggav music4ever » 2017-03-05 12:22

IngOehman skrev:I stort sett alla borstar är bättre än inga borstar alls, men de flesta
borstar gör en sak mindre än optimalt, nämligen att borsten helst
skall sitta vid sidan av den punkt där nålspetsen ligger an mot
skivan.

Mer om detta kan man läsa i en MoLt som kom ut för sisådär 17 år
sedan (plus minus ett par år).

Vh, iö

Så till höger om där nålen är?

Någon som har artikeln som kan scanna och lägga upp?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi