Genesis högtalare????

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 08:36

meanmachine skrev:Sen verkar ju dessa högtalare behöva stå mitt i rummet.
Ja, de torde kräva ett rum av rätt ansenlig storlek :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 08:39

meanmachine skrev:
Och jag undrar vad ägaren skulle säga när femåringen trycker in 3" domen...

Vilken nu har hänt 2x a 1950:- per tillfälle. Iofs inte så farligt.
En rätt vanlig företeelse med just 3" domar.

Det finns förövrigt en anlidning till varför de inte användes/används på så många kommersiella högtalare - det blir sjukt kluriga delningsfrekvenser där mänskliga örat är känsligt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Ganska små

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 08:43

BB skrev:
lennartj skrev:Arnie Nudell & co som låg bakom Genesis hade med största sannolikhet mer kunskap om högtalarkonstruktion än hela gänget opponenter Magnus radar upp tillsammans.

Vore intressant att höra hur du kommit fram till den slutsatsen.

Dito :)

Hela högtalaren osar konstruktionsdröm mer än praktisk tillämpning och att de rammlade av pinn känns naturligt bara av att studera en bild av den. Makalös opraktisk lösning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Ganska små

Inläggav lennartj » 2009-08-30 11:56

MagnusÖstberg skrev:
BB skrev:
lennartj skrev:Arnie Nudell & co som låg bakom Genesis hade med största sannolikhet mer kunskap om högtalarkonstruktion än hela gänget opponenter Magnus radar upp tillsammans.

Vore intressant att höra hur du kommit fram till den slutsatsen.

Dito :)

Hela högtalaren osar konstruktionsdröm mer än praktisk tillämpning och att de ramlade av pinn känns naturligt bara av att studera en bild av den. Makalös opraktisk lösning.

För det första ska jag be lite om ursäkt för att jag inte hade vett att låta bli att skriva i det tillstånd jag var, nyss hemkommen efter kl. 3 i morse och helt missade smileys.
Helt taget ur luften är mitt påstående ändå inte.
Jag hade allas kunskapsnivå 1994 i tankarna, vad hade respektive herrar kunnat åstadkomma med vad som kunde tillverkas då?
Under 1980-talet hade jag rätt mycket kontakt med Infinitys dåvarande generalagent och hade tillfälle att lyssna en hel del på alla modeller av sena 1980-talets IRS-serie, Beta, Gamma och Delta men inte den stora IRS V som han också sålde en uppsättning av till en person i Göteborgstrakten och hade Arnie Nudell på besök några dagar, bland annat för för injusteringen hos kunden (då hade jag gärna varit med).
Gemensamt för IRS serien är att de kräver mycket stora rum och lyssningsavstånd över 4,5 m för att frekvensregistren ska hänga ihop, men då kan de leverera storartade musikupplevelser.

Jag uppfattar Genesis V som en drastiskt förminskad Infinity IRS V anpassad för användning i rum av mer normal storlek till en bråkdel av priset. Jag tror inte inte de är designade att fylla några jätterum med höga ljudtryck. De borde passa bäst i ett avlångt rum med minst en meter från högtalarnas baksidor till bakväggen och lyssningsavstånd över 3 m.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-30 14:29

MM, det finns viss risk att Genesis bankar sk-en ur Revel. :) Prova och berätta. Lägg på en CD med orkestermusik, t.ex. någon symfoni. 3e satsen ur Brehms 3:e symfoni. Kör lite kör :) Jag var tvungen att lägga emellan "lite", annars skulle ingen hajja nåt :) Jag gissar att Revel kan ha lite stramare bas och lite mer avskalat ljud. Kevin har det ljudidealet, medans Arnie's ideal går åt det fetare hållet. Stor orkester kanske passar Arnie bättre, medans mjukpop passar kanske Revel bättre.

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-30 16:43

steindl skrev:Jag gissar att Revel kan ha lite stramare bas och lite mer avskalat ljud. Kevin har det ljudidealet, medans Arnie's ideal går åt det fetare hållet. Stor orkester kanske passar Arnie bättre, medans mjukpop passar kanske Revel bättre.

när du skriver avskalat ljud och fetare, vad menas? har det något med tonkurvans form att göra?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-30 17:03

celef skrev:
steindl skrev:Jag gissar att Revel kan ha lite stramare bas och lite mer avskalat ljud. Kevin har det ljudidealet, medans Arnie's ideal går åt det fetare hållet. Stor orkester kanske passar Arnie bättre, medans mjukpop passar kanske Revel bättre.

när du skriver avskalat ljud och fetare, vad menas? har det något med tonkurvans form att göra?

Kanske, troligtvis.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-08-31 11:53

Nu är det poänglöst att testa då ena diskanten är död. :( Jag får bara äran att titta och njuta av det yttre samt bära lite. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-08-31 12:14

Utbytesdiskant till den högtalaren blir nog inte lätt att få tag på.

Det är lätt att glömma den extra risken med att köpa begagnade produkter från en nedlagd firma som tagit fram egna unika komponenter.
Men med tur och Googlande kanske det går att hitta någon som köpt upp komponentlagret från Genesis och har diskantelement att sälja.

I annat fall får det väl bli Exodus Genesis V :cry:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-02 18:42

hur går testandet? vilken är snyggast? vilken är tyngst? vilken ser dyrast ut? vilken är högst och bredast?
Bikinitider

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-09-02 20:48

Jag hoppade testadet då det ändå inte går att jämföra korrekt. Men Genesis är itne snygg i verkligheten. Det är klart.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: Genesis högtalare????

Inläggav Bamsefar » 2019-11-23 18:35

Om någon vet vad som hände med detta par Genesis Signature V, så får de gärna höra av sig. Fick en nostalgikänsla av att äga ett par igen....
Best Regards
Bamsefar

Föregående

Återgå till Generellt om hifi