Vem eller vad bestämmer musik- och filmvalet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Vem eller vad bestämmer musik- och filmvalet?

Inläggav Strmbrg » 2020-05-29 17:35

HAA-HA-HAA!!!
Ytterligare en tråd som skevar iväg mot bas-snacket!

Märker ni inte hur patetiskt det är?
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-29 17:46

Strmbrg skrev:HAA-HA-HAA!!!

Att du påpekar det, eller...? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-29 17:48

Nattlorden skrev:

Att du påpekar det, eller...? 8)

Ja, preciiis!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-29 18:23

Strmbrg skrev:Jag borde förtydliga:
Väljer man musik utifrån dess konstnärliga värde?
Eller väljer man musik som sätter anläggningen på prov? Det senare behöver naturligtvis inte vara testskivor.

Jag brukar ibland tänka på när jag först blev intresserad av "stereoanläggningar", vilket var i femtonårsåldern.
Jag var rudis på musik, hade mycket begränsad kännedom inom alla musikgenrer. Musik var inte särskilt intressant.
Men stereoanläggningar var spännande! Att läsa kataloger och stryka omkring hos alla de radiohandlare som fanns överallt på den tiden. Att räkna antal knappar och rattar på receivrarna och kolla om tuningratten hade "fly-wheel". Vill-ha-dreglandet var stort.
Men musik var ganska trist...

Jag har inte något speciellt stort intresse för själva anläggningen, den är bara ett verktyg för att spela upp musiken jag tycker om, och det helst med största möjliga trovärdighet. Jag byter ytterst sällan ut någonting i ljudkedjan eller sitter och filar på inställningar och dylikt, när en ”installation låter bra så sitter jag still i båten i många år.

Jag är av den uppfattningen att optimeringen av högtalarnas position, hitta rätt med placeringen av lyssningsplats samt att få ner efterklangen med vissa ”naturliga” akustik-åtgärder så som mattor och möblering m,m. Detta med att optimera dessa saker är jag totalt övertygad om ger mer än byte till ”bättre” högtalare eller annat i ljudkedjan (även om jag för stunden har vissa funderingar på byte av högtalare :)).

Musiken kommer alltså alltid först och det i alla lägen ifall jag gillar det musikaliska, jag gillar dock alla tips som ges på forumet, det som inte tilltalar mig rent musikaliskt sett är självfallet inte något jag fortsätter lyssna på oavsett hur bra ljudkvalitén än må vara.

När det kommer till film är det något jag oftast gör i sällskap av min familj, jag ser det mest som en mysig sak vi gör tillsammans så där är det en balansering mot vad de övriga vill se, det enda jag brukar säga är att jag helst ser på någon ”riktig” film, jag brukar bli ganska trött av ointelligenta actionfilmer nästan oavsett hur maffiga ljud- och bild-effekterna är.
Om jag tittar själv triggas jag av lite konstiga ”sjuka” filmer med oväntade vändningar och handlingar som inte alltid hör till det normala. Det är inte ovanligt att dessa filmer endast har stereoljud och att produktionen i sig inte är speciellt häpnadsväckande men det är inget jag lägger speciellt stor vikt vid så länge handlingen, dialogen och skådespelarnas prestationer tilltalar mig.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-05-29 18:42

Strmbrg skrev:Jag borde förtydliga:
Väljer man musik utifrån dess konstnärliga värde?
Eller väljer man musik som sätter anläggningen på prov? Det senare behöver naturligtvis inte vara testskivor.

Jag brukar ibland tänka på när jag först blev intresserad av "stereoanläggningar", vilket var i femtonårsåldern.
Jag var rudis på musik, hade mycket begränsad kännedom inom alla musikgenrer. Musik var inte särskilt intressant.
Men stereoanläggningar var spännande! Att läsa kataloger och stryka omkring hos alla de radiohandlare som fanns överallt på den tiden. Att räkna antal knappar och rattar på receivrarna och kolla om tuningratten hade "fly-wheel". Vill-ha-dreglandet var stort.
Men musik var ganska trist...

Jag gillar musik som är underhållande och utmanar sinnena, Och tyvärr så betyder utmanande för sinnet också ofta utmanande för utrustningen!
Desvärre så är den elektroniska musiken som jag oftast lyssnar på helt meningslös att lyssna på i ett system som saknar botten.
Tvingas jag lyssna på musik i en anläggning utan bas så styrs jag bort från den musik jag egentligen uppskattar mest,
Och det alltid lika tråkigt när man upplever att ens val av musik påverkas av tillkorta kommanden hos ens tekninskautrustning :cry:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-29 22:32

Jag började svara direkt, men tog bort mitt svar, nu har jag hunnit tänka lite mer.
Jag bestämmer, men jag väljer utifrån vad jag är ute efter, sinnesstämning etc. Vill jag bli fysiskt omtumlad väljer jag kanske något som pressar anläggningen oavsett om det är imponerande bas eller omslutande surroundeffteker och knivskarp bild, ofta går de tre dock samman. Vill jag ha en psykisk omtumling väljer jag kanske något annat.

På samma sätt som jag kanske en dag vill åka vattenskoter eller snabb båt eller likande för att få den typen av upplevelse medan jag en annan dag hellre sätter mig i kajaken och tar mig fram i ytterst maklig fart.

Ser jag på film med vänner väljer jag väl dock gärna något som lite sätter anläggningen på sin spets, sjunde inseglet kan de få samma upplevelse av hemma vid TVn medan senaste marvel får en dimension eller två av kompetent bas stor bild och surroundljud.

Vad gäller musik är det lite samma sak, men det händer nog aldrig att jag väljer bort musik för att det saknas bas, dock är det tyvärr mycket musik som låter så illa att jag inte alls blir intresserad av att lyssna på den. En del av det kan ju vara för den är frekvensbeskuren, således saknar vad som skulle vara där. Men jag väljer inte bort ett flöjtstycke för att Det saknar bas, dock kan jag välja bort ett orgelstycke där det saknas bas pga felaktig inspelning eller produktion och mastring.

Har man byggt sin anläggning för att klara de populära surroundformaten och relativt korrekt återge hela hörbara/detekterbara frekvensområdet vill man gärna uppleva det någon gång ibland också, någon form av kick ger det i alla fall mig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-05-29 22:51

Beträffande film, så har jag ingen bioanläggning. Sambon kollar via TVn som är ansluten till ett par små Audio Pro One, eller vad sjutton de heter.
Själv kollar jag inte så mycket spelfilm alls. Lite dokumentärer på teman som DDR (Östtyskland alltså), Andra Världskriget, Nazismen, Kommunismen, Nordkorea. Jag ställer min laptop på magen och sätter på mig lurar. På så vis får jag ett hyfsat ljud och en bild som motsvarar en tvåmeters-skärm sittandes på normalt väggavstånd.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-30 01:15

Hmm är det nu automatiskt fel (patetiskt) att yttra något om just bas? :?

Bas är ett av många områden inom ljudet som ska stämma för att återgivningen ska kännas trovärdig eller/och trivsam och bör därför få pratas om likväl som samtliga övriga områden.
Bas är dessutom något som i regel låter skit dåligt hemma hos folk, har man tur så låter det acceptabelt och vid udda tillfällen så låter det bra eller till och med (håll i er nu): tillräckligt bra för att kännas naturligt!

Därav tror jag att bas kan vara något som många pratar om, för att det är mycket jobb, och i många fall också pengar, att få till en sannerligen naturlig och trovärdig bas.
Och säger man att det inte är det, ja då har man objektivt fel och antagligen pga en ofattbar tur med rum gebom livet eller begränsad erfarenhet (antagligen en kombination av båda).

Men ja nu är jag ju tyvärr patetiskt som pratar så mycket om bas :lol:
Men tur är väll då att alla som inte håller med mig om orsaken till att det pratas om bas i alla fall har objektivt fel, det är alltid en tröst... :wink:
Senast redigerad av DVD-ai 2020-05-30 01:22, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-30 01:17

Bas-ist som tysken sa ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-30 01:24

Patetiskt? Hårda ord. Hoppas det inte var mina försök att förstå Perfectors upplevelse du syftade på.

Som svar på trådämnet så väljer jag alltid musiken, enkom för att jag vill lyssna på den. Jag lyssnar alltid på sådant som jag tycker är intressant ur de musikaliska aspekterna. Däremot så har min nuvarande anläggning låtit mig att upptäcka nya sidor av musik som jag inte upplevt i tidigare anläggningar. Det kan ha att göra med rent kvalitativa egenskaper, så som stereoperspektiv och detaljrikedom, såväl som djupbasegenskaper och dynamik.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2020-05-30 01:36

Strmbrg skrev:Beträffande film, så har jag ingen bioanläggning. Sambon kollar via TVn som är ansluten till ett par små Audio Pro One, eller vad sjutton de heter.
Själv kollar jag inte så mycket spelfilm alls. Lite dokumentärer på teman som DDR (Östtyskland alltså), Andra Världskriget, Nazismen, Kommunismen, Nordkorea. Jag ställer min laptop på magen och sätter på mig lurar. På så vis får jag ett hyfsat ljud och en bild som motsvarar en tvåmeters-skärm sittandes på normalt väggavstånd.

Jag gillar musik/artister från DDR, t.ex Aniko, Monika Herz, Günther Hapke och böcker från landet ifråga (jag talar nu utgivningar i DDR). Dokumentärer om landet ifråga gjorda efter murens fall är dock inte min kopp té, åtminstone inte om de härstammar från SVT (däremot gillar jag gamla program såsom Trafikmagasinets besök i DDR). Man kan säga att "Öppet Arkiv" uppskattas här, däremot inte "SVT Play".

Upptäckten av DDR-musiken utgivet av Amiga (deras skivbolag/märke) har varit trevlig då det finns en hel del bra grejer.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-05-30 02:04

Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Eller bestämmer ni allesammans själva vad ni vill lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?

Nä, tänkte väl det.

99 fall av 100 så lyssnar jag på det jag känner för just då, oavsett ljudkvalite. Men vid ett fåtal tillfällen (1 gång per 100) så vill jag spela riktigt starkt och då väljer jag mellan något bra album som jag har som går att spela starkt med njutning.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-05-30 10:29

Strmbrg skrev:
Almen skrev:
Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Eller bestämmer ni allesammans själva vad ni vill lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?

Nä, tänkte väl det.

Hur är det med dig då, Strmbrg? Är det så att viss musik "går bort" för att det är för mycket djupbas, kraftiga transienter och bara gör sig vid riktigt låga ljudtryck?

Nej, jag tror inte att jag väljer bort musik som jag egentligen skulle vilja lyssna på om bara anläggningen ”fixade” det. Jag har inte undersökt den saken.

Det är ju just det. Man gillar ju inte det man inte gillar. Orsaken där för är nog ofta inte såvärst tydlig för en själv.

Citerar tidigare svar på motsvarande frågeställning i annan tråd:

Jag gissar att de flesta begränsas av de inspelningar och anläggningar man lyssnar till och med. Orsaken att jag tror så är att jag noterat att kvaliteten som anläggningen förmår återge musiken påverkar i vilken utsträckning man tar till sig musiken vilket tycks hänga ihop med om man musikintellektuellt förstått musiken. Den enklaste musiken är den man förstått ur ett strukturell perspektiv, t.ex. musik ur en specifik genre man tagit till (lärt) sig. Konsekvensen är att all musik man ännu inte fattat tycke för antingen helt enkelt är sådan man aldrig kommer ta till sig, ännu inte tagit till sig av personliga musikutvecklingsskäl eller inte förmår ta till sig just p.g.a. det du frågar. Den eller de anläggn8ngar man lyssnar med har inte förmått förmedla musiken på ett sådant sätt att man förmått ta den till sig och därmed har anläggningen/anläggningarna påverkat vårt val av den musik vi lyssnar på...

(smärre typografiska korrigeringar)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-05-30 23:04

I alla fall för mig så är det ofta så att jag inte gillar den musik jag provar att lyssnar på. Det kan vara tips från någon närstående, media eller här. Men oftast analyserar jag inte VARFÖR jag inte gillar musiken. det finns ju så förb...t mycket musik att lyssna på ändå, liksom. Typ "det där träiga stolpskottet kan ju inte ens hålla takten/ren ton/eller-vad-det-nu-kan-vara.

Det kan ju vara så att med en bättre mix, eller en bättre anläggning så hade musiken känts mer levande och bättre.

Men som sagt, det finns (för) mycket att lyssna på ändå.

Det var enklare på 60-70-talet när jag hade mycket mer smalspårig musiksmak och det var två timmars rock/popmusik i radion per vecka :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi