Helt plötsligt förstod han vad som hade varit den där sista lilla biten för att få ut största möjliga ljudåtergivning på "rätt" sätt, (han hade tidigare nämligen spelat mono med två (2) högtalare.

Först tänkte jag att han var lite "underlig" men började efter ett tag inse att han inte snackade skit, han visste vad han talade om. Jag säger inte att jag hängde med under alla hans utläggningar men en sak fattar iallafall t.o.m jag.....interferens.....han menade bl.a att två högtalare alltid ger upphov till viss interferens som förstör ljudbilden och förvrider återgivningen av inspelningar m.m. , speciellt förstås på monoinspelningar, som jag tror han menade var det enda rätta.
Det som var festligt var att jag fick ett konkret exempel av detta under kvällen, där spelade nämligen 2 saxofonister ett stycke där den ene blev s.a.s. uppmickad och utlagd i PA:t, (2st EV lådor) den andre fick spela utan mik och högtalare efter påpekan av min vän....törs Ni gissa vad som lät bäst...???...

Jag menar...., Om jag (iallafall live) lyssnar på t.ex en sångerska med gitarr ,så kommer väl för sjutton direktljudet från en något sånär punkt rakt framför mig och uppfattas med mina två öron

Nåja detta blev lite långt kanske, men det skulle vara kul att höra om några som funderat kring detta ?
Nu är det väl också så att just Stereo har sina fördelar, men om man ser på det ur en viss "naturlig återgivnings-aspekt" enligt mitt exempel ovan, så måste väl mono inspelningar vara det korrekta?
Mvh