The_Man skrev:Hmmm om man måste lyssna på en sak flera veckor för att utvärdera vem som är bäst....är det då befogat att betala mycket mer för den produkten?.....jag menar kan man inte höra skillnad direkt så anser inte jag att det är det. För man måste ju ta hänsyn till pris/prestanda, behöver man inte det(vilket är väldigt få) ja då kan man ju tom köpa några olika spelare och testa så länge man vill.....
Nej det räcker nog inte med några veckor. Jag kommer ihåg hur det var med den första CD-spelaren jag köpte, på 80-talet. Först var det fantastiskt med det rena klara ljudet utan nålrasp och skivbrus. Men så småningom infann sig en obehagskänsla. Det lät inte riktigt naturligt. Efter ett tag upptäckte vi att vi hellre lyssnade på vinyl, trots brus och rasp. Jag försökte med gröna pennor och allt möjligt men det hjälpte inte. CD lät kallt, hårt, skrikigt, omusikaliskt.
Denna första spelare pajade som väl var. Så köpte vi en ny, efter att ha lyssnat runt i många butiker och hört skillnader! Jodå! Båda två! Vi köpte inte den bästa vi hörde, den var för dyr, utan en som vi tyckte var tillräckligt bra. Nu kunde vi lyssna med behållning på CD-skivor, även om vi fortfarande tyckte vinyl lät bäst och mest levande och musikaliskt. Men CD-lyssnande var klart uthärdligt jämfört med tidigare. Men efter ett tag (flera år) upptäckte vi att det inte var så kul att lyssna på musik längre. Vi gick hellre på konserter. Det lät lite tråkigt och oengagerande hemma. Behagligt visserligen, men något fattades för att den riktiga musikupplevelsen skulle infinna sig.
Så fick jag via en kompis ett erbjudande att köpa en begagnad CD-spelare (av ett undermåligt märke, enligt flera här) i betydligt högre prisläge men till ett bra pris. Förstärkare (av samma undermåliga märke) följde med också. Nu har vi haft dessa i ett par år och vi lyssnar mer på musik än någonsin tidigare, och det ökar. (Vi går på konserter mer och mer också.) Det är nu alltid en njutning att lyssna på musik hemma. Aldrig har musiken presenterats med en sådan naturlighet och självklarhet som nu.
Så visst hörs skillnader. Men jag är inte säker på att vi upptäckt dem om vi bara lyssnat i korta jämförelser, blint eller inte. Risken är att man lyssnar efter fel saker. Apparaternas verkliga egenskaper när det gäller naturtrogen musikåtergivning blir ofta inte tydliga förrän efter ganska lång tid. Och det kan många gånger vara ganska subtilt, men som sagt ändå tillräckligt för att avgöra om man ska njuta av musiken eller inte. I längden.