Hur ligger motorstyrningen till lågpassmässigt vid 1000Hz, vilken fasvridning och hur många dB ner är det före återkopplingen?
Jag ska först av allt säga att jag inte kan servosystemet utan och innan då det inte är jag som designat det (vinkelmätaren är min baby).
För horizontaldrivningen är regler systemet en smula komplext då det använder olika sensorer för olika frekvensområden. Upp till 16 Hz litar man på vinkelmätaren men därefter behövs något annat då instrumenetet står på ett ganska rangligt stativ och man vill mäta vinkel mot omgivning och inte mot stativet. Man filtrerar alltså ihop vinkeln med signalen från två accelerometrar på var sida om rotationscentrum som subtraheras från varandra (för att få rotation och inte translation) och därefter integreras två gånger för att få vinkelposition. Accelerometer-"positionen" bandpass filtreras från 16 Hz till ca 50 - 60 Hz (minns inte exakt). Jag vet tyvärr inte filtrenas branthet.
Själva motorstyrningen görs av ett kalman filter anpassat för tröghetesmomentet och axelns friktionskarateristik med lite extra hokus pokus för att få allt att funka så bra som möjligt.
Sensordatat har alltså en övre frekvensgräns på ca 60 Hz och reglersystemet en lägre frekvens än så. Men jag har undersökt vinkeldatat, som mäts i 1000 Hz, mycket nogrant under rotation (måste man liksom göra när man utveklar den) och servosystemet håller, vid denna mätfrekvens, börvärdena inom vinkelmätarens noggranhet, förutom vid mycket låga hastigheter (flera timmar per varv). Instrumenet väger ca 6 kg så trögheten bidrar naturligtvis till jämn gång.
Jag har alltså bara sett vad servosystemet presterar och vet grovt hur det jobbar. Mer detaljerade frågor får jag passera vidare till min kollega "reglören" som inte är aktiv på faktiskt och just nu är på semester.