Hur låter 4-kanals mono?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Hur låter 4-kanals mono?

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-11 22:16

Godafton kära slöläsare!

Jag skulle vilja veta hur 4-kanals mono låter. Alltså att man har en typ en hemma bio eller något annat där man har högtalare fram och bak (helst likadana allihop) och så spelar upp en monosignal i alla fyra. Samtidigt. Hur kommer det här att låta? Varifrån kommer det att låta som att ljudet kommer? Någon som testat praktiskt i hemmiljö?
Jag har bara hållit på med 2-kanalsstereo och har (mycket) begräsnade kunnskaper om ämnet, men kanske någon här vet?
Frågar av ren nyfikenhet bara.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Hur låter 4-kanals mono?

Inläggav DVD-ai » 2020-01-11 22:52

Det låter intressant det du frågar om, jag vill testa och veta :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-01-12 00:12

Intressant fråga. Aldrig testat, hur tänker du dig då att högtalarna skulle vara placerade? Frontar och bakhögtalare i princip i spegelbild? Jag har setup med 3 frontar 2 sido-kanaler bestående av 3 högtalare per kanal 2 bakkanaler med 1 högtalare per kanal och 4 takkanaler med en högtalare per kanal.

Dock är frontar och övriga olika så de har helt olika spridningsegenskaper. Sitter ju också olika långt ifrån 3,4m från frontar och 1,8m från bak. Sidokanalerna sitter jämt spridda utmed sidoväggarna ca 1,7-1,8m från. Misstänker då det skulle vara de bakersta som skulle spela samma signal som frontarna? Undra om det går ställa in på något sätt...

Med vanliga frontar blir det ju annan spridning än en surround och borde då kräva väldigt långt rum?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-01-12 00:59

4kanals mono har jag inte testat, men jag har testat 4 och 6 kanals stereo hemma. Låter riktigt imponerande med kör- och orgelmusik.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-12 09:50

4 kanaler vardera i separata kanaler , separata inspelningsspår och uppspelningsspår med fyra separata högtalare borde vara kraftigt överlägset stereo med två högtalare, eftersom fantomljudbilden med två högtalare är så bristfällig ?

Det borde väl bli kamfilter-effekter av renodlad mono med 4 högtalare som spelar samma signal ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-12 09:57

Utan att ha testat det själv så borde det bli en ”mitt i rummet”-ljudupplevelse, och om man placerar sig själv just på den platsen där i mitten så blir det kanske nästan en hörlurs-upplevelse, fast med det egna rummets påverkan vad gäller reflexer, kanske?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2020-01-12 10:52

Min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet typ. Någon mitt i rummet upplevelse kommer inte att infinna sig.

gcs

Inläggav gcs » 2020-01-12 17:43

goat76 skrev:Utan att ha testat det själv så borde det bli en ”mitt i rummet”-ljudupplevelse?

Precis så kommer resultatet att bli. Tänk dig att du lyssnar på samma program med två radioapparater som står i två rum. Själv står man i dörrhålet mellan rummen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-12 19:24

gcs skrev:
goat76 skrev:Utan att ha testat det själv så borde det bli en ”mitt i rummet”-ljudupplevelse?

Precis så kommer resultatet att bli. Tänk dig att du lyssnar på samma program med två radioapparater som står i två rum. Själv står man i dörrhålet mellan rummen.

Det hade varit intressant att testa men då krävs det fyra i stort sett identiska högtalare för att få en så korrekt upplevelse som möjligt.

1. Vänster fronthögtalare spelar ett ensamt ljud i mono.
Man hör med all tydlighet att ljudet kommer från den fysiska positionen för högtalaren.

2. Vänster och höger fronthögtalare spelar samma identiska monoljud lika starkt.
Ljudet upplevs då komma från en punkt i mitten mitt mellan högtalarna i linje med högtalarnas frontbafflar rakt framför lyssnaren.

3. Endast vänster front och vänster surround spelar samma identiska monoljud lika starkt.
Ljudet upplevs då komma från en punkt från vänster sida i mitten mitt mellan högtalarna, alltså rakt från sidan till lyssnaren.

4. Vänster och höger fronthögtalare samt vänster surround på samma avstånd och vinkel som fronthögtalarna soelar samma monoljud lika starkt.
Ljudet bör då upplevas komma från den riktning där vänster fronthögtalare står men djupledes från en punkt mitt mellan vänster front och lyssnaren.

5. Båda fronthögtalarna samt vänster och höger surround-högtalare spelar samma monoljud lika starkt.
Ljudet bör då fantom-projiceras precis i mitten av rummet på exakt på lyssningsplats.

Då är frågan, kan verkligen en fantomprojicering upplevas som en ”mitt i huvudet”-upplevelse, eller blir då upplevelsen mer diffus och att ljudet verkar komma från en opreciserad ”obestämd plats” i rummet, så som n-puh beskrev det?
Det sistnämnda verkar mest rimligt, tror jag.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-12 19:25

Skum grej. Tyvärr har jag ite grejjor tllräckligt för att prova.
Men Max vibbar att det inte borde gå att få koll på någon vettig riktning på vrifrån ljudet liksom kommer.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2020-01-13 18:37

Borde låta som när det är glapp i hörlurarna att ljudet kommer från en punkt mitt inne i huvudet.
I min hemmabiograf har jag två surroundhögtalare på höger och två surroundhögtalare vänster sida. De två högtalarna på vänster och höger sida ligger ur fas vilket gör att surroundljudet kommer från en obestämd punkt från sidorna vilket jag tycker blir behagligare än om surroundljudet kommer från en bestämd punkt från sidoväggarna.
När jag lyssnar på radio har jag valt att skifta fasen på den ena högtalaren för att ljudet ska komma från en obestämd punkt i rummet. Tycker ljudet blir behagligare när man slö lyssnar på en röst från en obestämd punkt i rummet.

Återgå till Generellt om hifi