Det som stör mig allra mest - liksom generellt - är såklart att
överhuvudtaget distraheras när jag lyssnar på musik.
Jag är en såndär typ som helst vill sitta ensam i mitt lyssningsrum och stirra (gärna lite fånigt) in mellan högtalarna, bortom vilka symfoniorkestern tycks befinna sig.
Det finns massor av saker som kan distrahera mig. Alltifrån att det kliar på knät till att sambon öppnar dörren till lyssningsrummet och frågar var jag har gjort av den blå gräddsnipan.
Jag brukar då svara fel, eftersom jag bara vet var den orange gräddsnipan är.
Dörren brukar därför öppnas på nytt, någon minut senare.
Att
titta på apparaterna medans jag lyssnar på musik kan också distrahera. Det stör illusionen av en riktig orkester där framme.
Att sluta ögonen brukar inte hjälpa. Jo, mot tittandet hjälper det ganska bra, men det blir fel på något svårförklarligt sätt, att lyssna på musik med slutna ögon. Att istället släcka ner rummet helt (det saknas fönster) och lyssna med öppna ögon tycks fungera betydligt bättre - om målsättningen är att få en god illusion av en riktig orkester.
Kanske inte visuellt, förvisso, men akustiskt.
Att
tänka på apparaterna vill jag helst inte heller göra. Det distraherar det med. Det bästa är att inte tänka alls under lyssningen. Det är svårt. Jag tror att det tarvas en riktigt god inspelning, återgiven på ett mycket illusoriskt sätt, för att tänkandet skall skuffas åt sidan.
Den Accuphase-låda jag skaffade i våras har snitsiga visare. De satt jag och stirrade på de första lyssningstillfällena. Det var jättespännande att se hur långt nålarna for iväg när jag spelade "Infernalisk dans" ur Stravinskys balettmusik "Eldfågeln". Ännu spännandere var det att titta på dem vid olika volympådrag.
Efter bara några hundra gånger så hade det spännande blivit tämligen andefattigt. Som tur är så kan man stänga av mätarna och släcka ljuset i dem.
Fast den blå ljusreklamen och den röda linjen i mitten går inte att släcka utan att man samtidigt stänger av ljudet. Jag har en fotpall som medför att jag medelst mina fötter nogsamt placerade på denna kan förhindra att ljusreklamen når de stirrande ögonen.
PS
Undrar varför de valt att placera reklamen på själva apparaten. Den gör sig väl bättre på en husfasad där den kan locka förbipasserande som mot förmodan lyfter blicken från sina mobiltelefånar.
Apparaten är ju redan köpt och behöver väl just därför ingen reklam?

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.