HEM 2020, ska du dit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ska du besöka HEM 2020?

Ja lördag
8
16%
Ja söndag
4
8%
Ja både lördag o söndag
7
14%
nej
32
63%

Antal röster : 51

Användarvisningsbild
Fostex

Re: HEM 2020, ska du dit?

Inläggav Fostex » 2020-02-14 10:09

Hur såg det ut i år, demonstrerades några anläggningar i prisklasser som passar yngre människor (i säg 25-årsåldern)?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-14 11:48

Fostex skrev:Hur såg det ut i år, demonstrerades några anläggningar i prisklasser som passar yngre människor (i säg 25-årsåldern)?

Om du är spelutvecklare och sålt ditt företag för en miljard så fanns det gott om anläggningar :-)

Men det var typ 75 tusen som var en undre gräns för vad som lät anständigt. Men ska dock komma ihåg att det ofta demades i ganska stora rum, hög volym osv, vilket ställer extra höga krav. De flesta anläggningar jag lyssnade på (med några undantag) skulle jag kunna leva med hemma efter lite tillvänjning. Bland annat ett par små JBL stativare för typ 12 tusen (om jag minns rätt).

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-02-17 20:42

Bill50x skrev:
Fostex skrev:Hur såg det ut i år, demonstrerades några anläggningar i prisklasser som passar yngre människor (i säg 25-årsåldern)?

Om du är spelutvecklare och sålt ditt företag för en miljard så fanns det gott om anläggningar :-)

Men det var typ 75 tusen som var en undre gräns för vad som lät anständigt. Men ska dock komma ihåg att det ofta demades i ganska stora rum, hög volym osv, vilket ställer extra höga krav. De flesta anläggningar jag lyssnade på (med några undantag) skulle jag kunna leva med hemma efter lite tillvänjning. Bland annat ett par små JBL stativare för typ 12 tusen (om jag minns rätt).

/ B

Dessa Jbl HDI1600 ?
12 000 :- tror jag är styckepriset.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-02-18 21:20

Trist att spännvidden inte kan vara större tycker jag, men vissa år har jag sett några lovande exempel. Tänker på t.ex. Kef LS50, Buchardt S400 och Dynaudio Evoke. Mer utrustning i den prisklassen tror jag skulle göra gott för intresserade besökare som är <30 år gamla. Speciellt kul är det att de tre nämnda högtalarna har presterat väldigt bra, trots prismässig konkurrens.

Nåväl, nu är de kanske inte vad tråden ska handla om.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-02-19 16:30

Där det demades högtalare med EAD bredbandselement så spelades på en Behringer, integrerad förstärkare för ca 1500kr. Många av de som lyssnade påpekade hur bra det lät.
https://www.thomann.de/gb/behringer_a800.htm?sid=e615d10daf8ae08779d0f49969bb378b

De flesta högtalare var av det dyrare slaget, XTZ och Neat var nog bland de billigare.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-02-20 01:54

Fostex skrev:Trist att spännvidden inte kan vara större tycker jag, men vissa år har jag sett några lovande exempel. Tänker på t.ex. Kef LS50, Buchardt S400 och Dynaudio Evoke. Mer utrustning i den prisklassen tror jag skulle göra gott för intresserade besökare som är <30 år gamla. Speciellt kul är det att de tre nämnda högtalarna har presterat väldigt bra, trots prismässig konkurrens.

Detta är en vanligt återkommande åsikt. Och jag kan köpa tanken. Men man bör också ha i åtanke att om en mässa ska dra ifrån hela landet så krävs det upplevelser utöver det vanliga.
Om man vill lyssna på tillverkares enklare sortiment finns det ofta tillgängligt i lokala butiker utspridda i landet.
Om man däremot vill lyssna på någon "statement" produkt så kanske inte någon butik alls kan ha den i sitt sortiment, då det det binder upp kapital och kanske är tveksamt om det kommer gå att omsätta.
Då kan istället importören kanske låna in utrustning ifrån tillverkaren (om det är så pass att man inte ens vet om det går att sälja alls) och visa det på en mässa dit både återförsäljare och slutkunder är välkomna att bekanta sig med underverken :) .

Sen finns givetvis andra koncept och ideér. Buchardt använder ju mässorna för att visa saker som inte finns hos återförsäljare då man använder direktförsäljning.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2020-02-20 02:26

Bra där Calle . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-02-25 11:21

Fostex skrev:Trist att spännvidden inte kan vara större tycker jag, men vissa år har jag sett några lovande exempel. Tänker på t.ex. Kef LS50, Buchardt S400 och Dynaudio Evoke. Mer utrustning i den prisklassen tror jag skulle göra gott för intresserade besökare som är <30 år gamla. Speciellt kul är det att de tre nämnda högtalarna har presterat väldigt bra, trots prismässig konkurrens.

Har jag påtalat i flera år, branschen håller på att ta livet av sig själv. Men tror de på att framtiden är att dema svindyra grejer hela tiden så får de väl tro de det. Men så är det inte. Hifi intresset svalnar mer och mer utan nu är det tillgänglighet som gäller i större grad än bra ljud. Och ska de locka nya kunder så måste det spelas på prylar som vanligt folk har råd med för att bygga upp ett Hifi intresse. Alla Hifi intresserade kompisar, kollegor osv som hade anläggningar förr har gått över till mega stor Tv och ljudlimpa förutom jag och en före detta kollega.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-02-25 14:40

Jag håller med en del, fast man såg spår av överkomliga anläggningar också på senaste mässan. I en av hallarna spelade man på en liten anläggning som väl inte kostade så många månadslöner t ex. Anläggningen var så oansenlig att jag inte ens tog en bild på den fast jag satt i soffan och lyssnade en stund. Mest för att vila fossingarna. Någon som minns vad det var? Mellan MBL-rummet och där de visade kablar.

När jag besökte mina första mässor lirades det på högtalare som Rogers LS3/5A, de små högtalarna från 3A, Olle Mirsch o liknande, de var väl inte jättedyra? Kollade sällan priser, med OD11 hemma behövdes det inte ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-02-25 16:08

Förstår helt och håller ditt resonemang, Vinylcalle! Vill dock vara tydlig med att jag inte menar att det ska vara på det ena eller andra sättet, utan tror att de respektive ytterligheterna gör bäst i att samverka. Jag tänker mig att ett lyckat mässbesök/monterbesök uppstår där både besökarens och utställarens mål möts.

Besökarens mål kanske är något av nedan:
- Kolla på mäktiga prylar som gärna får vara hyr dyra som helst
- Klämma och känna på årets nya produkter, kanske finns något som väcker ha-begär
- Se om denne hittar någon ny trevlig förstärkare/högtalare/streamer/spikfot som kan vara värd ett köp
- Träffa trevliga utställare och mässbesökare
- Få nya musikinfluencer

Utställarens mål kanske är något av nedan:
- Visa upp att de minsann har grejer som saknar motstycke
- Visa upp sina nyheter för året
- Sälja sina produkter
- Träffa trevliga utställare och mässbesökare
- Spela Chris Jones och Dire Straits

Vet inte hur jämförbart det är, men ett exempel kan ses i den välbesökta mässan "Allt för sjön", där allt från vräkiga lyxyachter till små roddbåtar ställs ut. Båttillverkarna får visa upp vad de kan när de spänner musklerna som bäst, men för kunden som inte har miljon eller två att lägga på båt så finns det ändå en chans att börja drömma om vad man ska sjösätta till våren.

För att stämma in i FBK's resonemang så tror även jag att det finns mycket att vinna på att konvertera över den presumtiva Apple HomePod- eller Sonos Playbar-kunden till att köpa en riktig stereo. Sen huruvida dessa springer på mässa vet jag inte, men något jag själv har reflekterat över är att det tycks bli något fler yngre mässbesökare från år till år, vilket är riktigt roligt. Jag hoppas att det är där för att de faktiskt är intresserade av ljudåtergivning. :)

Förlåt om jag på något sätt drar denna tråd Off Topic, men det kanske är OK då den verkade handla om vilka som skulle till HEM 2020, vilken ju redan har varit. Jag tycker ämnet är väldigt intressant, då jag liksom FBK är orolig över att branschen "glömmer" att ta vara på en (växande?) klick killar och tjejer som nog är mer mottagliga till en stereo hemma än vad många tror.
Mycket kul - lite tid

Föregående

Återgå till Generellt om hifi