Ytterligare en tråd som skevar iväg mot bas-snacket!
Märker ni inte hur patetiskt det är?

Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:HAA-HA-HAA!!!
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:HAA-HA-HAA!!!
Att du påpekar det, eller...?
Strmbrg skrev:Jag borde förtydliga:
Väljer man musik utifrån dess konstnärliga värde?
Eller väljer man musik som sätter anläggningen på prov? Det senare behöver naturligtvis inte vara testskivor.
Jag brukar ibland tänka på när jag först blev intresserad av "stereoanläggningar", vilket var i femtonårsåldern.
Jag var rudis på musik, hade mycket begränsad kännedom inom alla musikgenrer. Musik var inte särskilt intressant.
Men stereoanläggningar var spännande! Att läsa kataloger och stryka omkring hos alla de radiohandlare som fanns överallt på den tiden. Att räkna antal knappar och rattar på receivrarna och kolla om tuningratten hade "fly-wheel". Vill-ha-dreglandet var stort.
Men musik var ganska trist...
Strmbrg skrev:Jag borde förtydliga:
Väljer man musik utifrån dess konstnärliga värde?
Eller väljer man musik som sätter anläggningen på prov? Det senare behöver naturligtvis inte vara testskivor.
Jag brukar ibland tänka på när jag först blev intresserad av "stereoanläggningar", vilket var i femtonårsåldern.
Jag var rudis på musik, hade mycket begränsad kännedom inom alla musikgenrer. Musik var inte särskilt intressant.
Men stereoanläggningar var spännande! Att läsa kataloger och stryka omkring hos alla de radiohandlare som fanns överallt på den tiden. Att räkna antal knappar och rattar på receivrarna och kolla om tuningratten hade "fly-wheel". Vill-ha-dreglandet var stort.
Men musik var ganska trist...
Strmbrg skrev:Beträffande film, så har jag ingen bioanläggning. Sambon kollar via TVn som är ansluten till ett par små Audio Pro One, eller vad sjutton de heter.
Själv kollar jag inte så mycket spelfilm alls. Lite dokumentärer på teman som DDR (Östtyskland alltså), Andra Världskriget, Nazismen, Kommunismen, Nordkorea. Jag ställer min laptop på magen och sätter på mig lurar. På så vis får jag ett hyfsat ljud och en bild som motsvarar en tvåmeters-skärm sittandes på normalt väggavstånd.
Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Eller bestämmer ni allesammans själva vad ni vill lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Nä, tänkte väl det.
Strmbrg skrev:Almen skrev:Strmbrg skrev:Är det några här som låter anläggningen bestämma vad ni ska lyssna på?
Eller bestämmer ni allesammans själva vad ni vill lyssna på?
Är det så att viss slags musik "går bort" för att den är fri från djupbas, kraftiga transienter och inte gör sig vid riktigt höga ljudtryck?
Går filmer som "Det sjunde inseglet" bort för att det saknas maffigt ljud i dem?
Nä, tänkte väl det.
Hur är det med dig då, Strmbrg? Är det så att viss musik "går bort" för att det är för mycket djupbas, kraftiga transienter och bara gör sig vid riktigt låga ljudtryck?
Nej, jag tror inte att jag väljer bort musik som jag egentligen skulle vilja lyssna på om bara anläggningen ”fixade” det. Jag har inte undersökt den saken.
Jag gissar att de flesta begränsas av de inspelningar och anläggningar man lyssnar till och med. Orsaken att jag tror så är att jag noterat att kvaliteten som anläggningen förmår återge musiken påverkar i vilken utsträckning man tar till sig musiken vilket tycks hänga ihop med om man musikintellektuellt förstått musiken. Den enklaste musiken är den man förstått ur ett strukturell perspektiv, t.ex. musik ur en specifik genre man tagit till (lärt) sig. Konsekvensen är att all musik man ännu inte fattat tycke för antingen helt enkelt är sådan man aldrig kommer ta till sig, ännu inte tagit till sig av personliga musikutvecklingsskäl eller inte förmår ta till sig just p.g.a. det du frågar. Den eller de anläggn8ngar man lyssnar med har inte förmått förmedla musiken på ett sådant sätt att man förmått ta den till sig och därmed har anläggningen/anläggningarna påverkat vårt val av den musik vi lyssnar på...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster