1. J35 Draken i vertikal stigning efter start på Norra banan F5 Ljungbyhed 1997. Jag och de andra brandmännen satt i solen mellan Norra och Södra banan och myste ikapp med att kaffekopparna vandrade på bordsskivan.
2. Finalsaluterna vid jubileumsfyrverkeriet i St. Raphael 14/7 1989. Fyrverkeriet avlossades från ett antal pråmar ett par hundra meter ut i havet och det var inga små mörsare.
3. Ljusbåge vid Höganäsverken i Halmstad. Till slut gick arbetsledaren med på att visa mig runt i anläggningen efter en längre tids tjat. Jag körde lastbil på Poståkeriet och kikade nyfiket runt hörnet in i smälthallen varje gång jag lämnade gods. Jag stod ett tiotal meter ifrån vidundret och var skiträdd samtidigt som några kostymklädda herrar från kontoret stod ända upptill och kikade in i ett hål i sidan. När de tre elektroderna lyftes upp ur smältan gick de från vitglödgat till svart i ett spann på fem meter. Kopparkablarna fram till respektive elektrod skulle inte gå att tvinna för Hifibruk. Utanför verket finns ett "eget" 130 kV ställverk för att förse djuret med kraft.
4. Rivning/ demolering av äldre tegelhus i Malmö under gymnasietiden. Något gick fel (förmodar jag) och en hel fasad, fyra våningar hög, rasade i backen. Marken gungade kan man lugnt säga!
5. Lastbil med tom lastväxlarbalja på marken, backade vid Rex fabrik i Halmstad för ett femtontal år sedan. Jag stod alldeles intill, på flaket i min postlastbil, och plötsligt började luften darra lågfrekvent. Jag mådde illa och hade huvudvärk i timmar efteråt. Exakt vad som hände och varför vet jag inte men det var mycket obehagligt!
6. Sist men inte minst; alla fyrverkeripjäser som detonerats i vägtunnlar under de glada tonåren. Thunder King var riktigt rolig vill jag minnas

.