Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav E » 2020-07-16 19:40

Strmbrg skrev:
Harryup skrev:Stör mig numera på att många skall spela så högt när man lyssnar i synnerhet som många anläggningar verkligen låter som att man spelar för högt när det är hög ljudnivå.
Vass diskant, överhuvudtaget när man börjar höra register istället för instrument och förstås dålig timing.

/Harry Up

Ja, varför ska det spelas högt? Jag kanske har förutfattade och nedlåtande meningar, men på något vis associerar jag tokhögt spelande med att tokköra med en bil. Bränna gummi och vansinnes-acceleration. Ingenting handlar om finess, detaljkänsla och stil. Det är bara full sula och att testa vad prylarna går för, liksom.
Själv är jag alldeles för töntig för att uppskatta slikt.

Spelas det enligt dig för starkt i konserthuset också?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 19:44

E skrev:
Strmbrg skrev:
Harryup skrev:Stör mig numera på att många skall spela så högt när man lyssnar i synnerhet som många anläggningar verkligen låter som att man spelar för högt när det är hög ljudnivå.
Vass diskant, överhuvudtaget när man börjar höra register istället för instrument och förstås dålig timing.

/Harry Up

Ja, varför ska det spelas högt? Jag kanske har förutfattade och nedlåtande meningar, men på något vis associerar jag tokhögt spelande med att tokköra med en bil. Bränna gummi och vansinnes-acceleration. Ingenting handlar om finess, detaljkänsla och stil. Det är bara full sula och att testa vad prylarna går för, liksom.

Mvh E*

Ja, lite bullrigt var det nog emellanåt. Nu var det ju väldigt länge sedan jag var på konsert sist (om man bortser från Peps Persson på Mosebacke 2007), så jag minns faktiskt inte.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-16 19:57

E skrev:
Strmbrg skrev:

/Harry Up

Mvh E*

Personligen tycker jag inte det om det är akustisk musik. Men jag har hört Blue Oyster Cult i Konserthuset med 7 gitarrister och 2 trummisar och det var för högt trots att jag höll för öronen.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-16 20:21

peterh skrev:
hcl skrev:
peterh skrev:
Detta är en dålig ursäkt för ljudjockeys att hålla på. Det finns ingen poäng att blanda alla instrument i en
dålig PA resultatet blir alltid skit ! Artisterna har ofta medhörning så att de kan ratta in sina grejor , ljudjockeyn
kan ju dessutom teckna till enskild artist att justera sina grejor.
Ljudbilden där varje artist kommer direkt är något helt annat än att alla artister kommer ur två trälådor.

Jag inser att uppförande i arenor behöver pa, men jag talar om intima klubbar där t.ex. en trumpet
hörs väl över hela lokalen.

Och varför skall det vara en sådan volym att man inte ens hör vad servitören säger långt mindre bordssällskapet ?

Var detta någon form av replik på det jag skrev eller hur menar du? Jag var kanske inte tillräckligt tydlig med vad jag menade?

Javisst var det en replik på din åsikt att man skall mica alla instrument in i ett PA. Jag finner bruket frånstötande
och förvandlar musik till grynvälling.
EN elgitarr med stärkare klarar sig själv, trummor likaså, blåset räcker långt etc.

Läs vad jag skrev igen (första inlägget).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-07-16 23:48

hcl skrev:
peterh skrev:
hcl skrev:
Var detta någon form av replik på det jag skrev eller hur menar du? Jag var kanske inte tillräckligt tydlig med vad jag menade?

Javisst var det en replik på din åsikt att man skall mica alla instrument in i ett PA. Jag finner bruket frånstötande
EN elgitarr med stärkare klarar sig själv, trummor likaså, blåset räcker långt etc.

Ja det är inget nytt. Jag tycker fortfarande att ljud skall komma från instrumenten/de ensilda förstärkarna och inte
distorderas ihop i usla PA system. Hört talas om intermodumationsdist ? Dessutom förstör man all riktningsinformation
i musiken om man kanaliserar i PA.
Skräckexemplet är körmusik i kyrkor där man trycker in kören i usla (ofta bose) system i stället för att låta
sångarnas röster utgöra musiken.
Att musiker kan något så när ställa sin volym är inget rocketscience, det kunde man på 30-talet. Och viss obalans
gör inget så länge de enskilda instrumenten hörs utan att distorderas samman med andra ljud.

Vi har uppenbarligen olika bakgrund och åsikter. Jag tycker om musik, och tycker illa om ljudgröt. Du kanske tycker annorlunda.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-07-17 00:28

Det som stör mig mest är distad återgivning och hissad diskant.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 08:28

Det som stör mig allra mest - liksom generellt - är såklart att överhuvudtaget distraheras när jag lyssnar på musik.

Jag är en såndär typ som helst vill sitta ensam i mitt lyssningsrum och stirra (gärna lite fånigt) in mellan högtalarna, bortom vilka symfoniorkestern tycks befinna sig.
Det finns massor av saker som kan distrahera mig. Alltifrån att det kliar på knät till att sambon öppnar dörren till lyssningsrummet och frågar var jag har gjort av den blå gräddsnipan.
Jag brukar då svara fel, eftersom jag bara vet var den orange gräddsnipan är.
Dörren brukar därför öppnas på nytt, någon minut senare.

Att titta på apparaterna medans jag lyssnar på musik kan också distrahera. Det stör illusionen av en riktig orkester där framme.
Att sluta ögonen brukar inte hjälpa. Jo, mot tittandet hjälper det ganska bra, men det blir fel på något svårförklarligt sätt, att lyssna på musik med slutna ögon. Att istället släcka ner rummet helt (det saknas fönster) och lyssna med öppna ögon tycks fungera betydligt bättre - om målsättningen är att få en god illusion av en riktig orkester.
Kanske inte visuellt, förvisso, men akustiskt.

Att tänka på apparaterna vill jag helst inte heller göra. Det distraherar det med. Det bästa är att inte tänka alls under lyssningen. Det är svårt. Jag tror att det tarvas en riktigt god inspelning, återgiven på ett mycket illusoriskt sätt, för att tänkandet skall skuffas åt sidan.

Den Accuphase-låda jag skaffade i våras har snitsiga visare. De satt jag och stirrade på de första lyssningstillfällena. Det var jättespännande att se hur långt nålarna for iväg när jag spelade "Infernalisk dans" ur Stravinskys balettmusik "Eldfågeln". Ännu spännandere var det att titta på dem vid olika volympådrag.
Efter bara några hundra gånger så hade det spännande blivit tämligen andefattigt. Som tur är så kan man stänga av mätarna och släcka ljuset i dem.
Fast den blå ljusreklamen och den röda linjen i mitten går inte att släcka utan att man samtidigt stänger av ljudet. Jag har en fotpall som medför att jag medelst mina fötter nogsamt placerade på denna kan förhindra att ljusreklamen når de stirrande ögonen.

PS
Undrar varför de valt att placera reklamen på själva apparaten. Den gör sig väl bättre på en husfasad där den kan locka förbipasserande som mot förmodan lyfter blicken från sina mobiltelefånar.
Apparaten är ju redan köpt och behöver väl just därför ingen reklam?

Bild
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-17 11:25

peterh skrev:
hcl skrev:
peterh skrev:Javisst var det en replik på din åsikt att man skall mica alla instrument in i ett PA. Jag finner bruket frånstötande

Ja det är inget nytt. Jag tycker fortfarande att ljud skall komma från instrumenten/de ensilda förstärkarna och inte
distorderas ihop i usla PA system. Hört talas om intermodumationsdist ? Dessutom förstör man all riktningsinformation
Skräckexemplet är körmusik i kyrkor där man trycker in kören i usla (ofta bose) system i stället för att låta
Att musiker kan något så när ställa sin volym är inget rocketscience, det kunde man på 30-talet. Och viss obalans
gör inget så länge de enskilda instrumenten hörs utan att distorderas samman med andra ljud.

Vi har uppenbarligen olika bakgrund och åsikter. Jag tycker om musik, och tycker illa om ljudgröt. Du kanske tycker annorlunda.

Har du rattat live-ljud eller baseras ditt tyckande på vad du tror blir bra?

Om jag hört talas om intermodulationsdist? Alltså? Usla PA system är aldrig vettigt att använda och om man fyller på direktljudet från resp instrument på ett sådant vis att det blir sämre då har man uppennbarligen gjort bort sig, men att inte se till att ha möjligheten, om det skulle behövas är naivt d.v.s. dumt. Att göra som du skriver är givetvis inte heller vettigt, men att dogmatiskt hävda att det inte är bra att använda allla tillgängliga möjligheter till att göra ett så bra slutresultat som möjligt har jag lite svårt att förstå rationalien bakom.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-07-17 14:11

hcl skrev:
peterh skrev:
hcl skrev:

Om jag hört talas om intermodulationsdist? Alltså? Usla PA system är aldrig vettigt att använda och om man fyller på direktljudet från resp instrument på ett sådant vis att det blir sämre då har man uppennbarligen gjort bort sig, men att inte se till att ha möjligheten, om det skulle behövas är naivt d.v.s. dumt. Att göra som du skriver är givetvis inte heller vettigt, men att dogmatiskt hävda att det inte är bra att använda allla tillgängliga möjligheter till att göra ett så bra slutresultat som möjligt har jag lite svårt att förstå rationalien bakom.

Jag talar som konsument av live musik. Vid de tillfällen det inte använts "merging" låter det mycket bättre. Vid de
tillfällen då t.ex. körmusik i kyrka saknat eller haft trasigt PA så blir det ofta njutbart.

Du får faktiskt acceptera att jag tycker det ofta låter pest att blanda i PA systemet.

Inte heller har jag hört något PA system som låter lika bra som instrumenten själva. Trummor t.ex. blr
bara skit i PA, elbas likaså.
Jag fattar helt enkelt inte varför man skall använda "samkörning i PA" i lokaler om 100 pers, en vox ac30 skulle
fylla upp en sologitarr alldeles utmärkt. Är det bara ett resonomang om att "nu har vi köpt detta PA för mycket pengar" ?
Se till verkligheten, det behövs inte PA system för att förstärka / mixa enskilda instrument ( utom för utomhusarenor,
fast dit går jag ändå inte)

Cream, jimi hendrix, yardbirds är forntida exempel där även i stora ytor de egna förstärkarna användes.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-17 22:36

peterh skrev:
hcl skrev:
peterh skrev:Ja det är inget nytt. Jag tycker fortfarande att ljud skall komma från instrumenten/de ensilda förstärkarna och inte

Jag talar som konsument av live musik. Vid de tillfällen det inte använts "merging" låter det mycket bättre. Vid de
tillfällen då t.ex. körmusik i kyrka saknat eller haft trasigt PA så blir det ofta njutbart.

Du får faktiskt acceptera att jag tycker det ofta låter pest att blanda i PA systemet.

Inte heller har jag hört något PA system som låter lika bra som instrumenten själva. Trummor t.ex. blr
Jag fattar helt enkelt inte varför man skall använda "samkörning i PA" i lokaler om 100 pers, en vox ac30 skulle
fylla upp en sologitarr alldeles utmärkt. Är det bara ett resonomang om att "nu har vi köpt detta PA för mycket pengar" ?
Se till verkligheten, det behövs inte PA system för att förstärka / mixa enskilda instrument ( utom för utomhusarenor,

Cream, jimi hendrix, yardbirds är forntida exempel där även i stora ytor de egna förstärkarna användes.

Jag håller i grunden med dej.......

Men Cream live med Jack Bruce på bas och utan PA räckte liksom inte till......
När han lirade i Jack Bruce Band och med stöttande PA på Scandinavium räckte membranarean till. Man gick hem med träningsvärk i mellangärdet och magen.......

Yardbirds på Que Club i Göteborg var dock helt OK utan PA..... 3 meter från scenen.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-07-17 23:34

Strmbrg skrev:Det som stör mig allra mest - liksom generellt - är såklart att överhuvudtaget distraheras när jag lyssnar på musik. [...]

— Ring inte vid sex-tiden, för då vill jag vara i fred!

— Det är ju rimligt... Men vid vilken tid på dygnet brukar du utöva sådant, då?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-18 16:21

peterh skrev:
hcl skrev:
peterh skrev:Ja det är inget nytt. Jag tycker fortfarande att ljud skall komma från instrumenten/de ensilda förstärkarna och inte

Det du skriver är att när det låter bra utan PA, d.v.s. när PA inte behövs, p.g.a. att man lyckats balansera de inblandade ljudkällorna samt att lokalen medger så låter det bättre än om man skulle blanda in ett PA.

Givetvis!

Jag menar att det i många fall kan(!) vara bra att backa upp med möjlighet att justera eller fylla i med ett PA, vid behov. Om det inte behövs så behövs det inte och skall givetvis då inte heller användas.

F.ö. håller jag också med om det du skrev från början. Att man ofta har trycker in alla ljud i ett PA, som dessutom kanske inte är lysande bra, inte utnyttjas speciellt väl eller helt enkelt körs på tok för hårt. Detta är inte kul.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-07-22 20:17

E skrev:
Strmbrg skrev:

/Harry Up

Mvh E*

Ursäkta att jag klampar in här men jag beklagar också ljudnivån på konserter, hanterar det inte utan öronproppar vilket är synd. Basen är ofta skön dock, men inte alltid så artikulerad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-07-22 20:51

dewpo skrev: anledningen till att man inte vill lyssna på för låg volym torde ju annars vara att bakgrundsljud stör för mycket.
Så desto tystare lyssningsmiljö desto lägre volym går att lyssna på med behållning!
Hur hör man detaljer i musiken om trafiken utanför fönsterrutorna överröstar dem?

Det är ju sant, signal/brus-förhållandet ökar vilket är gott. Men jag tror att det ofta inte är anledningen! Över en viss ljudvolym får jag (och antagligen de flesta?) en kvalitativt annorlunda upplevelse. En grov jämförelse är att öl har en effekt som skiljer sig väsentligt med kvantiteten. Från obefintlig till subjektivt behaglig till övervägande negativ grad av berusning alltså. Om man är ute efter aromerna och tonerna är ett intensivt hinkande bara dumt, men eftersträvar man att bli lite på arslet måste man dimensionera för det.

Det trista med mediokra ljudsystem är förstås att man får för mycket av avigsidorna per enhet musik-rus.
Och smaken varierar, jag spelar till exempel mycket sällan högt, delvis pga anläggning men även pga läggning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-23 01:34

sprudel skrev:
hifikg skrev:
Perfector skrev:Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.

Man skulle nästan kunna tro att du sitter med ett par OA52, ser verkligen fram mot att få besöka dig en vacker dag o lyssna på musik :)
Jag håller med du, låter det inte trevligt så byter jag vax, det finns så oändligt många (bra) fonogram o jag kommer ändå inte att hinna lyssna igenom dem alla, så varför låta sig störas?

Men okej då, jag kan störas av tokdålig dynamik på skivor som jag vet att jag hade älskat annars. Tänker på trasiga utgåvor med t ex Eva Dahlgren och CajsaStina Åkerström (för att bara nämna två), musik o texter som är vackra, men som förstörs av ljudmakarna. Förvisso kan jag byta vax, men jag VILL höra dem sjunga, men det bara går inte för att det låter så illa :(

Jag måste ju få passa på att lyssna hos dig någon gång när jag passerar. Så förtjust som du är i din ljudpresentation.
Har du och Lennart J likadana Carlsson? (Jag är inte så bra på Carlsson, sorry)

Du är välkommen. Jo, fast Lennart har en annan typ av basstöd, i den mån jag använder mina B2-70 ihop med OA52.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-23 01:36

Strmbrg skrev:PS
Undrar varför de valt att placera reklamen på själva apparaten. Den gör sig väl bättre på en husfasad där den kan locka förbipasserande som mot förmodan lyfter blicken från sina mobiltelefånar.
Apparaten är ju redan köpt och behöver väl just därför ingen reklam?

För att eventuella besökare ska veta vad de ska skriva upp på sin önskelista :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-23 01:40

Perfector skrev:...I enlighet med trådens titel så stör jag mig på hans sätt att betona och frasera.
...

Fast om han sjunger så och ljudet återges så så har man inte så mycket att störa sig på vad avser ljudåtergivningen. Kan jag tycka. Värre vore om förstärkarna eller högtalarna hade ett "softningsfilter", som det vi ofta använder i fotokonsten för att "försköna" bilder på redan vackra damer, då skulle jag störas mer. Av ljudåtergivningen alltså. Beträffande Håkan tror jag att det redan finns en tråd :)

Edit: Autotune kanske kan räknas som ett sådant filter?

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-07-23 03:21

sprudel skrev:
E skrev:
Strmbrg skrev:Ja, varför ska det spelas högt? Jag kanske har förutfattade och nedlåtande meningar, men på något vis associerar jag tokhögt spelande med att tokköra med en bil. Bränna gummi och vansinnes-acceleration. Ingenting handlar om finess, detaljkänsla och stil. Det är bara full sula och att testa vad prylarna går för, liksom.

Mvh E*

Ursäkta att jag klampar in här men jag beklagar också ljudnivån på konserter, hanterar det inte utan öronproppar vilket är synd. Basen är ofta skön dock, men inte alltid så artikulerad.

Jag bor drygt 1 km från hamnen i Hjo, där det brukar anordnas "konserter". Bas-dunka-dunkandet därifrån är oftast så högt, att jag känner det i kroppen — hemma i min lägenhet. Undrar ibland, vilka de "spelar" för... Eget musicerande är omöjligt vid sådana tillfällen.

@E*: Bodde en period i Sthlm, och upplevde då aldrig att Konserthusets interna göranden och låtanden spred sig "akustiskt" utanför huset...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi