Skillnad mellan CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hör du skillnad på olika cd-spelare?

Ja
69
72%
Nej
27
28%

Antal röster : 96

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-13 23:39

Callisto skrev:Visst, men 100 lär ta lie tid :) .

Yepp, vi kan nöja oss med 20ggr. Frågan är bara hur man ska lyckas nivåjustera spelarna inom 0,1 dB.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
manger

Re: Skillnad mellan CD-spelare?

Inläggav manger » 2006-03-13 23:40

[quote="rhenrics"]Kan man kvantifiera skillnader mellan olika cd-spelare på ett bra och generellt sätt?[quote]

...som sagt, att testa 100/100 är absurt!

Vad har du själv för CD-spelare? Varför just den?
semper simplicissima solutio

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-03-14 00:38

Vem bryr sig om det är skillnad mellan olika cdspelare? :wink:

Det viktiga är ju att maskinen återger signalen så felfritt som möjligt och sådant undersökes lämpligen med F/E-test (även om det inte är lika enkelt att utforska signalen före cdspelaren, men det går).
I dokumentet om F/E-lyssning på LTS hemsida finns ett antal rader som beskriver hur det går till att F/E-testa cdspelare och DACar.
http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-14 00:40

Callisto skrev:Med tanke på att mätvärdena (från föregående sämre modell) är mycket bra så tror jag inte färgning är aktuell 8) . De egenskaper som jag upplever beror snarare på mycket goda prestanda :) .

Okej, ska du med på blindtest träffen?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-14 07:59

subjektivisten skrev:
Callisto skrev:Med tanke på att mätvärdena (från föregående sämre modell) är mycket bra så tror jag inte färgning är aktuell 8) . De egenskaper som jag upplever beror snarare på mycket goda prestanda :) .

Okej, ska du med på blindtest träffen?

Nepp. Har fullt schema som det är redan.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-14 08:57

Ni är roliga ni. Varför blir det så heta diskussioner? Om man inte vill höra skillnader (eller erkänna att det finns skillnader) mellan CD-spelare så är väl det helt okej. Utmärkt för hushållsbudgeten i alla fall.

Jag hör till dem som hör skillnader. Visst, de är små. Nästan subtila. Men tillräckligt stora för att starkt påverka glädjen i att lyssna på musik. Livekonserter är min referens, alltså vill jag att det ska låta så likt en verklig konsertsituation som möjligt. Och denna lilla förhöjning i upplevelsen är värt de pengar det kostar. (Det kostar en hel del att abbonnera på en serie i konserthuset också, och det gör man gärna för musikupplevelsens skull)

Det som hittills varit närmast detta ideal är den spelare (och förstärkare) jag har nu. En del anser att de är undermåliga prylar. Helt okej, det får man gärna tycka. Trots detta märkes speciella och ibland irritterande egenheter (jovisst, så är det) så är dessa apparater de som hittills gjort mest för att förhöja mitt, och hustruns (som är totalt ointresserad av prylar och märken), musiklyssnande. Jag tycker de små skillnaderna är värt pengarna, hustrun också, och båda hör vi skillnaderna till vad vi haft tidigare.

Blindtest, varför det? Räcker inte 40 års aktivt och medvetet musiklyssnande (om man antar att man började med detta från 20-årsåldern) för att man ska kunna känna sig rätt säker på sin sak?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-14 09:26

Ja, jag hör skillnad. Men de är mycket små och oftast inte värda att bry sig om IMHO.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-03-14 09:52

Jag hör skillnad. Oftast i basområdet. Andra saker kan vara höjd, bredd i ljudbilden mm.

Jag har testat blint med kalibrerade utnivåer och hört skillnad även om dom på något mysko sätt blivit mindre då ;-)

Jag tycker att det är viktigt att testa på många olika sätt och verkligen ta tid på sig. Ett hafsigt och stressat blindtest ger ingenting. Jag håller med Sanoj som skrev att man helst skall ha spelaren hemma i några veckor i lugn och ro. Sedan kan man byta lite för att höra var skillnaderna eventuellt består i :-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 10:17

Kul att se att siffrorna i omröstningen nu har nått en konstant fördelning :-)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-14 10:20

Hmmm om man måste lyssna på en sak flera veckor för att utvärdera vem som är bäst....är det då befogat att betala mycket mer för den produkten?.....jag menar kan man inte höra skillnad direkt så anser inte jag att det är det. För man måste ju ta hänsyn till pris/prestanda, behöver man inte det(vilket är väldigt få) ja då kan man ju tom köpa några olika spelare och testa så länge man vill.....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-14 11:34

[quote="The_Man"]Hmmm om man måste lyssna på en sak flera veckor för att utvärdera vem som är bäst....[quote]

Tja förr var det vanligt att man förlovade sig innan man gifte sig. :wink:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-14 11:37

Ragnwald,

du är för gammal. Det var förr. I dag stoppar man bara in den, vrider på rattarna och plockar ut den efter fem minuter. Sen säger man ajöss.

Tärnström

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-14 11:42

He.. kan bli dyrköpta erfarenheter så med.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-14 11:58

Helt absurda åsikter av er som kräver 100 rätt av 100 i blindtest! Det skulle innebära 99,999(?)...% nå´nting statistisk konfidens, alldeles för högt.

Låt Manger får ha sin åsikt i fred!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 12:13

Bra sagt Johan!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-14 12:42

The_Man skrev:Hmmm om man måste lyssna på en sak flera veckor för att utvärdera vem som är bäst....är det då befogat att betala mycket mer för den produkten?.....jag menar kan man inte höra skillnad direkt så anser inte jag att det är det. För man måste ju ta hänsyn till pris/prestanda, behöver man inte det(vilket är väldigt få) ja då kan man ju tom köpa några olika spelare och testa så länge man vill.....

Nej det räcker nog inte med några veckor. Jag kommer ihåg hur det var med den första CD-spelaren jag köpte, på 80-talet. Först var det fantastiskt med det rena klara ljudet utan nålrasp och skivbrus. Men så småningom infann sig en obehagskänsla. Det lät inte riktigt naturligt. Efter ett tag upptäckte vi att vi hellre lyssnade på vinyl, trots brus och rasp. Jag försökte med gröna pennor och allt möjligt men det hjälpte inte. CD lät kallt, hårt, skrikigt, omusikaliskt.

Denna första spelare pajade som väl var. Så köpte vi en ny, efter att ha lyssnat runt i många butiker och hört skillnader! Jodå! Båda två! Vi köpte inte den bästa vi hörde, den var för dyr, utan en som vi tyckte var tillräckligt bra. Nu kunde vi lyssna med behållning på CD-skivor, även om vi fortfarande tyckte vinyl lät bäst och mest levande och musikaliskt. Men CD-lyssnande var klart uthärdligt jämfört med tidigare. Men efter ett tag (flera år) upptäckte vi att det inte var så kul att lyssna på musik längre. Vi gick hellre på konserter. Det lät lite tråkigt och oengagerande hemma. Behagligt visserligen, men något fattades för att den riktiga musikupplevelsen skulle infinna sig.

Så fick jag via en kompis ett erbjudande att köpa en begagnad CD-spelare (av ett undermåligt märke, enligt flera här) i betydligt högre prisläge men till ett bra pris. Förstärkare (av samma undermåliga märke) följde med också. Nu har vi haft dessa i ett par år och vi lyssnar mer på musik än någonsin tidigare, och det ökar. (Vi går på konserter mer och mer också.) Det är nu alltid en njutning att lyssna på musik hemma. Aldrig har musiken presenterats med en sådan naturlighet och självklarhet som nu.

Så visst hörs skillnader. Men jag är inte säker på att vi upptäckt dem om vi bara lyssnat i korta jämförelser, blint eller inte. Risken är att man lyssnar efter fel saker. Apparaternas verkliga egenskaper när det gäller naturtrogen musikåtergivning blir ofta inte tydliga förrän efter ganska lång tid. Och det kan många gånger vara ganska subtilt, men som sagt ändå tillräckligt för att avgöra om man ska njuta av musiken eller inte. I längden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-14 13:34

Jag tycker om undermåliga märken som gör underverk!

Läste faktiskt en tråd på Hififorum där Mayro hade fått till en lyckoträff med ett märke man knappast hör så mycket om i Hifi-kretsar - Denver. Ibland måste man öppna ögonen och lyssna med öronen :-). Det är viktigt att poängtera att det som man själv anser vara små obetydliga "fel" kan var en obeskridlig gräns för andra.

Själv är jag glad så länge jag inte blir lyssningstrött och är nöjd med min CD-spelare - trots att jag vet att det finns bättre :-)

Ie: Jag använder ju en undermålig spelare själv, Pioneeer DV-444

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-14 13:43

Jag håller med om att CD-spelare en gång i tiden inte lät riktigt bra, och att man till rätt nyligen faktiskt kunde höra ganska tydliga skillnader mellan olika märken/modeller.

Inte minst mellan olika modeller eftersom tillverkarna av spelare oftast gör en line i olika prislägen där endast toppmodellen är kompromisslös, och dom billigare modellerna i varierande grad lider av ljudliga brister.

Det kan ju bli svårt att sälja toppmodellen annars!

Men allt det där har kullkastats av dom mycket bättre och mycket billigare digitala kretsar som debuterade runt 2001-2002, och naturligtvis av data/DVD-revolutionen som har gjort att man vant sig vid att göra mycket mer avancerade kretsar med bättre specifikationer i mycket större kvantiteter.

Numera kan ju en DVD-spelare för under 1000Kr ha nästan perfekta mätvärden/kurvor för brus, IM+THD-distorsion, linjäritet, frekvensgång med dom dyrare spelarna mätbart bättre endast i det avseendet att dom mäter ytterligare något bättre men i båda fallen är det långt mer än vad något fonogram kräver!

CD-spelare, även high-end, från 5-6 år tillbaka mäter i dom flesta fall sämre än vad en ny 1000Krs DVD-spelare gör.

Och den mätbara skillnaden hörs, numera låter även low-end väldigt bra om man kopplar det till en high-end anläggning.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi