gcs skrev:goat76 skrev:Utan att ha testat det själv så borde det bli en ”mitt i rummet”-ljudupplevelse?
Precis så kommer resultatet att bli. Tänk dig att du lyssnar på samma program med två radioapparater som står i två rum. Själv står man i dörrhålet mellan rummen.
Det hade varit intressant att testa men då krävs det fyra i stort sett identiska högtalare för att få en så korrekt upplevelse som möjligt.
1. Vänster fronthögtalare spelar ett ensamt ljud i mono.
Man hör med all tydlighet att ljudet kommer från den fysiska positionen för högtalaren.
2. Vänster och höger fronthögtalare spelar samma identiska monoljud lika starkt.
Ljudet upplevs då komma från en punkt i mitten mitt mellan högtalarna i linje med högtalarnas frontbafflar rakt framför lyssnaren.
3. Endast vänster front och vänster surround spelar samma identiska monoljud lika starkt.
Ljudet upplevs då komma från en punkt från vänster sida i mitten mitt mellan högtalarna, alltså rakt från sidan till lyssnaren.
4. Vänster och höger fronthögtalare samt vänster surround på samma avstånd och vinkel som fronthögtalarna soelar samma monoljud lika starkt.
Ljudet bör då upplevas komma från den riktning där vänster fronthögtalare står men djupledes från en punkt mitt mellan vänster front och lyssnaren.
5. Båda fronthögtalarna samt vänster och höger surround-högtalare spelar samma monoljud lika starkt.
Ljudet bör då fantom-projiceras precis i mitten av rummet på exakt på lyssningsplats.
Då är frågan, kan verkligen en fantomprojicering upplevas som en ”mitt i huvudet”-upplevelse, eller blir då upplevelsen mer diffus och att ljudet verkar komma från en opreciserad ”obestämd plats” i rummet, så som n-puh beskrev det?
Det sistnämnda verkar mest rimligt, tror jag.